< Tilbake til oversikten

En kort innføring i PCOS

#1

Albertine sa for siden:

Hva forårsaker PCOS?

Roten til PCOS (polycystisk ovariesyndrom) er en manglende evne til å reagere på insulin, hormonet som produseres i bukspyttkjertelen og som gjør det mulig for kroppscellene å oppta energi fra maten du spiser. Dette betyr at cellene dine ikke reagerer på den normale mengden av insulin, og dermed pumpes mer insulin ut. Det er dette som kalles insulinresistens, og det skjer når kroppen omdanner karbohydrater til glukose som går ut i blodet. Insulin går til muskelcellene, og beordrer dem til å ta glukose fra blodet og lagre det i leveren. Når insulinnivået i blodet øker, synker blodsukkeret. Når blodsukkeret kommer under et visst nivå, sender hjernen (som trenger glukose for å kunne fungere) ut krav om mer glukose, og du må spise igjen. Hvis hjernen ikke får glukose, blir resultatet sløvhet og matthet. Det er dette som kjennetegner lavt blodsukker. Når nivået synker så lavt, vil leveren ikke klare å gi fra seg den glukosen som den har lagret, fordi inntak av et karbohydratrikt måltid eller sukkerholdige drikker skaper en overdrevet insulin
respons som hindrer levering av glukosen. Så insulinet forblir i blodet, gir beskjeder om å lagre mer kroppsfett og forhindrer derved at lagret fett blir forbrent, og glukosen forblir i leveren istedenfor å gå til hjernen. I tillegg stimulerer det høye insulinnivået eggstokkene til å produsere store mengder mannlige hormoner (testosteron), som kan forhindre eggløsning og dermed forårsaker infertilitet. Høyt testosteronnivå hos kvinner kan også forårsake kviser og økt hårvekst. Ikke minst gir insulinproblemet større risiko for diabetes og hjerteproblemer.

Hva gjør jeg hvis jeg har PCOS?

Hvis du er overvektig er første skritt å gå ned i vekt, fordi mange symptomer på PCOS bedres eller forsvinner helt ved normal vekt. Siden årsaken til alle problemene er insulinresistens, ser løsningen ut til å være å minske karbohydratinnholdet i maten og mosjonere jevnlig, for fysisk aktivitet hjelper også til å regulere insulinnivået. Selv ved normal vekt er det viktig å moderere karbohydratinntaket og å mosjonere. Siden PCOS ikke kan kureres, er det viktig å holde den i sjakk ved å legge om kostholdet permanent


#2

Maz sa for siden:

Suger til meg kunnskapen. Takk skal du ha


#3

mliaz sa for siden:

Slener meg på her inne og, og ber deg om å utdjupe denne her litt?
har dette pcos styret og vet knapt noe om det...
men går på lavkarbo/ketose noe som vistnok er bra? :) (rent tilfelle faktisk)


#4

QueenConnie sa for siden:

jeg ble akkurat testet positiv til dette :( etter å ikke hatt mens i 2 år!


#5

floppy sa for siden:

Det var fin skriving;)


#6

ladyshi sa for siden:

Fikk beskjed fra gynykologen om at jeg hadde den for syv år siden, den kan være vanskelig å leve med på grunn av en ustabil menstruasjonssyklus, men har også erfart at man kan risikere å gå fort opp i vekt selv om man spiser lite, og fort ned igjen ved riktig kosthold og mosjon. Har lært å leve med pco, begynte faktisk på south beach pga syndromet..

flere som har den og som vil gjerne dele erfaringer?


#7

Nutta sa for siden:

Jeg har PCOS. Sliter m uregelmessige sykluser, overvekt, kviser, uønsket hårvekst... ja hele pakka. Er i en fase hvor jg endrer livsstil, fordi jg ønsker meg en bedre helse først og fremst. Og ikke minst ønsker jeg meg barn. Har holdt på med lavkarbo snart 2 mnd. Og syns det går veldig greit hittil :) tror jg kommer til å leve på lavkarbo resten av livet....


#8

ladyshi sa for siden:

Skjønner hva du mener, noen har den ekstreme varianten av pco. Legen min legen min sa at pco er til en viss grad individuelt men felles er disse cystene på eggstokkene. Men den kommer i ulike former (noen har sammensatte symptomer, mens andre har kun noen få) og størrelser, en del naturlige slanke kvinner har det også og de har en stabil vekt.

Selv om anser meg selv til å ha en ekstrem versjon av pco,har jeg ikke problemer med kviser eller hårvekst, kun det at menstruasjonen uteblir og overvekt. veier 83 kilo, og er 1,65 høy..har mye fett rundt magen, men merker at ved å å på lavkarbo begynner endringene å synes.

nåt jeg fikk diagnosen, ble jeg anbefalt av legen til å begynne på p.piller for å få en regulert menstruasjonssyklus, menstruasjon ble det og en rask vektøkning på over 15 kilo. Sluttet med pillene etter to år og mensen uteble som vanlig. så nå lever jeg med syndromet, bruker ikke prevensjon og prøver ikke å bli gravid heller men ser at det ikke skjer, så har tilpasset meg pco. Var i denial ganske lenge, trodde at det kom til å forsvinne og nei da..cystene er der for å bli


#9

Nutta sa for siden:

Ja, er forskjell på hva enn plages med egentlig. det er helt sikkert!

Menstruasjonen min uteblir i perioder.... av og til ganske lenge. Åsså plages jg som sagt m de andre tinga også (hårvekst, kviser osv) Jg er 177 høy, veide 122 kg - mn nå veier jg 105 kg! Så jg har kommet ganske langt på egenhånd. Mn så bestemte jg meg for å begynne på Lavkarbo. Angrer ikke i det heletatt :)

Jeg også fikk p piller, mn ble dårlig av de. Åsså gikk jeg opp enormt i vekt, så jeg bestemte meg bare for å slutte. Jg er jo gift, og er i et stabilt forhold så da syns jg det er helt greit :) Mannen var også enig i den saken...

Ja, cystene er der for å bli. Mn det kan komme perioder hvor en blir bedre... altså at symptomene på Pco og pcos gradvis blir bedre. Jg har hørt flere som blir d iallefall. Mn med vektøkning kommer problemene sterkere tilbake. Så det gjelder vel å holde en stabil vekt etter vektnedgang. (slik jg har forstått det da... )


#10

Inka sa for siden:

Har PCOS.. med magefett, uren hud, hårvekst som en middels sjimpanse og mensturasjon to ganger i året... Har operert cyster tidligere, så her er det full pakke..
Har klart å få et barn likevel, uten å egentlig prøve på det...

Har lagt om kostholdet til lavkarbo, og jammen fikk jeg ikke en uventet mens etter bare 12 dager... kun 2 mnd etter forige gang...
Siden jeg er den som lager mat her i huset er mannen min også på lavkarbo... Han har gått ned 5 kilo på samme tid... (Han har litt å ta av han også)

Så jeg forblir på lavkarbo, og håper at symptomene roer seg med tiden på grunn av dette.. Og kanskje kan det bli en søster eller bror på avkommet også..


#11

frk.Harefrøken sa for siden:

her var det mye god informasjon! har lett lenge etter en så enkel, men informativ forklaring på syndromet..

Jeg har selv PCO men påfølgende overvekt og delvis økt hårvekst.. jeg har 2 barn som faktisk er "hjemmelaget" til tross for at legen ikke trodde det kom til å skje :D

Etter jeg og mannen min giftet oss så satte vi igang med å prøve å få barn.. hadde en følelse på at det kom til å ta sin tid pga jeg hadde sjelden mens (viste ikke om tilstanden min da), og etter 10 mnd startet vi utredning på sykehuset.. tok ett hav av tester med legen og 1 uke før første utredning på sykehuset så testet vi positivt.. så alt ble satt til side og tenkte ikke mer på saken..
men når jeg etter graviditeten satt inn hormonspiral og jeg reagerte kraftig på den så ble det tatt ul for å se om den låg korrekt, og da oppdaget gynekologen min en hel drøss med syster og diagnosen ble satt med tanke på alle andre symptomene også..

3 år uten prevansjon ble jeg gravid igjen å vi hoppet av glede :D

jeg er 172 cm og veier nå 92 kg, har levd på lavkarbo i nå 2 mndr og det går saaaaaakte, men sikkert nedover... trener HARDT 3 dager i uka med variert aktivitet.. har oppfølging av personlig trener å håper på at jeg klarer å komme meg ned i 72 kg før året er omme i alle fall!!

er godt å ha ett forum med likesinnede som vi kan dele erfaringer på!


