I disse dager har jo en ny handleverden åpnet seg for meg. Det er mildt sagt ubeskrivelig deilig å passe inn i strl 42 etter mange år i "elefantstrørrelse".
Men det er tydlig at kles størrelser varierer noe helt utrolig, feks prøvde Georgine og jeg noen topper i strl L i en kul Grünerløkka butikk i går - og vi fikk de ikke engang over puppene (som jo ikke er sååååå enorme lengere). For noen dager siden kjøpte jeg noen nye treningsbukserog der var merkingen grei (Nike). L var for høyde 173, XL for høyde 178, M for høyde 170 etc... Jeg passet inn i L og passer straks inn i strl M som jo også skulle passe til min høyde. Det er utrolig oppløftende å prøve klær hvor normale strørrelser passer kroppen min, på samme måte er det også litt deprimerende å ikke passe inn i strl XL - da er jeg jo plutselig ikke så slank som jeg trodde?
Noen steder er Medium det samme som 42 andre steder er det 40, men det kan også være strl 38. Mens Large kan være alt fra 44 -40. Skikkelig forrvirrende.
I går var jeg også innom en annen butikk, og så verdens nydligste Sandkåpe (vår/høst) som kostet 4000 kr normalt, men nå nedsatt med 70%. Den var i strl 38 - jeg fikk den på meg (hurra :) ), men den var litt for trang. Det endte med at jeg ikke kjøpte den fordi jeg er så usikker på om den vil passe selv om jeg går ned 5-6 kg til :confused: . Hva er "normale" klesstørrelser til ulike høyder? Og hvor mange kg må man gå ned for å komme inn i en ny klesstørrelse?
Det med størrelser er vanskelig! Det varierer fra butikk til butikk, men også er det store forskjeller i samme butikker. Leste en reportasje i Woman for noen mnd siden, hvor reporteren trodde hun var en str 40 (sånn ca). Hun var i mange forskjellige butikker, og i nesten samtlige butikker, var det forskjellige størrelser som passet henne. Eks, på vero moda fikk hun ikke igjen knappen og så vidt buksa over rumpa i str 42, mens i en annen butikk ( tror det enten var cubus eller lindex, husker ikke) svømte hun i 38.
Og det er ikke alltid at to feks olabukser i samme str er like heller i samme butikk. Jeg prøver alltid to av samme par bukser i den str jeg pleier å passe inn i, fordi det er forskjeller på de. (Men jeg syns det er lettest med de buksene som måles i tommer i liv og benlengde, lettere å finne riktig da..)
Dette var jo ikke akkurat noen hjelp, men bare mitt syn på saken, siden jeg deler din frustrasjon!
Om der er noen trøst så er det faktisk debatt om klær og størrelser i EU nå. Skal se det kommer et EU-direktiv som fastsetter mer nøyaktig hva en str 42 skal være og en L eller XL. Det er mange som er fustrert og forvirra over mangfoldet i størrelsesland.
Ekstra frustrerende og forvirrende er det når en jobber for å gå ned og liksom skal glede seg selv ved et kleskjøp.... Har prøvd men det var liten vits, jeg kjøper ikke mer tøy i de størrelsene jeg allerede har.
Hadde vært en god oppmuntrin gå passet inn i noe mindre.
Veldig bra at EU vil standarisere størrrelser, det hadde virkelig vært en nyttig jobb
Litt nysjerrig jag...den kule butikken på grunneløkka..Er det FLOYD du mener?? den på olav ryes plass? ligger brevid den nye inredningsbutikken, og mitt emot døttra til hagen????
I så fall kan jag upplysa dig med,att de importerer alla klæder fra frankrike!!! så en L der er ikke 42-44 uten 38-40;)
[color=red][/color]
Annars så må jag si att det er STOR førkjell på olike butikker å merken!!!
[color=red][/color]
JAG har en følelse av att tex lindex å kapp ahl lager klær etter den passformen de TRUR folk i aldersgruppen 30-60 har.. litt mere mage og derfør bukser som er litt høyre i livet..og genserne er litt lengre å bredere..
