< Tilbake til oversikten

Hjemmelagde oste-chips

Iset sa for siden:

Dette er snacksen her i huset for tiden. Treåringen elsker ost og vanlig chips, og disse falt skikkelig i smak. De er jo proteinrike og mettende, så det er ypperlig for småspiste småpiker.

Høvle osteskiver, del dem i 2-3 biter og legg dem på en papirkledd stekeplate. Dryss over det krydderet du liker, men vær litt forsiktig med salt siden osten jo er litt salt. Stek dem på 200 grader til de er blitt LITT brune i kantene og boblete. Ta dem ut og la dem ligge på platen i ca et minutt så de er litt fastere. Når du kan ta dem opp med en stekespade uten at de "ramler sammen", legg dem på en tallerken eller en rist til de er helt sprø. De blir skikkelig chipsaktige, knasende sprø. Smaker kjempegodt.

Trolljenta sa for siden:

De skulle solgt dem i poser i butikken.

Iset sa for siden:

Ja. :lol:

Borealis sa for siden:

mmm... dette må prøves....:sikle:

firth sa for siden:

Jeg krydrer med "chili explosion" som kvernes over. Helt supert:) Har kjøpt det på SmartClub, men de har det sikkert flere steder. Mener å huske det er Santa Maria (nei, for tenk at det er ALT for langt å gå ut på kjøkkenet og sjekke).

Iset sa for siden:

Hehe. Svigerfar pleier å kjøpe med seg et nydelig krydder på kvern som heter "Peperocino" som de kun selger i Italia. Det er helt snadder. Veldig sterkt.

rel0ad sa for siden:

finnes det chips uten karb?

Iset sa for siden:

Ostechipsene har meget lite karb (Norvegia feks har jo under 1 gram karbo per 100 gram), men Atkins og andre selger også spesielle lavkarbochips. Tortillachipsene er ganske gode.

stinasol sa for siden:

og bacongull fra maarud som "bare har 2,5g karbo pr 100g..nam nam..

Iset sa for siden:

Bacongull er digg. :D

Jordbær sa for siden:

Hvor finner man disse da?

Zarai sa for siden:

Tak for oppskriften :) :mus:
Eg lavede oste-chipsen lørdag-kvell, og det var en kjempe succes. yummie yummie. Tenker på at servere oste-chips til strikkeklub veninderne.:spisesnak

jorang sa for siden:

Jøss denne oppskriften må prøves. Takk :)

lokkebiff sa for siden:

HOI!!
[font=Comic Sans MS][/font]
Nå står chipsenen i ovnen, krydret med paprika, løkssalt og grillkrydder!!:D
SPENT

lokkebiff sa for siden:

OMG....!!!
Disse var dødsgode!!!
Nok engang tommelen opp og hatten av for deg Iset!!!

moinx sa for siden:

Steike, disse var GODE!!!!!!!!!
Måtte lage 2 porsjoner her i kveld, gikk med en halvkilo ost!!
Himmelsk!!

wander sa for siden:

Jeg kaster meg inn i koret av hyllester her. Disse er virkelig deilige...

Men... jeg må gjøre noe feil, for jeg får de ikke til å "blåse" seg opp. Jeg fikk det til første gangen, og noen av dem blåser seg opp innimellom, men det er sjelden.

Jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil...

Er det en spesiell type ost som er bedre enn andre? Mager, fet? Og skal de stå nederst i ovenen eller midt på?

Og hvor lenge står de hos dere som har lykkes med disse? Sånn ca?

Jeg har laget disse flere ganger, og de smaker himmelsk selvom de ikke alltid blåser seg opp, men de er best når de blåser seg opp...

Jeg rører de ikke før de har stått en liten stund etter at jeg har tatt de ut, så det er ikke det at de klapper sammen heller, de blåser seg bare ikke opp inni ovnen.