#12

vaskeklut sa for siden:

Hmmmmm. Jo mer jeg leser, jo mer overbevist blir jeg. Tanken på at jeg kan ha PCOS/PCO har slått meg.

Jeg tenkte jeg skulle bestille meg en legetime, men jeg er redd for å ikke bli trodd eller sett på som "selvdiagnosert".. Er det noen som har noen råd for hvordan jeg kan gå fram hos legen? Var hos legen for et års tid tilbake og prata litt om at jeg har en del hårvekst. Da fikk jeg Diane p-piller som hjalp litt, men gjorde meg så absurd humørsjuk at jeg ikke turde gå på de lenger enn et halvt års tid på grunn av husfreden (deler leilighet med to venninner...)...

Er det forresten noen av dere som har erfaringer med laser og lignende mot hårveksten?

Hjelp søkes!


#13

Imp sa for siden:

Når det gjelder legen, kan du jo bare snakke om hvilke symptomer du har og at du har lest om PCOS og at du kanskje tror du har dette? Det er tross alt en ganske vanlig tilstand.

Har en kollega som brukte laser mot hårvekst (hun hadde skjeggvekst på halsen), og det var vellykket det. Men dyrt!


#14

Furine sa for siden:

Lag deg ei liste med alle symptom og alle ting du vil snakke med legen opp, og ta med lista til legetimen. Det er lett å bli litt oppskjørta og emosjonell når ein sit der og forklarer, og det er lett å gløyme ut ting. Derfor greit med lista!
Eg hadde laga meg ei laaaang liste då eg var hos endokrinologen min første gongen, her var frøkna som var klar til å KJEMPE for å bli høyrt (fordi eg tidlegare har prøvd og berre blitt avfeia, i det norske helsesystemet)! Utruleg nok slapp eg både å gaule og kjempe, han var heilt klar på at eg hadde det. Men han er endokrinolog og spesialist på overvekt og diabetes, så det er kanskje lettare å snakke med ein slik ein enn ein "vanleg" fastlege.
Lykke til!


#15

kalla82 sa for siden:

Jeg tok laser på overleppa for 10 år siden tenker jeg.Måtte ha 4 behandlinger tror jeg, og det hjalp veldig..ikke plaget av det lengre. Klipper litt med saks av og til den dag i dag.. Men kan anbefales. Har planer om å gjøre det under navlen også etterhvert


#16

LindaLoo sa for siden:

Hei, vet ikke hvor aktiv denne tråden er siden jeg er ny her, men jeg har PCOS med alle symptomer og har antakeligvis hatt det i mange år uten å vite det/ få noen diagnose. Dersom man har 2 eller flere symptomer (ustabil mens, økt hårvekst, vektøkning) så er det stor sansynlighet for at man har PCOS og jeg fikk god hjelp av legen når jeg ba henne sjekke etter jeg hadde lest endel om det på nettet.
Har nå blitt anbefalt et kosthold med lavkarbo og prøver nå Bailine i tillegg i håp om å gå ned 25 kg på sikt. :)


#17

helizle sa for siden:

Har selv PCOS :) Det begynte med økt hårvekst i ansiktet, dro til legen og fortalte om problemet og han sendte meg til en hudlege. Hos hudlegen ble jeg sendt rett til en kvinnelege (gyn), Å TAKK GUD FOR DET!.

Jeg har gått opp i vekt siden slutten av barneskolen å det bare økte og økte gjennom årene som kom etter det. Hårveksten begynte 2 året på vidregående, men det tokk meg tid før jeg turte og dra til legen og fortelle om det.. Så.. ca 3-4 år senere turte jeg det og det var da ting begynte og skje.
Kvinnelgen jeg går hos tokk ultralyd av eggestokkene mine og vi så mange cyster på begge av dem. Jeg ble satt rett på p-piller og fikk beskjed om og prøve en lavkarbo diett. Dette skulle hjelpe meg gå ned i vekt og at cystene skulle gå vekk.

Jeg bestemte meg ikke for en spesiel diett jeg skulle følge av de kjente, men fulte max 20 gram karbs om dagen. Sluttet helt og spise poteter, ris, rotfrukter, bakevarer, goteriet, søtbrus, kaker osv. Jeg var kjempe glad i gotbiter før, så 1 uka var et helvete... 2 uka gikk bedre og etterhvert gikk ting på skinner :)

1 månede etterpå var jeg tilbake hos kvinnelegen jeg går hos. Der veide jeg meg og hadde da gått ned 10 kg!!!! I tillegg tokk vi enda en ultralyd, så bare 2 cyster på den ene eggestokken!! Jeg var kjempeglad den dagen, 10kg mindre og mange cyster er borte :)!

Har enda kg og cyster å få bort, så jeg får bare fortsette :)

Foresten min max vekt var 130 kg.. Nå veier jeg akkurat 99 kg.


#18

EmilyB sa for siden:

Lykke til :) Jeg har selv gått ned over 30 kilo ved hjelp av lavkarbo og har fått normale sykluser som følge av det. Huden er også blitt bedre.
Lavkarbo er kjempebra for pcos - du vil merke store forskjeller, også på energinivået ditt som antakelig vil stige kraftig. Det skjedde i hvert fall for meg.

helizle:

Det er jo kjempebra. Gratulerer med veldig godt resultat allerede!!!!


#19

Darkvanilla sa for siden:

Jeg er også ny her :P
og har også pco..

I mai 09 gikk eg til legen min, for hadde enda ikke fått noe skikkelig forklaring eller utredning på det at eg ikke hadde hatt mensen på 2 år.. etter mye mas fra min side sendte legen meg til gyn. der jeg tok vaginal ultralyd og fikk vite at eg hadde rundt om 14 cyster på hver eggstokk.. jeg var da 20 år og min største drøm har alltid vært å få barn! alt dette raste ned i grusen.. gyn. ga meg nummeret til Alfa helse som er en underliggende klinikk av Fedon Lindberg.. jeg fikk time og det første de gjorde var å veie meg og måle meg. jeg veiet 125 kg, og hadde en bmi på 41, et vidde mål på 133... Det verste var at jeg selv ikke vil se at jeg var så stor før jeg fikk det svart på hvit..! de tok også masse blodprøver, å fortalte meg det at jeg var så utrolig nært å få diabetes, at noe måtte gjøres.. derfor går jeg i dag på Fedon Lindberg/ Eurodiett.. en god blanding vil eg si.. eg går til Ernæringsfysiologen på Alfa helse jevnlig, der de veier meg å sjekker alt fra fettprosent til insulin.. det er utrolig kjekt å få en oppfølging på det. 2 av kusinene mine har det samme, men får ingen oppfølging. det er dyrt, men det er jaggu verdt det!! å få skryt og veiledning er kjempe viktig!!
I dag veier eg 106.2 og har en bmi på 34.

Jeg fikk også beskjed for 2 uker siden at siden jeg har begynt å få mensen hver 3 mnd på egenhånd, (uten tabl.) så kan det fort skje at jeg blir gravid, for meg var det den beste nyheten jeg kunne fått.. alt strevet lønner seg! OG jeg tør å begynne å drømme om barn igjen..

Lavkarbo ruler!!


#20

Cherry sa for siden:

Er det sjanser for at du kan få en syklus med mindre mellomrom? Altså at du vil i framtiden kunne få mensen annen hver mnd eller hver mnd?


#21

Darkvanilla sa for siden:

ja, de sa at etterhvert som eg gikk ned ville eg kunne klare å få normale sykluser, eller tilsvarende normalt..


#22

Cherry sa for siden:

Så bra da :D
Tenk på alle de som går gjennom smertefulle og tunge IVF-behandlinger gang på gang og betaler i dyre dommer for hormoner og medisiner og prøverørforsøk. Når det kunne hende at alt som skulle til var å spise litt annerledes..:)...hvor mye personlig smerte de kunne spart seg for...på tide at helsepersonell blir kjent med lavkarbo-dietters virkning på kroppen!


#23

EmilyB sa for siden:

Jeg synes det er skremmende at det er så få i helsevesenet som har kunnskap om pcos og lavkarbo generelt. Det finnes for eksempel ingen brosjyrer om dette på legekontorene. Selv drømmer jeg om å starte en forening for pcos' ere en gang.