[color=red][/color]
Bikbok og merket impuls på h&m har som målgruppe jenter i 12-28 (trur jag)og derfør er passformen helt annledes..veldigt "slim fit" og kortere genser.. Noe som er veldigt synd pga att ikke alla jenter i 15 års aldren er tynne,og i den aldern er du veldigt "sensitiv" når du ikke kan ha samme klær som dine venniner...
[color=red][/color]
Syns absolutt det borde va en EU-størelse alla butikker borde følje,når de lager klær!!!!
Jag kjøper også massa klær på h&m,men merker stor førskjell på h&m merket og det andre merket Divided...
[color=red][/color]
annars så blir det oftest Vero Moda:D mye pent
For mange kilo siden kjøpte jeg omtrent alltid klær på postordre. Kriteriet var ikke om klærne var pene, men om de fantes i en str som jeg trodde passet. Noen ganger bommet jeg.
Nå tør jeg ikke kjøpe klær på postordre. Jeg vet at jeg nå er en str mellom 38/40 og 40/42 (avhengig av butikk og passform på bukser), og jeg vet at jeg må prøve klærne for å vite om jeg skal kjøpe den ene eller den andre størrelsen. Ekkelt, for jeg har ennå ikke vent meg til å prøve klær i butikker. Har fremdeles en tendens til å kjøpe klesplagget og så gå hjem og se om det passer. . . Så det er egentlig veldig bra å få vite at forskjellige kjeder har ulike betegnelser for hva som er M og L og så videre!!! Lage liste her, eller???
[quote=Karin]Har fremdeles en tendens til å kjøpe klesplagget og så gå hjem og se om det passer. . . quote]
Du husker velå deponere da, slik at du får pengene igjen om du bommer. Noen butikker har automatisk deponering også, hvis du kommer igjen etter en uke f.eks.
Det är frustrerande med storlekar... Føre ferien behövde jag nya byxor. Gick till KappAhl där de har større størrelser. Tog 5 par byxor i stl 46 då de byxor jag hade på mig kom från samma ställe och var i samma storlek. Inga av dessa byxor passade TROTS att jag gått ner ett antal kilo sen jag köpte jeansen i stl 46. Snacka om deprimerande. Jag hade behövt stl 50!! för att de skulle passa - och då pratar vi om märket Generous.. Blev fly f*** och gick därifrån. På Lindex hittade jag genast ett par byxor i stl 46 som passade. Några dagar senare inser jag att de är för stora och jag hade kunnat köpa stl 44.
Storlekskrull knäcker verkligen självkänslan. Här har jag jobbat och slitit för att gå ner i vikt och kunna köpa mindre storlek och så hade jag behövt gå upp 2 storlekar på den butik som säljer kläder för inte så smala folk! Det är inte bra. Fram för standards! Andra butiker säljer jättesøta toppar i stl XL och de passar möjligen en liten 36-38. Det är förolämpande mot oss som behöver stora storlekar :eek:
Dere.. er det ikke rart hvor opphengt vi er i størrelser? Egentlig så spiller det liten rolle om buksa er str 46 eller 50 bare den passer og ser ok ut. For vær ærlig med deg sjøl.. Hvem av oss flyr rundt og sjekker størrelsen i klærne som andre har på seg. Har ennå ikke opplevd at noen har vrengt gensernakken min for å sjekke størrelsen på nakkelappen. Er heller ikke daglig kost at noen spør deg om hvilken størrelse du bruker i klær.
Størrelsesjaget er kun noe som vi kjører for egen del. Men en trang og ukledelig 44 er da ikke bedre enn en akkurat passe 46, er det vel?
Eneste grunnen til at jeg vil ned i størrelse er at da er det enklere å finne klær som jeg føler meg vel i og utvalget av klær er mye større.