Zinger sa for siden:

Nammenam!! Disse hørtes kjempegode ut, og passer nok godt til meg, som elsker ost og ikke er noe særlig til kokk...:)

Hvilke krydder bruker dere da? Og hvor lenge har dere de i ovnen?
ÅÅh,nå ble jeg fysen, tror jeg må prøve de med en gang!:)

lokkebiff sa for siden:

Jeg bruker løkpulver, da blir det sånn "potetgull" med ost og løksmak!! :sikle:

Har de i ovnen til de blir lett brune i kantene, ca 5-7 min., avhengig av tykkelsen på osteskivene.

moinx sa for siden:

Jeg bruker grillkrydder, og tacokrydder....:sikle:

Zinger sa for siden:

Mmm...disse var kjempegode!!:)
Prøvde med litt forskjellige krydder, oregano og grillkrydder. Prøvde også uten noe krydder, og det synes jeg var nesten like godt, for jeg elsker smaken av ost. :slurp:
Løkpulver må jeg definitivt prøve, høres nam ut.:)

Takk for tips!:)

ElenaS sa for siden:

Kan man bruke lett-ost? F.eks. Synnøve Findens Ekstra lett gulost?? Har litt fettfobi.......

Kanutten sa for siden:

Lavkarbo og fettfobi???? Er du sikker på at du er på rett sted??
Her fråååtser vi jo i fett :D

ElenaS sa for siden:

Ja desverre har jeg fettforbi og er litt redd for karbs også:eek: men fettet er verst....spesielt ugunstig fett som i meieriprodukter etc. Nøtter er en annen sak -ELSKER peanøtter!! :D

Kanutten sa for siden:

Ugunstig fett som i meieriprodukter???

Jaja..... Du går neppe ned i vekt her da :o

Sweetflower sa for siden:

Men faktisk.. jeg vet ikke om noen har testet å lage chipsene med mager ost istedet for med fet? Jeg testet med halvfet ost 28% (veeeeldig god) på søndag, og de boblet over av fett. Ikke at det gjør noe, men de tørket liksom ikke aldri. Kanskje de hadde blitt tørrere om osten var magrere, er min teori.

Anyone? :)

(forresten er jeg... ok jeg sier det høyt offentlig for første gang... potetgulloman!! Så jeg er kresen på konsistens ;)

ElenaS sa for siden:

Veeeel det er heller ikke egentlig meningen - vil bare ikke ha for mye karbs og leter stadig etter "sunnere" og bedre oppskrifter på ting og tang:)

ElenaS sa for siden:

Prøvde i dag med Synnøve Findens ekstra lette (10%).....det fungerte UTMERKET og ble SKIKKELIG NAM-NAM :D

Knut sa for siden:

Jeg lager oste-cips/chrisp etter at jeg har laget egg og bacon. Slenger skiver med ost i stekefettet som er igjen etter baconet. Setter en god smak. Men jeg er av den typen som liker det litt svidd, men alikevell litt mykt og bruker tykke skiver. Snur du de blir de jo tynne. Ikke vær redd for og steke de for mye, da blir de best syns jeg. Sleng på krydder etter smak og behag. Legg de på en talerken med eller uten stekepapir. Godt blir det :=)

Bellunda sa for siden:

Hva slags papir legger dere de på?

wegie sa for siden:

Jeg har de på vanlig bakepapir. Ost er jo fett så de slipper lett :)

bibi sa for siden:

Nå har jeg laget denne oste-chipsen jeg også. Var kjempegode!!! :)

isola sa for siden:

Disse funker også fint å lage i micro. De blir kanskje ikke så brune i kantene da, men de blir sprø. Vi pleide å lage dette ofte da jeg var liten! :)

vossajinto sa for siden:

hmmm... må gjøre noe feil:-s.. for.. eg får ikkje mine chips-tingester av papiret.. ler

Jabba sa for siden:

OI !!! Dette hørtes spennende ut !!! Jeg som ELSKER chips !!!

magdalena sa for siden:

Kan bare signere med at de er gode! Jeg liker dill og grillkrydder på,i blant tar jeg de naturell. Er god helgekos dette. Bare synd jeg pleier og glemme det av..:o Billig,og tar ikke lang tid,og ost har jo alle lavkarbotilhengere??

