< Tilbake til oversikten

Hvordan skal dette gå?

paprika sa for siden:

Dette er egentlig bare et hjertesukk:

Nå som jeg har nådd målet mitt, kjenner jeg at jeg blir utrolig stressa ved tanken på å gå opp igjen.:eek: Jeg aner ikke hvor mange karber det er ok å ligge på om dagen når jeg ikke slanker meg. Dessuten er det mye lettere å ty til "bare litt" snacks her og der fordi jeg "har jo sluttet å slanke meg." Dritt. Dette er ca en dagsmeny:

Frokost: 1 fiberrik (eller er det fiber pluss? I alle fall de knekkebrødene fra Wasa som har rundt 4 karbo pr skive) med fettrikt pålegg av noe slag. Eks: skinke med italiensk salat el. Kaffe med en dæsj melk og 2 natreen suketter.

Lunsj: Salat og protein av noe slag. Dressing. Vann og te til drikke

Mellommåltid: 1 frukt, eks eple

Middag:Normal lavkarbo mat, men en bitteliten porsjon karbo (Ris, pasta el)

(Evt. kvelds: Samme som frokost)

Men så: FY! En smak ostepop, potetgull (ca en litt stor neve) eller et par sjokoladebiter. Hjelp! Jeg er så redd for å gå tilbake til dårlige vaner. Jeg må skjerpe meg!

Angst

Kristian sa for siden:

Tviler på at du går opp i vekt på dette, men du må selv finne ut av hva du tåler før vekta peker oppover. Husk på at de to første kiloene er vann på grunn av at du fyller opp glukogenlagrene av karbohydratene du har begynt å spise.
Og husk på at det ikke blir noe kos med snacks hvis du spiser det hver dag. Da blir det bare en vane. Si til deg selv at det er ikke julaften i dag. Ikke lørdag en gang.

Hilde3 sa for siden:

Kan vel av smertelig erfaring si: ikke ha noe snacs og gotteri tilgjengelig i huset! Bestem deg for å kose deg ekstra f.eks. lørdag og bare da. Ikke vær sulten når du går i butikken. Ha nødproviant i vesken..forebygg sult.

Ja, hadde jeg gjort dette det siste året hadde jeg ikke gått opp 8 kg. igjen. Men nå vet jeg bedre og satser på nytt!

Lykke til!!:) :) :)

Melania sa for siden:

Jeg syns kostholdet ditt ser bra ut :) , men flytt snacks til helgen. Til hverdags får du heller snackse med grønnsaker og dip, yoghurt med litt bær etc.

Stemmer også det Kristian sier at ca 2 kg av vekten din er vann, glykogenlagerne som fylles opp igjen.

paprika sa for siden:

Vil det si at jeg vil legge på meg 2 kg nå samme hva jeg gjør? Altså når jeg begynner å spise litt mer karbo?

Kristian sa for siden:

Kommer jo an på hvor mye du øker med karbene. Hvis du begrenser karboøkningen til en potet for dag så blir det vel neppe to kilo av det, kanskje du til og med går ned mer. Men begynner du med vanlig brød og tre poteter igjen så tror jeg du kommer til å gå opp to kilo.

paprika sa for siden:

Har ingen planer om vanlig brød riktig enda. Tre poteter til middag blir heller aldri aktuelt. Holder meg som alltid til maks en:)

Fjonken sa for siden:

Hvorfor går du ikke over til Aktins vedvarende da, eller til Fedon? Mye enklere å ha en "oppskrift" å forholde seg til når man skal stabilisere vekta. For det er jo det det er snakk om ikke sant?

Nille sa for siden:

Ja, det er en av svakhetene til den første utgaven av ketolyseboka. Men har du lest i ketolyse delen av forumet (eller i siste utgaven ketolyseboka) hva Torkil sier da ? Han sier i basis at du skal legge til 5-10 karber pr dag til du kommer til et punkt hvor du ser at vekten holder seg stabil og at du ikke legger på deg. For begynner du å spise for mye karber for fort vil du legge på deg -og kanskje mer enn de to kiloene noen her snakker om.

Ketolyse er jo på en måte en fornorsket Atkins Induksjon. Og i den grad den ligner, så er det det geniale med Atkins vedvarene og vedvarende stigen akkurat det ketolysekuren har manglet. Derfor er det veldig mange på ketolyse som går over til Atkins vedvarende, - eller iallefall følger vedvarende stigen i prosessen med å legge til flere karber og finne ut hvor mye karber en tåler uten å legge på seg. Anbefaler deg å prøve den metoden. Vedvarende stigen er lagt opp etter GI belastning og erfaring med hvilke matvarer som normalt skaper problemer for folk. Om du går opp 5 eller 10 karber pr uke er opp til deg - det er selve metoden som funker så bra.

Jeg har funnet mitt "tak" og vet hva jeg kan tillate meg og hva jeg tåler uten å legge på meg. Noen ganger VET jeg at det vil komme på noen kilo, f.eks. etter en ferieperiode eller tur - men de forsvinner som regel ganske fort igjen etter en renseuke.

Noe av det viktigste etter en kur som ketolyse kuren er nettopp å finne ditt karbetall, - hva kroppen din tåler. Ha du ikke funnet det vil du slite mer enn du behøver med å holde vekten i begynnelsen.

Men du finner ut av det til slutt !! :klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.