Darkvanilla: Du trenger ikke å legge bort drømmen din. Jeg hadde, som deg, ikke mensen på to år. Nå har jeg fått det og har normale sykluser inkludert eggløsning. Det har kun hengt seg opp en gang fordi jeg gikk og tenkte på det, når jeg slappet av kom det med en gang. Vi skal prøve å få barn nå, har ikke prøvd før.
Du kan også være fruktbar selv om du ikke får mensen hver måned. Da mamma ble gravid med meg hadde hun ikke hatt mensen på 6 måneder ( hun har pcos). Etter at jeg ble født, kom syklusene som en klokke.

Rent generelt pleier de å si at jo nærmere man er idealvekten, jo større er sjansen for å bli gravid. I dag finnes det heldigvis mange hjelpemidler også som kan assistere om man ikke blir gravid på egen hånd. Jeg kjenner flere med pcos som har fått barn. Senk heller skuldrene og tenk på at du har tatt et godt valg for livet ditt mht lavkarbo og tillat deg å drømme :)


#24

Myrull sa for siden:

Jeg var gjennom noen runder med IVF sist år...ble garvid ene runden, men mistet.
Må si det er mye billigere og mye minder stresende å spise lavkarbo...håper bare det gir resultater etter vert.
Folk med PCO har veldig store sjanser for å få barn, mange tar pergotime også, tabletter for å få til eggløsning å så blir de gravide.
Å mange får det til ved IVF. :)

Jeg har begynnt å få utslag på eggløsninsgtestene i det siste, men det er jo ikke sikkert det blir sluppet noen egg.
Men bare det at kroppen prøver er jo fantastisk. :D


#25

porcupine sa for siden:

Hei

Mitt aller første innlegg på lavkarbo.no! Jeg har PCOS og har absolutt alle symptomer...:mad:

Jeg er så heldig å ha to flotte barn. En gutt på 8 og ei jente på 2.

Men, nå er jeg blitt så stor at alt er et ork, humøret er forferdelig etc etc etc etc, og det er på tide å tvinge gjennom en livsstilsendring. Legene her har lite peiling på PCOS, men jeg vet at LCHF er svaret samtidig som det er kjempevanskelig å starte når man er dypt inne i sukkeravhengigheten og alt ser mørkt ut.

Likevel, nå nærmer det seg slutten på dag to av et fullstendig LCHF kosthold. Jeg føler meg helt elendig, men for første gang har jeg fullstendig klokketro på det jeg holder på med. Jeg er overbesvist om at dette er svaret. Gjelder bare å omstille seg og være sterk når det røyner på.

Nå er jeg i gang, og jeg gleder meg til å få kontakt med dere her inne.

Jeg er 120 kg og 163 cm høy. Altså har jeg en BMI på 45. :o

Hilsen porcupine x


#26

Myrull sa for siden:

Lykke til, du kommer til å føle deg så mye bedre etter vert. :D


#27

porcupine sa for siden:

Takk

Ja, faktisk er det bedre i dag. Hadde fullstendig "hjernekrymp" i går. Merkelig følelse.

porcupine


#28

Amina-may sa for siden:

Ja dette er mitt første innlegg på lavkarbo.no og jeg har også PCOS.

Takk for mye bra info om dette syndromet.

Har de fleste problemer utenom vekten, eneste problemet jeg har er at jeg er stor rundt magen i forhold til vekten generelt.
Har noen tips/forslag for å få vekk fettet rundt magen?

Jeg er 170cm veier 67kg og er over 80cm rundt magen!!


#29

4711 sa for siden:

JA, størst rundt magen, evt normalvektig med stor mage, er jo klassisk pcos-fasong. Og svaret er lavkarbo:) Det er måten insulinet virker på/ikke virker på som gjør at vi lagrer dette uheldige fettet på midten.


#30

4711 sa for siden:

(Selv tok jeg fettsuging av mageområdet for mange år siden, og det hjelper jo selvfølgelig:) Men jeg la på meg igjen senere og fikk liten glede av operasjonen, dette var da jeg fortsatt levde på høykarbo)


#31

Sunroad78 sa for siden:

Mitt aller første innlegg, og sjølvsagt om PCOS som eg har slitt med sida tenåra.
Eg har påvist cyster på eggstokkane, hårvekst i ansiktet, på magen frå navlen og ned til underlivet, på brysta, men av alle ting har eg regelmessig mens og har alltid hatt det (kan nesten stille klokka ;)) Eg er 173 cm høg og mellom 110-115 kg tippar eg (er ei stund sidan eg vegde meg, sidan det ikkje er det kjekkaste eg gjer), har altså ein BMI på mellom 35-40 :(
Eg blei satt på p-pillen Diane for å prøve å begrense urein hud, kviser og hårvekst, dette har fungert veldig bra for meg og i tillegg har eg mindre mens.blødning og mindre smerter (eg kan spy, svime av og vere heilt utanfor under mens.perioden).

Eg surfa rundt på nettet i går, las ein artikkel angåande lavkarbo og overvektige, gjekk i butikken og såg framsida til Dagbladet. Kjøpte avisa, las artikkelen og kjørte direkte til nærmaste bokhandel og kjøpte boka til Dr. Sofie Hexeberg. Den las eg ferdig i gårkveld, sendte henne ein mail i dag tidleg, ho ringte meg rundt lunsjtider og no har eg time hos henne i midten av august :) Eg er villig til å både bruke tid og pengar på å endre livsstilen min, betre helsa mi og kanskje vere heldig å gå ned i vekt, ned masse i vekt :)

Men eg lurar på ein ting angåande vekt. Er det realistisk for meg å drømme om å gå ned 30 kg, frå 115 kg til 85 kg på eitt år? Eller bør eg tenke at eg har lagt på meg over lengre tid, at eg då bør ta av meg over lengre tid???

Eg er super motivert og gledar meg til å sette igong med livvstilsendringsprosessen, men skal innrømmet at eg dessverre er litt over gjennomsnittet glad i søtsaker, så sjokoladen skal bli vanskeleg å legge bort.


#32

Cherry sa for siden:

Det er ikke urealistisk å skulle gå ned 30 kg på ett år med lavkarbo. Detgir jo under 1 kg vekttap i uka, som er optimalt. Allikevel kan du havne på platå eller spise mat som stagnerer vekta di. Dessuten vil jeg sterkt, og da mener jeg veldig sterkt, anbefale deg å i tillegg trene for å få boost på vekta og bedre kropp, bedre energi.

Vi har alle her vært over gjennomsnittelig glad i ett eller annet. Derfor er/har vi vært feite ;). Det gode med fettdiett er at det tar bort behovet for søtsaker.


#33

Smugspiser sa for siden:

Hei! Slenger meg inn her jeg og.. Er helt ny her på forumet, så litt skummelt å skrive. Men men.
Jeg har og PCOS, og slitt med det i mange år. Mensen har vært uregelmessig og jeg har kraftig hårvekst på kroppen, men heldigvis lyse. Det som plager meg mest med dette syndromet er smertene som kommer innimellom. Jeg går på Diane for å holde syklusen i sjakk.
Hadde en lege en gang som satte meg på P-sprøyten for å gi meg "hormonbehandling" for dette. Noe som resulterte i en vektøkning på ca 30 kg!!!!
Og etter dette har jeg slitt veldig med vekten. Den går som regel oppover sakte men sikkert. Men har lagt på meg 8-9 kg de siste 5 mnd.
Og har et søtsug til tider som er hinsides all fornuft! Jeg smugspiser faktisk søtsaker innimellom, for det er så flaut! Men føler meg liksom "drevet" til det. Så jeg lurer på om dette kan ha sammenheng med PCOS?

Ellers har jeg og fått påvist B-vitamin mangel som jeg nå får behandling for. Og det har gjort at jeg har hatt lite overskudd og vært en del dårlig, men det kommer seg sammen med bahndlingen..

Ble vel litt mye utenompjatt her. Men sjit au!


#34

Zillah sa for siden:

Hei, velkommen inn i ditt nye liv :)

Det går an. Eg gikk ned 26 kilo på 8 mnd i fjor ved berre moderat liksom-fedon-med-masse-juksing ... eg gikk opp 8 kg igjen på berre nokre veker da eg falt for sjokoladen og glei inn i "vanleg" mat. Sjokoladen blei min bane i vintermørkret. Det eg kan seie deg om sjokolade er at før med det gamle kosthaldet kunne eg utan problem ete 4-500 gram sjokolade på ein gong. Låg det noko i skapet så ropte det på meg. I fjor sommar så kunne eg ha ein bitteliten sjokolade i skapet i fleire veker utan å tenke på han, uten å ha lyst på, uten å røre han.

