< Tilbake til oversikten

Mina hälsovärden augusti 2006

ssskaldeman sa for siden:

Hej alla norska vänner!

Jag tittar in som hastigast för att lämna en liten hälsorapport.

Skaldemans hälsovärden i augusti 2006

Jag har genomfört min viktminskning genom att äta mycket fett och lite kolhydrater. Jag har mått bra hela tiden, men då och då har jag funderat på vad fettintaget kan ha för hälsoeffekter på sikt. Det är ju inte så stor poäng med att gå ner i vikt om man dör av kuren...

Jag har nu tillbringat ett par dagar hos den svenske läkaren Calle Carlsson för att få ett säkert svar på mitt hälsotillstånd. Calle Carlsson driver ett privat hälsohem i Österäng, någon mil från Mariestad. För den som inte känner till honom botar han fettisar och diabetiker sedan mer än tjugo år. Metoden är i första hand kost- och livsstilsförändringar, inte medikamenter.

Calle Carlsson har byggt upp ett avancerat labb där han kan göra tester av alla slag. Man väntar en stund och sedan får man testresultat och en genomgång med Calle själv. Det kostar en slant, men det är också en ganska unik service.

Syftet med mitt besök var att i grunden utröna vilka hälsoeffekter min fettladdade kost haft. Jag har ju ätit stora mängder mättat fett i fyra och ett halvt år. Fibrer och kolhydrater har jag i görligaste mån undvikit.

Det är tveksamt om det finns någon annan människa i Sverige som har ätit så mycket mättat fett och så lite kolhydrater som jag, åtminstone under så pass lång tid. De flesta som kör någon form av lågkolhydratdiet börjar ju lägga till en massa grönsaker redan efter ett par veckor. Rimligtvis borde min ganska extrema kost resultera i avvikande hälsovärden. Åtminstone om det finns någon som helst substans i kostrekommendationerna.

Resultatet då? Ja, det blev i alla fall en besvikelse för mig. Jag hade förväntat mig extremt höga eller extremt låga värden, beroende på parameter, men vad jag begriper såg det alldeles normalt ut.

Jag plockar några värden ur mängden:
Värdena för leverpåverkan (olika aminotransferas) ska ligga mellan 0.0 och 0.70. Jag hade 0,22 och 0,29.

Glukos ska ligga mellan 3 och 6. Jag hade 4,3.

Kolesterol ska ligga mellan 3,5 och 6,8. Jag hade 5,4.

Det “goda” kolesterolet (HDL) ska ligga mellan 0,8 och 2,1. Jag hade 2,1.

Det “onda” kolesterolet (LDL) ska ligga under 4,0. Jag hade 3,5.

Akut fasprotein (CRP) är ett slags modern sänka. Många anser att detta är ett viktigt mått. Det ska ligga mellan 0 och 20. Jag hade 1,6.

De enda värden som avvek något från de normala var järnförrådet och insulinet. Mitt järnvärde, ferritin inte serumjärn, låg på 450. Normalt anses vara upp till 440. Jag antar att järnförrådet avspeglar min kost. Insulinet låg strax under 11 bägge dagarna och är väl en följd av min gamla prediabetes. Helt fri tycks jag inte bli.

Blodtrycket var normalt (134/81), blodvärdet (hb) var 152. EKG var normalt. Inga cancermarkörer etc. Inga tecken på njurpåverkan. Värdet för sköldkörtelhormon var möjligen något högt(?) (22,7) men det håller sig inom det normala (10-23).

Sammanfattningsvis tycks jag vara vid god hälsa och varningarna för mättat fett kan åtminstone jag ta lätt på.

Må så bra alla och var försiktiga med glassen!

Sten Sture Skaldeman

mofe sa for siden:

Så flott å høre fra deg skaldeman - og ikke minst, så godt å høre at helsen din er bra! :ja:

Grethe sa for siden:

Så flott at du er frisk og rask. Det er mange som misunner deg så gode blodverdier!

Goggen sa for siden:

Hei SSS!
Fine verdier har du og bra er det!
Jeg er en av dem som har "tatt inn" grønnsaker etc i kosten. Men likevel synes jeg ikke det er rart(konstigt). Jeg har slanket meg(tappat) omtrent 1 kilo i uken. Og grønnsakene er stort sett "over-jordgrønnsaker". Og det bidrar til at kosten ikke blir ensformig etc. Jeg ser ingen grunn til å la det være. Jeg tror at enhver må finne sin grense for hva man tåler, og spise deretter. Og jordbær(jordgubbar) har jeg spist en del av i sommer. Og bringebær(hallon) har jeg spist. I tillegg har jeg spist ikke-særlig-bra-mat på ferie(semester). Pizza, brødskiver(mackor) etc. Men jeg har det fortsatt bra, og går ned i vekt! Jeg synes du gjør en kjempejobb, og jeg har dine teorier i bakhodet hele tiden. Men jeg har som sagt utvidet mitt reportoir i matveien. Ikke etter to uker, men etter to måneder. Det ser jeg ingen ting galt i, og det vil jeg fortsete med!

