Nett sa for siden:
Lurer litt på om det har betydning om man er i ketose når man tar blodprøver??
Nett sa for siden:
Lurer litt på om det har betydning om man er i ketose når man tar blodprøver??
Nille sa for siden:
Nei, det skal den ikke gjøre. Jeg har vært i ketose mange ganger jeg har tatt prøver jeg - har ikke fått noen kommentar. De måler jo bar bestemte ting også da, så det de ikke ser etter finner de ikke. Men nå er ketoner noe som skilles ut i urinen og ikke i blodet.....
[color=purple][/color]
Men kanskje Torkil har noen formening om dette ?
jeef-micro sa for siden:
Enkelte blodprøver skal man ha høyere karbeinntak før man tar... feks glucosebelastningen
Men det er bare å ringe labratoriet på sykehuset du hører til og spørre der... eller si fra på legekontoret, så de er klare over det.
Albertine sa for siden:
Mener du at jeg må spise mye karber før jeg skal ta glukosebelastning, Jeef? Eller var det sukkergreiene du tenkte på?
jeef-micro sa for siden:
Går man på lavkarbodiett så skal man opp i karber de tre siste dagene før en glucosebelastning ja... For at kroppen din skal reagere på glucosen slik den gjør når du ikke går på lavkarbo... lavkarbo stabiliserer hormoonene og og blodsukret, og en insulinressistens vil da ikke vises så godt på testen.
Trolljenta sa for siden:
Skjønner ikke helt det der.
Jeg er jo ikke interessert i å vite hvordan kroppen min reagerer om jeg stapper den full av karbo, men hvordan kroppen min har det på lavkarbo :confused:
jeef-micro sa for siden:
Men lavkarbo har jo lik innvirkning på blodsukkret som metformin... den stabiliserer det... En glucosebelastning skal vise om du reagerer normalt på sukker eller ikke, og da må kroppen få den type mat som gjør dette målbart... Jeg ødela hele glucosebelastningen min ved at jeg hadde spist lavkarbo tre mnd før testen
og du behøver vell ikke ta noen glucosebelastning om du ikke mistenker insulinressistens eller diabetes vell... du vet jo hvordan kroppen din har detpå lavkarbo
Trolljenta sa for siden:
Er glukosebelastning det samme som c-peptid eller er det to forskjellige ting?
jeef-micro sa for siden:
det er vel to forskjellige ting så vidt jeg vet... ved en glucosebelastning så sjekker de hvordan du reagerer på glucose (sukker) ved at du fastende drikker sukkeroppløsning og måler blodsukker (hgt) før og etter for å sjekke hvordan blodsukkret er... C-peptid er så vidt jeg vet måling av type aminosyre(r)... mulig det har med opptak av sukker å gjøre også uten at jeg vet helt..
Engmar sa for siden:
Lurer litt på noe liknende. Skal til legen på mandag. Har fått beskjed om å ta med urinprøve. Bør jeg komme ut av ketosen kanskje? Det vil gi utslag hos dem på legekontoret....
Torkil sa for siden:
Hei
Ketose påvirker mange blodprøver
Blodsukkeret blir lavere:)
HbA1C ( langtidsblodsukkeret) normaliseres i løpet av 2-3 mdr:)
Kolesterolet senkes:)
LdL Kolesterol (dårlig kolesterol) blir lavere:)
HdL kolesterol ( det gode kol) Blir Høyere:)
Triglyseridene (vanlig fett) går ned:)
Insulinnivået normaliseres/ reduseres kraftig:)
C-peptid Ditto :)
Lever og nyrefunksjon er uendret. :)
Syrebalansen er litt mer mot det sure.:o
Tar man ketolysetablettene som anbefalt vil salt og kalkbalansen være uendret :)
Stoffskiftet er uendret.:)
Blodtrykket senkes også :)
La den stakkars lege fortvile over så frisk du er blitt. Hva skal du hos legen ?:confused:
Glukosebelastning er det dumt å ta i ketose, det blir helt feil, trolig normal tross at man egentlig har insulinresistens/prediabetes/diabetes. :(
Vennlig Hilsen
Torkil :D
Nille sa for siden:
Åja, var det deeeeeet hun mente !
Trodde hun mente om legen kunne se ketose på blødprøvene jeg :o Altså SE at hun er i ketose og si "fy deg det er farlig det".....
[color=purple][/color]
Men virkningene av ketose vet vi jo.... :D Da kan jo legen lure ja....:D
Nett sa for siden:
Takk for svar:)
Tar stoffskifteprøver (+ noen andre denne gangen, bl.a. jernlager)ca 4 ganger pr år - ser jo at det ikke har noe betydning om jeg er i ketose når jeg skal ta prøver nå i neste mnd!! Veldig grei liste å ha, Torkil!!
Torkil sa for siden:
Hei
No problem!
Vennlig Hilsen
Torkil:)
jeef-micro sa for siden:
Ketose vises jo først og fremst på en urinprøve, så du vil nok få en kommentar på at du ligger høyt i ketoner, og du vil mest sansynlig få spørsmål om det er lenge siden siste måltid...
men jeg tror ikke ketose påvirker de andre prøvene... jeg har fått kommentarer på at jeg har mye ketoner i urin hver gang jeg har levert urinprøve til legen, men aldri hørt noe om at der ikke er lurt for de andre prøvene
Trolljenta sa for siden:
Hvor mye karbo må vi spise da?
Jeg lurer på om jeg skal ta glukosebelastning midt i oktober, men håper ikke det, for jeg har ikke lyst til å spise så mye karbo :(
jeef-micro sa for siden:
jerg er usikker, emn man skal ha et "normalt" karboinntak de siste 3-5 dager før den testen Det er bare snakk om noen dager så du får testet deg da... og så kan du jo begynne å spise lavkarbo igjen etterpå
Torkil sa for siden:
Hei
Fortell legen at du slanker det med ketolysekuren og ikke ønsker glukosebelastning før du er ferdig med kuren . !!!
Mens du er på ketolysekuren er glukoseomsetningen og insulinverdiene helt normale. :) :D
Ikke la legen bestemme over ditt liv. han/hun har ikke noe hastverk med å finne ut av at du kanskje har insulinresistens/ nedsatt glukosetoleranse. Vent til du er feridg med slankingen , men da blir jo glukosebelastningen normal, da - du får prøve å leve med det :p
Vennlig Hilsen
Torkil
Trolljenta sa for siden:
Jeg ringte til endokrinologisk avd. eller hva det heter på rikshospitalet og spurte om det med karbohydrat-inntak i forbindelse med glukosebelastning, men det hadde de nå aldri hørt om. Så er vel kanskje bortkastet den prøven jeg tok i dag, menmen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.