No er eg på ketolysediett, og på rett spor igjen både med kosthald og vektnedgang. Ingen tankar for sjokolade. Eg har i kjøkkenskapet. Der ligg han veldig bra heilt av seg sjølv. Behovet er rett og slett ikkje der no.


#35

trude.lutt sa for siden:

Vel, her er jeg også! Er ganske ny med runde 2 i forhold til LCHF. var innom for et par år siden, men fikk ikke helt tenning. Nå har jeg lest masse, kjøpt bøker og bakt "brød" og knekkebrød. Og det fungerer! Har kollegaer som har gått på dette siden påske og de raser ned i vekt. Det gjør ikke jeg, har går det litt saktere....,men jeg nå minne meg på at jeg har pcos. Føler meg i mye bedre form, har ikke svingninger i blodsukkeret, og er kvitt ulvehungeren. Kan uten prob se fam spise goddis og pottis uten at det bryr meg!

For meg er dette noe jeg kommer til å gjøre livet ut! Har gått med 4 kg, ønsker å gå ned 20-25 kg til! Og det skal jeg klare!


#36

Ethewia sa for siden:

Jeg lurer på en ting. Jeg har mest sannsynlig PCOS (er midt i utredninga), og har ikke hatt menstruasjon på tja, et halvt år cirka. Jeg begynte med lavkarbokosthold på mandag, altså tre dager siden, og jammen fikk jeg ikke mensen (light) i dag. Kan det være noen sammenheng? Kan virkningen av kostholdet virkelig komme så fort?


#37

Imp sa for siden:

Ja. Jeg har opplevd det samme, to ganger. Første gang mens etter to uker, andre gang etter bare en uke. Jeg tror helt klart det har en sammenheng.


#38

Ethewia sa for siden:

Ikke dårlig. Kan jo ikke noe annet enn å bli imponert av at kroppen faktisk funker så lenge man veit hva man driver med. Good for us. ^^


#39

NIK sa for siden:

Hei alle sammen!

Jeg har også PCO. Er litt overvektig men ellers ingen symptomer - bortsett fra cyster på eggstokkene da såklart. Prøver iherdig på å få barn, men uten hell. Nå håper jeg at jeg skal få igang eggløsningen min ved å gå på et lavkarbokosthold og gå litt ned i vekt.

Men er det noen som vet om det er farlig å være i ketose når man driver å prøver å få barn??


#40

blondheks sa for siden:

Fikk brevet i posten i går ,,, jeg har pcos .. dette forklarer utrulig mye for meg ,, har symptomer som hårvekst,overvekt, temperamentet, sliten støtt osv ,,

Har ei venninne som også har dette som har sagt jeg skulle teste meg i mange år ,, gjore også det men de tok tydeligvis feil tester da jeg fikk beskjed om at alt var normalt ,, vet ikke hvor mye jeg har rast og grått fordet at jeg ikke kommer meg ned i vekt ,, men nå skal jeg prøve lav karbo dietten ,, så (med håp om etter å ha lest her) håper jeg det går rette veien.,, takk og pris for dette forumet!

Startvekt er 107 kg


#41

Adlibitum sa for siden:

Så utrolig bra at flere jenter med PCO/PCOS finner veien til dette forumet!! :)

Selv når man får det utredet er det noe allmennleger vet alt for lite om. Man sitter gjerne med følelsen av at alt er håpløst, INGENTING virker, man kan kaloriminimere dietten sin uten at man mister mer enn livsmotet. Da sitter man tilbake og føler seg fortvilet og maktesløs.

Jeg hadde mye problemer med pcos'en frem til jeg begynnte på lchf. Det er klart jeg enda merker det, men for første gang i hele mitt liv har jeg regelmessig mens (hadde det en gang hvert jubelår før, med unntak av periodene jeg gikk på diane p-piller). Mye hud og hårproblemer også, som har blitt betydelig bedre.

Har gått ned i vekt og holdt meg stabilt (har en liten "pause" på grunn av matleihet og manglende motivasjon for tiden, så takler ikke ketose nå men holder rimelig lavt karbonivå, og spiser rene råvarer). Jobber med å finne motivasjonen så jeg kan miste de siste 10-12 kiloene nå!

Jeg blir så glad når jeg ser at dere tar tak og velger å konsumere noe som jobber med kroppen i stedet for mot! stå på :)

Et lite tips jeg vil anbefale er macapulver. Det er et gammelt naturlegemiddel som sies å være gunstig for kvinner med hormonforstyrrelser. (Jeg vet ikke om det er en kombinasjon av flere ting (flink med lavkarbo, vokset istedet for å barbere) men etter en stund på maca gikk hårene på leggene mine fra å være sedvanlig mørke til å bli lyse) Fra wikipedia: "It has been presumed that maca's hormone-normalizing effects may be due to the root's unique nutritional profile, which provides optimum levels of nutrients utilized by the body's endocrine system."

Lykke til med lavkarbo :)


#42

Carisma sa for siden:

Hvor får man tak i det pulveret?



#44

Adlibitum sa for siden:

Men så er det mye annet fint i det:

Protein: 11.8%
Fat: 0.7%
Fiber: 5.8%
Carbohydrates: 68.8%
Total Energy: 335 kcal/100g
Vitamins: Thiamin, Riboflavin, Niacin, Ascorbic Acid.
Minerals: Phosphorus, Calcium, Magnesium, Iron, Zinc, Selenium
Amino Acids: Alanine, Arginie, Aspartate, Glycine, Sarcosine, Glutamine, Histidnet, Isoleucinet, Leucinet, Lysinet, Methioniet, Phenylalaninet, Serine, Valinet, Threoninet, Proline, Hydroxproline.
Phytosterols: Sitosterol, Campesterol, Brassicasterol, Ergosterol, Ergostadienol.
Fatty Acids: Arachidic, Linoleictt, Palmitic

Og så tar man ikke så mange gram om dagen at den karbomengden utgjør den helt store forskjellen. :)


#45

mandag17 sa for siden:

Hei!

Jeg gjorde nettopp det samme som deg :). Nå har jeg hatt time hos Sofie Hexeberg 2 ganger og vekten er på vei nedover. Jeg er veldig overbevist om at dette er verdt et godt forsøk!!! Jeg har også PCOS (antakeligvis) og er 170 cm og veier i dag 84.5(veide ca 90 kg da jeg startet) . Har en lang vei å gå (og ja, har fortsatt litt søthunger....). Men, mye har blitt bedre på disse 6-7 ukene også.


#46

valkerut sa for siden:

Jammen lærer jeg masse her inne, er helt imponert jeg over all kunnskapen folk innehar :)
Jeg har også PCO. Har også prøvd å få barn - tatt hormoner og startet IVF uten pos. resultat....kanskje lavkarbokosten kan hjelpe meg også...?..har ihvertfall prøvd dette nå siden juni. Jeg går ned og merker at jeg føler meg friskere. Jeg har tom hatt menstruasjonen forrige uke...første gang på..ja aner ikke hvor lenge..2år kanskje...
Jeg lurer bare på, om noen av dere har noen gode råd for hårveksten...jeg sjeneres så utrolig av skjegget, barten og alt håret på bryst og mage..men aner ikke hvordan jeg kan gripe det ann...vil hårveksten minske med kostholdet ? Noen som vet ??


#47

Zillah sa for siden:

Eg syns i alle fall eg har fått mindre uttalt bart, og ikkje så kraftig hårvekst nedover låra heller! På magen er eg ikkje sikker, for å vere ærleg. Storedissehengedeigmagen har vore av eit slikt omfang at det har vore vanskeleg å følge med :rolleyes: Men eg tenkte på det i går, at mon tru om det ikkje var blitt betre der også.


#48

lotta85 sa for siden:

hei :)

jeg er også nytt medlem her. jeg og har pcos, har hatt mye hårvekst i ansikt, men får nå fjernet det med elektrolyse og det ser ut til å hjelpe veldig. jeg får dekt utgiftene bortsett fra en egenandel på ca 1800. så hvis noen andre sliter med det samme kan man få det dekt så lenge man har funnet ut grunnen til hårveksten.

jeg har også akkurat begynt på eurodiett og jeg har som mål å gå ned 40 kg, men skal være tålmodig og ta det over tid :)

veldig motiverende å høre om andre som har fått mindre cyster ved hjelp av lavkarbo kosthold.

hilsen lotta :)


#49

Karikatur sa for siden:

Hei, hei!