Anitra sa for siden:

Godt jeg skal handle mere ost idag ;)

topia sa for siden:

Jeg har prøvd meg på disse ett par ganger, men jeg har ett problem!!!! Hvilket papir/bakepapir bruker dere? Jeg har prøvd med bakepapir, da blir de ikke harde.... vanlig papir :o med da fikk jeg de selvsagt ikke av...... hva gjør dere!!!!!!

Anitra sa for siden:

Jeg brukte pizza bakepapir, og jeg digga disse. Barna likte de ikke, så disse får jeg ha alene :)

Elephanta sa for siden:

Wow, disse var helt nydelige! Blir nok en snacksfavoritt her i huset! :D

Mellon sa for siden:

Dette må testes. Går jo fint ann å lage chips av pålegg i ovnene. Kjøpe choritzio f. eks., eller salami og legger på brett og popper i ovnene- hadde nemelig det i helga, namis :D

Jabba sa for siden:

Mine ble nok litt brent for de smakte veldig rart.......

hilde29 sa for siden:

:pJeg pleier også å lage ostechip..har ikke tenkt på at jeg kan krydre de da..hehe.jeg steiker de i stekepanna i olje jeg da.å dypper i tacosaus.namnam

luringen sa for siden:

første gangen; namme.
Andre gangen; svidde den....uuuurk...ekkel smak. og ikke orket dem eterpå..men med tacosaus dipp ja...hmm..

Bjørg sa for siden:

Skulle til å spørre om hva slags oster dere bruker, men da har jeg allerede osten i kjøleskapet. nam

Jeg har TW-bakeunderlag, sikkert like bra som bakepair.

Veggpryd sa for siden:

Disse skal testes i dag. Gleder meg :sikle: - må vel kanskje ta noen bilder også.... :cool:

achillea sa for siden:

Ostechips har absolutt blitt en av mine favoritter. Er jeg fysen på noe om kvelden blir det ofte til at jeg lager disse, siden det ikke tar noe særlig mer enn 10-15 min totalt :D

Favorittosten til nå har vært Edamer og krydret med Chili Explosion.

scartz sa for siden:

hvor lang tid tar det før de blir sprøe..? for mine har stått i ca 45 min, og er enda soggi.. har ikke rist da, har de på tallerken..

Iset sa for siden:

Rart. Jeg laget en ladning nå i kveld, lot dem stå i ovnen til de var litt brune i kantene og de ble sprø omtrent før jeg hadde fått dem over på tallerkenen fra brettet. De stivnet kjempefort. Hvilken ost brukte du? Jeg brukte sånn billig XP-ost.

scartz sa for siden:

Græddost og billig euroshopper ost, ferdig oppskjært.. Kanskje jeg ikke stekte de lenge nok? Men di boblet som bare pokker.. Og di er halvstive, men de bøyer seg når jeg løfter dem.. Lurer på om det er fordi jeg ikke har tatt dem på rist. da samler det seg fuktighet på undersiden..

Carisma sa for siden:

Hm, prøv å legge de på tørkepapir eller på et kjøkkenhåndkle en stund kanskje?

scartz sa for siden:

kanskje det.. må kjøpe inn mer ost :p

Maimor sa for siden:

Vet ikke om det er nevnt tidliere, men for min del ble ostechips med hvitløkspulver på en god erstatning for hvitløksbrød til min pastagryte (uten pasta) i går. Treåringen spiste forøvrig bare ostechips, ikke noe middag, så det var en suksess.

Kreta sa for siden:

Jepp, da har 4-åringen og jeg satt til livs ett brett med ostechips, veit ikke hvem av oss som var mest i ekstase :rolleyes:. Nydelig!!!