Det du gjør, i den ekstreme varianten er veldig interessant og følge med på, fordi det må etterhvert føre til at det etablerte miljøet innen kosthold må åpne ørene sine! Å se slike fine verdier etter et kosthold som etter sigende skal være forbundet med døden..

Men slankingen(bantningen) min går etter planen, og om sju kilo må du skrive en ode!

Mh Goggen

Härligt att höra, Goggen!

Ingen ska äta så extremt som jag, om det inte är nödvändigt för att återvinna sin hälsa och normalisera sin vikt! Flertalet kan äta betydligt friare och ändå lyckas väl. Men lyckas man inte väl så är det strikt kost som gäller!

Jag har ungefär tretusen elever som mailar in rapporter till mig. På sin höjd en tiondel är tvungna att äta lika strikt som jag. Resten äter mängder med ovanjordgrönsaker och en del klarar också en grov brödskiva eller några färskpotatisar då och då. Har man en hyfsad insulinkänslighet så har man ganska stora frihetsgrader. Allt som fungerar är rätt!

Jag skulle kanske kunna äta en smula liberalare själv, men för mig handlar det inte bara om min personliga hälsa. Jag är ute efter att en gång för alla bevisa att mättat fett inte är farligt och att vi inte behöver bekymra oss om fibrer, antioxidanter, eller omegafetter hit och dit. Vi kan, precis som inuiterna eller våra förfäder, leva alldeles utmärkt på fet animalisk mat.

Jag saknar inte glass eller bröd, men jag saknar öl. Nu kan jag inte dricka öl utan att gå upp i vikt, alltså låter jag bli öl. Jag tröstar mig med vin.

Sten Sture

Goggen sa for siden:

Jeg savner heller ikke is(glass) eller brød. Men vi lager en variant av prinsessebrødet som det ligger oppskrift på her inne. Og det fungerer meget bra. Det smaker mye, har lite karbohydrater, og det er virkelig fint å noe å legge pålegget på.

Jeg er også glad i øl. Men også her finnes det håp! Low-carb øl er på tur inn på markedet. Og det ølet med færrest karbohydrater er Redlight-beer, som bare har 2,5 karbohydrater pr. 0,5ltr! Og godt er det også.

Vet ikke om det finnes i Sverige, men er du her i landet, finnes det hos Ultra. Det er Norgesgruppen-butikker som har det. Jokerbutikkene kan bestille det.

Lykke til!

Jag ska fundera på saken. Problemet med att införa (nyttigt?) bröd eller (nyttigt?) öl är att man väcker smaken för sådana produkter. Mitt huvudskäl för att undvika godis är inte antalet karbohydrater, utan att jag inte vill återuppväcka smaken för sött. Jag misstänker att karbohydratsnålt öl skulle kunna fungera som feströkning för mig.Och feströkning tror jag inte på.

Men jag provar kanske nästa gång jag kommer till Norge. Jag ska förmodligen vara med på något slags hälsokonferens 17-19 november. Det blir ett bra tillfälle till utsvävningar!

Nu säger jag hej igen. Jag har tre bokmanus som väntar på mig. Jag skriver på en bok för kvinnor som kommer nästa sommar i Sverige, jag skriver på en livsstilsbok som kommer 2009 och jag skriver på en kokbok som kommer vid okänd tid.

Lycka till allesammans!

Sten Sture

BiggestLooser sa for siden:

Kjenner igjen det med ikke aa vekke opp lyster. Mannen min er torrlagt alkoholiker og han vil ikke engang prove alkoholfritt ol. Han er redd for aa vekke opp lysten paa ol igjen.

Jeg har faatt stor sans for mange av dine tanker omkring kosthold. En av mine egne teorier (som jeg sikkert har lest et sted og stjaalet) er at det er karbohydratene som gjor at mettet fett oker kolesterolet og tetter igjen blodaarene. Spiser vi karber saa forbrenner vi karber og spiser vi fett saa forbrenner vi fett og da lagrer fettet seg ikke og tetter blodaarer.

Dine blodverdier er flotte og skulle vekke opp de som synes at du og andre lavkarbo'ere er paa ville veier. Jeg liker tankene dine om aa spise for helse og ikke alltid vaere saa opptatt av tallene paa vekten.

När jag började med min kost handlade det bara om viktminskning. Att hälsoeffekternas var så stora kom som en överraskning för mig.

Fett och karbohydrater är en giftig blandning. Fleromättat fett är den största boven. Dagens näringsfria bröd med margarin på är en genväg till diabetes och hjärt- och kärlsjukdom.

Sten Sture

Iset sa for siden:

Så flott Skaldeman!! Du er et fantastisk bevis på at mettet fett er bra for kroppen, og jeg bruker gjerne deg som eksempel i de fleste diskusjonene jeg har om lavkarbo med skeptikere. Denne tråden er genial å bruke som "bevis".

Koselig å høre fra deg. :klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.