Måtte inn her og lese om PCOS og lavkarbo.

Jeg har vært hos gyn og fått påvist PCO, og han tok også blodprøver for å sjekke PCOS. Etter å ha lest om PCOS er jeg veldig sikker på at jeg har en lightvariant. Jeg har noenlunde regelmessig syklus, men EL kommer alt for seint i syklusen. I tillegg har jeg lagt på meg noe enormt etter fødsel, selv med fullamming og forholdsvis normalt aktivt liv. Jeg har alltid vært plaget med kviser, og har også slitt med lite energi.

Gikk på pulverkur 3 uker før i høst + 2 uker til i ketose, og det var helt nydelig. ENDELIG fungerte kroppen! Gikk ned ca 6 kg, men siden har jeg hatt en langvarig sprekk..

Begynt på igjen med lavkarbo og regner med jeg tar en runde på pulver også, for å få fortgang i sakene.

Prøver å bli gravid, men det tar visst sin tid... Håper lavkarbo kan hjelpe meg i mål!


#50

cutemogwai sa for siden:

hei vil bare si jeg syns det var kjempe nyttig å lese innlegget og alle svarene her. jeg er 23 år , overvektig og har Pcos som jeg fikk diagnosert for 2 mnd siden etter lang prøving for å få barn. jeg viste jo noe var galt med meg siden jeg har hatt mens med oppp til 6 mnd mellomrom. Har vært hos flere gyn som har fortalt meg at alt er normalt og at vi vil klare dette fint på egenhånd helt frem til jeg var hos kvinnelege i november som kunne si at jeg har pcos og ble anbefalt å gå ned 15 kg til å begynne med ved å gå på lavkarbo. Jeg er også noe insulin resistent. sliter litt med å kutte ut alt av carbs, og har vært på vei til å gi dette opp flere ganger. Mat har begynnt å si meg i mot, og blir kvalm bare av å tenke på det. Derfor skal jeg prøve å få litt tips og råd her. Ønsket og barn for meg til å fortsette <3


#51

pcos sa for siden:

Jeg fikk vite at jeg har pcos for 2 år siden nå. Legen er spesialist på fruktbarhetsproblemer, og jo mer han fortalte om pcos jo flere biter falt på plass... Jeg har på det beste hatt mens med 6-7 ukers mellomrom, men etterhvert som jeg passerte 16-17 år ble det lengre og lengre perioder. Nå i en alder av snart 29 år har jeg mens ca 3 ganger i året, kraftig hårvekst, "levermerke" på hele siden av låret osv. Jeg var utrolig heldig og ble gravid uten hjelp, og har nå en sønn på 5 mnd. Etter graviditeten sliter jeg med at vekta står helt i ro. Jeg trener aktivt og spiser lite og sunt, men allikevell 3-4 måltider om dagen. Men vekta står bom fast. Jeg er 160 cm og har veid 50-53 kg. Når jeg kommer under 55kg har jeg ingen problemer med å holde vekta, men kommer jeg over sliter jeg veldig. Under graviditeten la jeg på meg 17kg, tok raskt av 5kg etter fødselen men etter det har ikke vekta rikket seg. Jeg har prøvd ketolysekuren, men måtte kutte den ut pga kvalme og svimmelhet. Noen forslag til andre kurer som kan virke på meg? Og er det noen som kan litt om hva Metformin er og hvordan det virker? Trenger virkelig noen gode råd nå :confused:


#52

Zillah sa for siden:

Kor lenge gikk du på ketolyse før du kutta den ut? Ein kan gjerne bli litt uvel i oppstarten.


#53

klipsen sa for siden:

Hei!

Ny her jeg også. Har pcos, og har vel de fleste symptomene pluss moms :mad::(:p. Er heldig og har fått to barn vhja ivf etter 10 år med diverse babylagingsmetoder, barna er 1 og 3 år :love:. Så ikke gi opp dere som ønsker dere barn!

Nå etter siste fødsel er kroppen mer i ubalanse enn på lenge med spotblødninger i hytt og vær, mye cyster på begge sider og en vekt som går oppover og bart som gror. Det er en ny problemstilling for meg å finne ut hvordan denne kroppen skal komme i en så normal rytme som mulig, har jo tidligere hatt graviditetsønske, nå ønsker jeg bare en stabil kropp med minst mulig symptomer av pcosen(....en helt spontant graviditet hadde vi sett på som ren bonus, men kommer ikke til å utsette meg selv for flere ivf-behandlinger) Min gynlege har anbefalt meg lavkarbo-kosthold. Dumpa borti denne siden, og er litt forvirra nå...for det er jo så mange retninger/kostholdsfilosofier innen lavkarbo! Er det en retning som er mer gundstig enn andre eller? Ser jo ut som det trengs en varig endring...Noen som kan hjelpe en nybegynner på veien?


#54

tkh sa for siden:

Varig endring må du nok regne med. Har selv Pcos, men har ingen ønsker om barn, bare ønsker at symptomene og vekten som kommer ved denne sykdommen skal bli mindre.

Går i første omgang på ketolyse, så lenge jeg har en del å gå ned, men regner med å gå over til noe nærmere Lutz etter hvert.

Hva slags retning du velger kommer vel litt ann på. Mitt forslag er at du leser så mye du kan og skaffer deg informasjon, det er nøkkelen. Finnes mye fin kunnskap på dette forumet.

Det kan lønne seg å kjøpe noen bøker når du har valgt retning (på www.capris.no er det en god del bøker, og de er billigere enn i vanlig bokhandel, kan du lese svensk kan du kjøpe det der også, de er rimligere samt at det finnes flere bøker om lavkarbo på svensk).

Merker i alle fall at symtomene blir mindre, vekten går nedover, har normale menstruasjonssyklus og huden min er finere enn noen gang:).


#55

klipsen sa for siden:

Gynlegen anbefalte Dr Hexebergs bøker, noen med pcos som har fulgt hennes opplegg? Er det for mye kh per dag ifht det som er optimalt for pco`sdamer? Og hvor mye kh i kosten vil være optimalt på sikt?


#56

tkh sa for siden:

Dersom du leser alle innleggene i denne tråden, samt søker på Pcos i forumet så får du masse tips og erfaringer.

Finnes ingen fasit svar på hva som er best, en må teste ut selv, vi er alle forskjellige:)

Lykke til:goodluck:

Kan være smart å kjøpe den boken, kunnskap er alltid nyttig:)


#57

klipsen sa for siden:

Bøkene er bestilt, må jo begynne et sted! Takk for svar, masse nyttig info her ja...bare litt mye å ta inn og prøve å få oversikt på i begynnelsen, håper jeg kommer mer inn i det etterhvert!


#58

Klara sa for siden:

Hei hei!

Jeg har pcos, og har akkurat begynt på lavkarbo, spesielt pga barneønske. Herlig å høre at dere har fått det til, suger til meg alle solskinnshistorier! :ja: Leste Hexeberg sin bok, og havnet her etterhvert :)
Sånn jeg skjønner det har hun vel ikke noen konkret metode, bare anbefaler LCHF, med ca 70 karber om dagen.

Les bøkene, og se hva du synes virker riktig for deg. Les også rundt på forumet her. Selv om det virker overveldende og uoversiktlig med alle de forskjellige retningene, kommer du inn i det etterhvert!

Lykke til!