Addict sa for siden:

skal de bare ligge i strimler på papiret eller? skjønte ikke dette helt..

bare legge vanlige osteskiver på et brett? hva var greia med å skjære i 2-3 biter? dum ;)

Addict sa for siden:

Gud! slå seg i panna

nevermind!!

står i ovnen nå :D

Libelle sa for siden:

Nam! Dette var himmelsk!! :D

Aphrodithe sa for siden:

Kan ikke helt forestille meg at dette er godt, men kanskje jeg skal gi de en sjangse. Eller smaker det slik som "halvsvidd" ost som man gjerne får når man steker noe med ost enten i panne eller ovn, hvis noe renner ned på siden og blir mye stekt der? For da vil jeg ikke ha, hehe.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

kryddrer med det jeg også - det er nydelig ! :D jeg ahr på litt pizzakrydder også , da :D

ireile79 sa for siden:

HEI!!!! Nå har jeg akkurat laget "ostechips". Det var noe av det beste jeg har smakt!!!! Til og med min samboer som er snackselsker over alle, falt pladask for disse. Kommentaren fra han var: "Disse var jaggu bedre enn vanlig chips!" Så disse blir nok å finne på stuebordet som lørdagskos!! :-)

Iset sa for siden:

De er enda bedre i mikroen, jeg lager aldri chips i ovnen lenger, hehe.

Celine sa for siden:

jeg fikk de aldri gode i ovnen men i microen, mmmm snadder.
Jeg får ha de helt for meg selv for ingen av de andre tørr å smake (ok, 3 åringen spiser en liten bit). Svigerfar rynket på nesa da han fikk høre hva jeg spiste på lørdagskvelden :D

Jeg bruker foressten chayennepepper og litt salt + noen ganger oregano på de.

De er gode til Taco også :)

Viclin sa for siden:

Jeg syns de smakte bare brent ost med svidd krydder. Får prøve en gang til og heller ta på krydderet etterpå kanskje.

Iset sa for siden:

De blir fort brent i ovnen, derfor lager jeg dem kun i mikroen nå. Der har de aldri blitt brent og jeg slipper å følge med på dem. Dessuten blir de mye mer crispy og myyye bedre. :)

2,5 - 3 minutter, på bakepapir.

Iset sa for siden:

Hehe, svigerfaren min også, han er livredd for fett samme hva jeg sier (selv om det fettfattige kostholdet hans har gitt ham evigvarende høyt kolesterol, nyrestein og en haug med andre plager), og så ut som han hadde sett et spøkelse da han så at jeg spiste ostechips. :o

Viclin sa for siden:

Jeg lagde i mikroen. Først på 3 minutter, så på 2,5. Følte de ble like svidd. Men jeg har heller aldri vært glad i osten som siver ned på sidene og blir sprø, når jeg har laget ostesmørbrød i ovnen, så det kan jo være det har noe med det å gjøre. Når jeg dynket den i rømme, og fjernet smaken, ble det greit. Men skal gi det en sjanse til altså, med krydder etterpå i stedet.

Iset sa for siden:

Ah ... Ja de blir ganske sprø, men jeg synes ikke de blir brent. Mulig du må ha dem i mikroen litt kortere. Prøv med feks. 2 minutter.

Carisma sa for siden:

Det har veldig mye å si hvilken ost man bruker. Jeg syns de nye pakkene med skivet edamer blir kjempegode, og i går testet jeg en lagret gouda som ble helt nyyyydelig :D

ireile79 sa for siden:

I micro'n må jeg prøve! Da kan jeg lage de til gutta på jobben også.... he he he. Jeg brukte paprikapulver på mine og pizza pizza krydderet til Dolly Dimlpe. Det ble helt fantastisk!! Mmmmmmmm.... blir flere av disse fremover ja ;-)

Paris sa for siden:

Er det ille å krydre de med paprika-pulver? Har hørt det inneholder en del karbo, men mengdene blir jo ikke så store, så kanskje det går bra?:rolleyes:

Paris sa for siden:

Hvor lenge i ovnen?