#59

Julie sa for siden:

Selv har jeg liksom "fått det for meg" at det å ligge litt lavere på karbo kanskje kan være gunstigere for oss med PCOS, ihvertfall i starten (før man begynner å teste ut). Vet ikke helt hvordan jeg har kommet frem til den tankegangen, men det har kanskje noe med at de som har PCOS ofte (men ikke nødvendigvis alltid, tror jeg) har insulinresistens óg, og at det da hjelper å ligge på sånn relativt lav-lavkarbo-kosthold...? Er absolutt ikke sikker, er bare en liten teori som ligger og lurer i bakhodet. :p

Ønsker ihvertfall dere med PCOS som nettopp har begynt med lavkarbo lykke til: jeg har de siste månedene lagt det inn på mobilen de dagene jeg har besøk av tante Rød, og slik har det sett ut for meg:

Juni 2010: mot slutten av måneden
Juli -10: mot slutten av måneden
August-desember: null besøk
Januar 2011: begynnelsen av måneden; muligens rundt den tiden jeg gikk tilbake til lavkarbo
Februar: midt i måneden
Mars: begynte siste dagen i måneden
April: har vart disse dagene

De to gangene i juni og juli i fjor var kanskje bare "tilfeldig", da jeg ikke begynte på lavkarbo før dagen etter tante Rød hadde dratt mot slutten av juli-måneden. Fra august til desember regner jeg med at jeg "slapp" besøk fordi kroppen holdte på å ordne opp i hormoner og slikt, og dessuten skal det sies at jeg hadde lavkarbo-fri helgen jeg hadde bursdag (midt i september), og gjennom mesteparten av desember. Kom meg først i gang igjen en uke eller noe slikt uti januar, og siden da har det jo - som dere ser - vært nokså regelmessig! Så min kropp er ihvertfall lykkeligere når jeg driver lavkarbo! :D

Før jeg avslutter innlegget mitt vil jeg igjen ønske dere med PCOS lykke til; lavkarbo tror jeg nemlig er en "mirakel-livsstil" for oss! :)


#60

Carisma sa for siden:

Hun anbefaler vel de fleste å kutte mer i starten til rundt 20g? Som noen over her sier, det er hensiktsmessig for PCOS. Kickstarte kroppen litt :ja:


#61

Klara sa for siden:

Jeg prøvde å finne ut noe konkret i boken hennes, men synes å huske (har lånt den bort) at hun sier noe sånt som: de som vil ned i vekt bør ligge på rundt 20 til de er normalvektige (eller noe sånt), men i delen om normalvektige kunne jeg ikke finne noe tall.

Selv er jeg normalvektig og har normal glukosebelastningstest (fikk aldri tatt c-peptider før jeg startet med lavkarbo), og svarte litt ut i fra det (burde jeg jo ha sagt :p ).

Men det er vel ikke noe rett og galt her, egentlig, kommer vel an på utgangspunktet til den enkelte også. :confused:


#62

G I malin sa for siden:

For meg hjalp det å gradvis kutte ned på karbene, en ukes tid kanskje... kroppen får jo sjokk når den plutselig må omstille seg. Første runden måtte jeg avbryte fordi jeg ble så hinsides dårlig, men andre gangen var jeg mer forberedt og trappet ned med karb :) det er ihvertfall et tips fra meg


#63

G I malin sa for siden:

Jeg henger meg på denne tråden også, siden jeg fikk påvist pcos før jul. Dette er min historie: Når jeg rundet 18 begynte jeg på p-sprøyte og den gjorde at kroppen min hoppet opp 25 kg på et års tid. Frem til da hadde jeg vært normalvektig. Etter denne økningen i vekta har jeg slitt med å komme ned igjen, selv om jeg har spist sunt (type grethe roede). I alle år har menstrasjonen vært som en klokke, selv uten å ha gått på p-piller o.l.

I de siste årene har vekta kommet seg opp i nye høyder, det meste jeg veide var 111 kg. Jeg la merke til at kroppen min fordelte kroppsfettet veldig ugjevt, store deler havnet rundt mageområdet. Jeg merket at hårveksten økte, men ikke i enorme mengder, jeg klarte å holde det under kontroll selv. Fikk litt mer hår på overleppa, under navlen og mørkere og lengre hår på leggene.

Så i fjor på høsten fikk jeg meg en "skremmer". Jeg hadde gått uten prevensjon i et halvt års tid, for jeg følte meg ikke vel når jeg brukte dem. Plutselig kom ikke mensen og den ble 14 dager forsinket. Jeg tok graviditetstester men de var negative. Siden jeg alltid har vært regelmessig ble dette et tydelig tegn på at noe var galt. Jeg la sammen to og to og begynte å innse hva som feilet meg. Jeg bestilte time til lege og han sendte meg så til gynekolog. Der på innvendig ultralyd fikk jeg se syster. I tillegg til at jeg hadde økt hårvekst og overvekt var det derfor meget sannsynlig at det var pcos inne i bildet.

Gynekologen anbefalte meg å gå ned i vekt, for hvis jeg planla å bli gravid hjalp det å veie mindre. Mest sannsynlig har jeg fått pcos ETTER overvekten kom, for jeg var hos gynekolog når jeg var rundt 18 og da var det ingen tegn til dette.

Nå har jeg gått på lavkarbo siden jul og gått ned 13 kg, så jeg er fornøyd :) Har fortsatt noen kg igjen men det er fortsatt en stund til barnelaging, så det går bra. Etter det nye kostholdet har jeg knapt hatt kviser, fått litt mindre hårvekst og får ikke samme fallene i blodsukkeret. Det gjør det lettere å gå sulten litt lenger, hvis jeg blir det :)


#64

Domilla sa for siden:

Min historie er litt er av en deprimerende fairytale... og er litt usikker at jeg skal klare å fortelle det på norsk.

Being the last of 4 children, I had always dreamt of a big family once my turn would come to be a mother. I met my husband almost 10 years ago, but only been together for 7 years. When we got married almost 5 years ago, we decided to settle with our own appartment before making baby-plans. We assumed things would work fine because fertility isn't an issue in both our family. So wrong I was.
After 2 years of trying and no result, just delayed menstruations. I took an appointment with a gynecolog would told me about PCOS, which I never heard of before. But all the signs were there: started to get some small hair growing around my chin and neck, the clear overweight, and started to have acne by the time I turned 24 ( I never had acne as a teenage)... First thing I did when I got home was to read PCOS on wiki --- oh boy, did I cry and was depressed for weeks, ok make that months. A year after that, both my sisters in law got pregnant, about 6 months apart from each other. It's extremely hard to rejoyce for your brothers when what you wish the most in the world happens to someone else. The feeling of unfairness was excruciating.
I got a prescription of Pergotime, did everything just right, but it didn't work out. I tried to train more and watch the kcal of what I ate. I would lose 5 kgs easily and then regain everything right back at the slightest slip.
People (with good intentions, for sure) kept telling me to keep on slimming, that it would work. While I kept on seeing women far bigger than me in the streets pushing cute babies in their wagon, how to rationnalise this? How do you keep jealousy and bitterness out of your heart when injustice is being shoved in your face everytime you step out?
Also the typical "it will happen when you think about it the least" is a killer. Right, when you are finally ready mentally and emotionally for a baby, it doesn't work. And when it happens, you're on another track and path of life, so you'd have to cancel everything again?! Illogical kingdom.
My PCOS is a strange one. I have slight acne (has reduced a lot since I stopped a bit my sugar cravings), still some hirsutism, and a good 35-40kgs to lose, some tiny cysts on the left ovary, right one is clean; but regular menstruation and strong pain during ovulation. According to my gyn, my problem is that the egg doesn't get big enough for conceiving. I had two spontaneous abortion these two last years. At 3 weeks and 6 weeks; the last one in january.
PCOS is an uncureable disease but it can be treated. And so many women are unaware of its existence, I wish more people would know. The same way people wear the red ribbon for AIDS or pink for cancer, I wish people would also start wearing the teal ribbon, for support to all of us who suffer of PCOS.
Last week, I met with one of my dearest friend who told me about this forum and LCHF, and this new lifestyle fits my body and hopefully enough, the weight loss will help me to fight against PCOS and maybe... just maybe, one day, I'll be able to have my own baby...

Beklager for lang meldingen men det var veldig mye jeg hadde å dele for dem som slitter med PCOS.
Når føler jeg med bedre om baby-tenking, mye mere rolig, kansje er jeg blitt litt mere cynisk eller sarkatisk, men jeg tar det lettere. Om det aldri skjer så skal jeg kjøp et gård og ha 101 katter ^^


#65

Julie sa for siden:

Kortet litt ned på quote'en fordi innlegget ditt var såpass langt - men du: IKKE GI OPP HÅPET! Det finnes en del her inne som har PCOS, og noen av dem er faktisk gravid nå og venter barn! Og andre har fått barn etter å ha lagt om til lavkarbo-livsstil! :heia:

Så ikke gi opp - vi har troa på at du kommer til å klare det, slik mange andre her inne på forumet har!! :klem:


#66

Hegens sa for siden:

Jeg er helt ny her!
Jeg og mannen tenkte å prøve oss på litt lavkarbo...

Jeg har Pcos, fikk det påvist for 3 års tid siden.. kraftig hårvekst..magefett...menssykluser på 30 - 100 dager...ble satt på ppiller, og hadde veldig god virkning av det... gikk ned noen kg etter jeg startet... mye mindre fett hår...ikke kviser.. etc..

Men nå har jeg sluttet for å prøve å bli gravid snart ( jobbytte har gjort at vi har måttet utsette litt).. Jeg fikk så fett hår med en gang.. masse kviser..mere migrene og mage este ut :(

MEn enn så lenge har jeg hatt ganske gode sykluser ( 33-50 dager)og jeg tror jeg har hatt eggløsning( testet med el-test etter eggløning.. og fikk mens 12 dager etter hver gang) så jeg enser håp..!

MEN jeg tenker at det uansett hadde vært fint å få av seg litt magefett... jeg er 175 høy.. og veier 98 kg !!

Ble kjempeglad da jeg leste noen av historiene her om pcos og egenproduserte barn og vektnedgang :) Så jeg enser håp!

Håper vi klarer å bite i det å kjøre dette for fult sammen med mosjon til vi skal begynne prøvingen i august igjen :)

Dette var meg ...!

Stor klem


#67

Klara sa for siden:

Velkommen hit, og lykke til med både lavkarbo og prøving!


#68

Hegens sa for siden:

Tusen takk lykkeønsket :)


#69

Labomba sa for siden:

Er det noen av dere som har fått fjernet livmor og eggstokker pga PCOS?


#70

Labomba sa for siden:

Lurer fælt på om jeg har/har hatt det gitt.
Jeg har alltid slitt med stor mage, den dominerer hele meg. Fikk utført en fettsuging for 12 år siden, men magen kom tilbake fordi jeg ikke var flink nok. For noen år siden fikk jeg mens i hytt og skvett, og min gynekolog anbefalte meg å fjerne livmoren. Da jeg våknet etter operasjonen hadde de også fjernet mine eggstokker fordi de var så fulle av cyster. Høres dette kjent ut? Legger denne ut på PCOS tråden i håp om at noen kan svare meg.


#71

Heidilla sa for siden:

Vil gjerne dele noen oppmuntrende ord med alle dere i denne fine tråden! Jeg har pcos, og har alltid vært overvektig. Før jeg begynte med prevensjon for en del år siden hadde jeg veldig uregelmessig mens, og jeg har alltid slitt mye med acne. Da jeg fikk diagnosen for noen år siden la jeg om tvert til lavkarbo, og begynte å trene mer. Jeg gikk sakte men sikkert ned 40 kg over ca. to og et halvt år. Etter vektreduksjonen var cystene (som jeg hadde mange av) så godt som borte, og jeg var ikke lenger insulinresistent. Da jeg et drøyt halvår etter sluttet på prevensjon fikk jeg regelmessig mens med en gang, og ble gravid etter tre mnd.! Jeg sitter i skrivende stund med en skjønn liten pode på 4 mnd som ligger og sover ved siden av meg :)

Så til dere alle - ikke gi opp håpet, lavkarbo funker! Men som flere her sier - det er viktig å huske at det kan ta litt tid og at livsstilsendringen bør være permanent :)


#72

Klara sa for siden:

Gratulerer, Heidilla!

Takk for at du deler solskinnshistoren din, det trenger vi :blomster:


#73

Carisma sa for siden:

Og husk at kroppen prioriter å bli frisk før den slipper vekta, så ikke gi opp om det går i motbakke i perioder. Mye skjer på innsida! :ja:


#74

pippilotta:) sa for siden:

hei!
joiner her jeg også..
jeg fikk påvist pcos når jeg gikk gravid med dattra mi.. men jeg tror jeg har en litt rar variant. jeg er overvektig, fettet ligger for det meste rundt magen. men jeg har ikke noe hårvekst utenom det vanlige, gyekologen min fant 1 cyste på høyre eggstokk sist jeg var inn..
nå er dattra mi mi 4 år å vi har KJEMPE lyst på en liten en til, men det går ikke..
jeg har mensen vær månede som vanlig men eggløsninga er det verre med.
derfor skal jeg prøve lav karbo nå, hører jo at det hjelper mange av oss med pcos,jeg begynte sist mandag , snart holdt på i 2 uker og det er minus 8 kg på vekta. er veldig fornøyd jeg altså. bare håper masse at det fungere..


#75

Klara sa for siden:

Hei Pippilotta, velkommen til oss!
Hvilke symptomer man har varierer veldig fra person til person. Noen er overvektige, andre normalvektige. Noen har ekstra hårvekst, andre ikke. Kviser, cyster på eggstokkene, insulinresistens og en hel del annet... Ingen PCOS-kvinne er lik, tror jeg :smile:

Bli gjerne med på skravletråden vår!


#76

Puzn81 sa for siden:

Du verden, så glad jeg er nå....endelig er det flere "som meg" der ute!! Har følt meg så alene i mange år med denne diagnosen, å ikke minst symptomene det medfører!

Jeg ble diagnostisert i 2005, da har jeg gått med symptomer i 10 år. Kraftige sådan...overvekt,gikk opp og ned i vekt som en jojo, håravfall og behåring (grøss!) etc.
Bah, har forbannet denne diagnosen mange ganger....er ikke nomalt at vi damer skal ha hårvekst som en apekatt.
Det værste var vel den dagen jeg fikk beskjed om at jeg ikke kan få barn på egenhånd.....min verden falt sammen den dagen, for jeg sa alltid at jeg skulle være ferdig med barn før jeg ble 30.......sånn ble det da ikke.
Det gikk så langt at jeg ikke greide å glede meg over andres gode nyheter om graviditeter, jeg brøt sammen etter hver telefonsamtale om den "gode" nyheten, å lurte på om de gjorde det på pur F... bare for å såre meg...selvfølgelig vet jeg at det ikke var det, men i min lille hjerne vridde jeg det slik...........det har vært det værste med det hele....tankegangen er litt annerledes i dag da, så i deg er det vel heller ett stort problem om noen ringer å sier de skal ta abort :D helomvending!

Jeg har prøvd mange ganger å bli kvitt vektproblemet, og har til og med hatt personlig trener og kostomlegging i ett år som endte med 10 kg ektra på kroppen....DET var frustrerende det.
Sultestreik, shakekurer...å grethe roede kan bare gå å legge seg.

Har nå startet på Lavkarbo etter å ha lest boka til Dr. Sofie Hexeberg, å kan ikke annet enn å krysse fingrene :) Mye god mat da, å så kan en spise jordbær å fløte med GOD samvittighet :D
Jeg HÅPER at det kan medføre bedre helse, mer energi, vektnedgang og kanskje en liten sneip i magen etterhvert ;)


#77

Zillah sa for siden:

Lykke til, Puzn :)


#78

Imp sa for siden:

Puzn, det var som å lese om min egen opplevelse av dette. Ja, jeg tror det er mange av oss der ute, PCOS er jo egentlig en veldig vanlig diagnose!

MASSE lykke til med lavkarbo og prøving, du får gi oss tilbakemelding. :)



#80

Carisma sa for siden:

Det fikk jeg beskjed om også. Jeg var forsåvidt bare glad til jeg da, siden jeg ikke så for meg tanken på å kunne ta vare på et barn. Dessuten kunne jeg jo droppe prevensjon uten å stresse. Vel, noen år med lavkarbo endret drastisk på det gitt!


#81

Ninafina sa for siden:

Jeg er ei jente på 18 år, og jeg er helt sikker på at jeg har PCOS. Jeg er overvektig (veier 83 kg og er 172 høy), har uønsket hårvekst i ansiktet og på magen, kviser og uren hud og uregelmessig mens.. Nå prøver jeg meg på lavkarbo for å gå ned i vekt, og ikke minst fordi karbohydrater ikke er bra når en har PCOS. Problemet er bare det at jeg ikke kan være sikker på at jeg har det, fordi jeg var hos legen å hun bare sa at uønsket hårvekst var helt normalt og ingenting å bekymre seg for, at det bare var å spise sunt og mosjonere ang vekt, og med mensen sa hun at det var helt vanlig i tenårene. Fikk absolutt ingenting ut av det, å ble så skuffet! Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, er det noen som har noen forslag til meg? Nytter jo ikke å dra til legen tydeligvis, og jeg sliter virkelig med usikherheten rundt dette.