Paris sa for siden:

Nå har jeg også laget disse chipsene - utrolig mettende;)

Syns de ble litt for mektig, og prøver nå med salsa og cf til - syns det smaker bra jeg. Skulle hatt avocado også, så hadde det blitt gualamole i tillegg...men kjenner jeg blir nok fort mett...stekte to stappfulle brett...så har nok en stund;)

SunnhetMedSirrup sa for siden:

du er heldig som blir mett! jeg klarer ikke stoppe med disse! DE ER NYDLIGE!

Minni1 sa for siden:

Det klarer ikke jeg og datteren min på 11 heller. Vi må lage bare litt til og litt til. Det er NYDELIG og har reddet suget etter noe karbomat mange ganger.

Paris sa for siden:

Syns de var veldig mettende jeg, og litt kvalmende, men veldig grei å ta til. Er det sånn at man kan små-spise litt når man går på lav-karbo? Av og til jeg ikke er sulten, men bare "sug" etter noe...kan jeg da ta slike feks?

Viclin sa for siden:

Jeg syns Kavliosten er best. Skulle lage meg opp en liten bunke nå, så døde mikroen! :eek:

ireile79 sa for siden:

Åååhhh.... da hadde jeg også død tror jeg.... Heldigvis har vi en i reserve på loftet ;)

Ikke for å være kjip mot deg, Viclin, men jeg har akkurat mic'ret Kavli sin taffelost med Vårløk.... Den var helt fantastisk god!!!!!! MÅ bare prøves for alle dere som liker litt løksmak på osten :D

Lykke til med innkjøpt av en ny micro da, Viclin!!

ireile79 sa for siden:

Hvis jeg er litt "fysen" så pleier jeg å micro opp små biter med ost og ha på litt forskjellige krydder og spise dem... Det viktigste er at du eventuelt regner disse chipsene inn sammen med total karbo pr dag. Ellers er det bare å kose seg!! Bedre enn mye annet man lett kan putte i munnen ;)

Viclin sa for siden:

I dag virker den igjen! :heia:
Jeg tror rett og slett den gikk varm i går, for bunnen var glovarm. Men bare det tyder nok på at den er klar for utskiftning.

g_h_87 sa for siden:

jeg laga de nå... de var kjempe gode.. men de blåste seg ikke opp.. hva gjør jeg feil...?

Furine sa for siden:

Kva ost brukte du? Etter mi erfaring så kjem det litt an på osten du brukar. Taffelosten i runde skiver posnar fint opp, medan vanleg norvegia ikkje gjer det.

g_h_87 sa for siden:

normalt bruker jeg norvegia.. men i dag var detfirst price sin

Tonjea87 sa for siden:

fikk heller ikke papire helt av... kanskje smøre det neste gang^^

Kitt sa for siden:

Må være bakepapir. Nytter ikke med vanlig matpapir feks.:nei:

Tonjea87 sa for siden:

haha... der sier du noe :P tror faktisk jeg har brukt matpapir :p

Tone-G sa for siden:

Disse er gode altså!

Paris sa for siden:

Hvorfor er det ikke noen som lager disse kommersielt skal tro? Chips til oss hadde jo vært en gullgruve for disse folka som tjener penger på at folk må ha noe kos hele tiden ...

Men sammenlignet med et godt måltid så er jo det ikke noe som er som et deilig måltid ordentlig mat!!! :) Da får man ikke så lyst på sånn mat heller (syns jeg da)

Kitsu sa for siden:

Sånn bare så det er sagt, Kavlis nye spicy burgerost på tube er ikke spesielt velegnet til å lage chips av. Den brenner fortere enn noen av de andre variantene.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.