#82

Carisma sa for siden:

Stol på deg selv :ja: Og lavkarbo er uansett bra for kroppen om du ikke har PCOS også. Og siden du er såpass ung kan det hende den ikke har utviklet seg enda, og da kan du stoppe den med rett kost. Jeg skulle ønske jeg visste om LK da jeg var 18! :rolleyes:


#83

Sunniva37 sa for siden:

Hei! :) Takk for mange gode innlegg her. Og som mange andre av dere gir uttrykk for, så er det godt å høre om andre som er i samme pcos-båt. Jeg fikk dignostisert pcos da jeg var 24-25år gammel og normalvektig. Har gått opp en 15-20kg siden da. Har slitt/sliter med de fleste symtomene, men spesielt plaget av økt kroppsbehåring samtidig som håravfall på isse, overvekt og migrene pga Dianebeh, liten energi og lavt stemningsleie. Det positive jeg kan bidra med er at jeg lyktes å bli gravid, før jeg visste om at jeg hadde dette, da jeg var 21. Og da mannen min og jeg ønsket å forsøke å få barn for 5år siden, så sluttet jeg med Diane etter 8års bruk, og ble spontant gravid etter 4mnd uten hjelpemidler. :D Og fikk en nydelig datter i 2007. :) Noe leger og jordmødre undret seg over. :p Vil nå forsøke lavkarbokosthold for å se om det kan hjelpe min totale helsesituasjon. Lurer spesielt på om noen har opplevd å få mer hår på hodet/mindre sjimpansebehåring på kroppen ifm lavkarbokosthold? Spesielt det første er noe som oppleves vanskelig. Kvinner skal ikke få tilnærmet måne... :(
Ønsker ellers alle pcos'ere lykke til!


#84

anett21 sa for siden:

hei eg har og pcos. og er usikker på hva eg kann spise til snacs...
har hørt man kan spise nøtter men probelemet er at eg tåler ikke nøtter. men har og hørt man kan spise baconkrips. noen som vet hvilket slag?


#85

Jumbo76 sa for siden:

Ser at dette er en gammel tråd, og håper du har lykkes i å bli gravid siden du skrev dette. Jeg har også pco og prøvde i flere år å bli gravid. Etter flere hormonkurer ble det akupunktur som gjorde susen. Anbefaler på det sterkeste å gå til en akupunktør som også er homøopat; han jeg gikk til var ekspert på ufrivillig barnløshet. Send meg gjerne en pm hvis du vil vite mer!
:goodluck:


#86

L@dy jojo sa for siden:

Jeg er relativt ny her i forumet, og har også pcos. Jeg har sett flere tråder med overskrift som inneholdt ordet PCOS, men har ikke tenkt noe mer over det. Før jeg altså helt tilfeldig finner denne tråden! PCOS står jo for Polie cystie ovarie syndrom!!:o:o

En utrolig lærerik og nyttig tråd!! Og ikke minst, herlig å kunne ha et sted hvor "likesinnede" kan prate sammen og utveksle erfaringer

Jeg har alle symptomene på pcos, fikk diagnosen i en alder av 25år, jeg fikk litt av et sjokk da legen fortalte meg at jeg ikke kunne få barn (hans eksakte ord), tenk at leger kan få seg til å si slikt!! :eek:
Årene har gått og symptomene har bare blitt verre og verre.
Helt til jeg endret kostholdet mitt til lav-karbo. Har alt hatt menstruasjon 2 ganger :D siden jeg begynte på lav-karbo diett alt (med maaange sprekker).

Framtiden ser lys ut:)


#87

Carisma sa for siden:

Men det er jo desverre realiteten for mange med dette. :o Jeg var glad for å få vite det jeg da, selv om det nå i ettertid visste seg å være noe ukorrekt :D
Med glad for å få vite det mener jeg at jeg hvertfall hadde noe konkret å forhold meg til.


#88

L@dy jojo sa for siden:

Om jeg hadde vist noe om sykdommen da jeg fikk diagnosen ville jeg kanskje ventet at han skulle si noe slikt; "Det vil være nødvendig for deg å få hjelp til å få barn, 80% blir gravide ved å gå igjennom en hormonbehandling, de resterende 20% trenger litt mer hjelp, men som regel klarer vi å hjelpe de fleste."

"Du kan ikke få barn", var ensbetydende for meg at det ikke fantes en mulighet engang. Jeg fikk mildt sagt sjokk!!


#89

Klara sa for siden:

Veldig enig :ja: For en ting å si!

Velkommen hit! :)


#90

L@dy jojo sa for siden:

Takk for det :).

Dette forumet er bare helt fantastisk!! Blir så motivert, også så mange dyktige mennesker her inne :).


#91

simplicity sa for siden:

Hei :)

Jeg er ei jente på 22 år. Jeg har alltid vært litt lubben, men da jeg kom i tenårene føk jeg opp i vekt til tross for at jeg spiste akkurat det samme som alle vennene mine. Jeg trente en periode 25 timer i uken, og det irriterte meg grenseløst at jeg bare la på meg når alle venninnene mine holdt seg på en noenlunde stabil vekt.

I mai 2010 dro jeg på ferie med ei venninne. Jeg fikk mensen, men tenkte ikke så mye over det. I august samme år var jeg drittlei av å ha mensen, og for hver dag som gikk blødde jeg mer og mer. Det kom til et punkt der jeg måtte bruke både tampong og bind samtidig, og jeg blødde gjennom etter 10 minutter...
Jeg var da på ferie i Trondheim og dro til legevakten og ba om hjelp. De sendte meg til gyn. poliklinikk der de tok prøver og ultralyd. Jeg fikk Cyklokapron mot blødningene og etter en ukes tid stoppet blødningene helt.

I 2011 dro jeg til legen med mistanke om PCOS da mamma også har det. Legen sa: "... Men det står jo i journalen din at du har PCOS." Jeg hadde aldri fått beskjed om dette, og ble mildt sagt oppgitt.

Jeg begynte på LCHF etter tips fra legen min, og per dags dato har jeg gått ned 18 kilo og menstruasjonen er noenlunde regelmessig nå.

Jeg sliter med mannlig hårvekst, mye kviser og fedme. Er det noen andre med PCOS som har problemer med hårtap? Jeg mister så ekstremt mye hår, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å fikse på det.


#92

Vipp!! sa for siden:

Har hatt PCOS med økt behåring, kviser, blemmer ved hårsekkar der nede eller kva eg skal kalle det og div andre symptom, dokumentert hos gyn på sjukehuset fleire undersøkelsar. Har hypotyreose / lavt stoffskifte og tek medisinar for dette, har også insulinresistens, så det var nesten umuleg å gå ned i vekt. Var svært overvektig og hadde problem med å bli gravid. Skulle igang med utredning pga barnløshet etter å ha forsøkt i nokre år, då begynte eg hos akupunktør/homeopat, som har eit meir heilheitleg bilde, og etter ca 4 veker var eg gravid når fekk innkalling til utredninga! Følte heile kroppen responderte på det som vart gjort, hadde 3 behandlingar pr veke i 2-3 veker, og so 1 g i veka mot kvalme resten av svangerskapet.... ;) Anbefaler dette!
Når nr 2 kom, forventa vi 2-3 år med prøving, sidan mensen og cystene styra på fole som sist...men gjekk til akupunktør igjen og var gravid etter 1 mnd!

Har no i ettertid gått ned ca 50 kg på lavkarbo, som er den einaste måten å gå ned i vekt for oss med PCOS og lavt stoffskifte. Var til gyn for en mnd sidan og tok ultralyd, nei her var ingen tegn til PCOS cyster, so at eg hadde det var berre tull, gyn flira av meg, nei det har ikkje du. Har dessverre alle andre symptoma fortsatt, men cystene såg tydlegvis normale ut. Likte ikkje heilt at gyn flira av meg når han heldt på der nede då men, haha! Ville berre dele det med dåkke andre PCOS'ere. Lavkarbo funka!



#94

nbrath sa for siden:

Ser det er en gammel tråd, men slenger meg inn her. Bør jeg prøve meg på LCHF dietten? Eller bare holde meg unna karbo generelt, og ikke øke inntak av fett?


#95

Jammo sa for siden:

Henger meg på :D


#96

Carisma sa for siden:

Først og fremst bør du lese deg opp på noen retninger. Noen sverger til Fedon og har gode resultater (som er omtrent det du sier, mindre karbo og ikke noe særlig fett), mens andre følger LCHF (gjerne ala Hexeberg som har god peiling på PCOS) eller Ketolyse.
Selv har jeg klart best erfaring ift hormonbalanse med mye fett og veldig lite karbo i kosten. Vekta derimot, den er litt mer gjenstridig... Men, man må fikse innsida først.


#97

Lilibird sa for siden:

Dere som sliter med uønsket hårvekst, hva gjør dere med det?


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.