Men sum summarum om jeg bruker 50 eller 42 i klær spiller ingen rolle, så lenge jeg føler meg vel og fornøyd.
I høst var jeg ute og brukte bursdagspenger med min søster, og fant en flott semsketjakke som jeg ville ha. Jeg ønsket å ta den i str 40, for jeg var så stolt av at jeg kom inn i den. . . Hun sa at den i 42 så mye bedre ut på meg, og så sa hun akkurat det du sier: det spiller ingen rolle hvilken str det er, det er bare viktig om det ser bra ut på deg. Ingen kommer til å sjekke hvilken str du har på!
Og jeg som var så stolt av skjørtet i str. 38 jeg kjøpte i dag.... og det så bra ut på meg og altting !!:o
Er litt enig med dere, men ikke helt. Jeg driter nemlig i hva vekta sier jeg. kan godt veie 100 kg hvis jeg bare kommer inn i str. 38......:p
[color=purple][/color]
For første gang i mitt liv trenger jeg større størrelse oventil enn nedentil. Oppe er jeg garantert 40.....(Svære armer. Jeg insisterer på at det er muskler). Nede vipper jeg mellom 38 og 40... :D
[color=purple][/color]
Litt uenig med Fjonken, selv om jeg skjønner hva hun mener :) .
Det er nemlig veldig dårlig for selvtilliten og stadig prøve klær som ikke passer! Ideelt sett skulle jeg derfor vite hvilken strl jeg har o at butikkenes klær stemte til denne størrelsen så jeg å prøve en rekke klær før jeg kanskje fant noe som passet.
Det er forøvrig 100% lettere å finne klær nå enn for 20 kg siden. Da måtte jeg bare ta det de hadde som passet i butikkene på tross at klærene ikke var min stil.
Jo Fjonken på ett sett är jag enig.. men ändå inte. Det går på självkänslan om du må køpa stl 50 istedet for 44.. även om ingen annan än jag ser lappen i byxan. Det är inte det utan kläder är ju ett slags mått på att man blivit mindre - då är det inte kul att köpa større størrelser.. :p
Jeg gjentar... det spiller ingen rolle hvilken størrelse man bruker i klær så lenge klærne passer og man føler seg vel. Derfor reagerer jeg på disse som på død og liv skal stappe sin litt overmodne kropp inn i klær som overhodet ikke passer bare fordi de ønsker små størrelser. Å bruke små størrelser som overhodet ikke ser bra ut på kroppen er da å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Det er da mye bedre å gå opp en størrelse da og få et plagg som sitter pent og som man føler seg komfortabel i?
Ta't lungt Fjonken..! Inte köper jag kläder för vad som står på lappen!! Det skulle jag aldrig göra! Självklart köper jag kläder som sitter snyggt och känns bra oansett vad som står på lappen - MEN för min egen självkänslas skull känns det bättre om det fanns en storleksstandard så att alla kläder i en storlek är densamma vartän jag är för att köpa kläder. Jag hatar att gå i butiker och prova kläder och att då behöva ödlsa tid på att prova kläder som visar sig inte passa är bortkastad tid. Vi är eniga!
Takket være Trinny & Susannah kjøpte jeg meg Magic Nickers på M&S i fjor. De mente det var et "must" i enhver kvinnes garderobe. Har ikke brukt den enda, for klærne mine er ikke trange nok :p (Har dessuten Bridget Jones på date - eller dvs. på slutten av daten - i friskt minne)
Kjenner et par stykker som har kjøpt jeansen og skjørtet (eller kanskje det var kjolen. husker ikke). De er i salg nå, for de kjøpte tidlig iv vår. Det er foret som er som en "magic nickers", dvs. sånn "hold inn" sak altså. Er for varme om sommeren, men fine om vinteren ! Og man ser merkbart slankere ut.
Hold inn og trykk opp... Magic Wear eller ikke.. sånt skal jeg aldri mer i livet kjøpe. Etter så mange år med nødvendige men akk så ukledelige og usexy hold-inn-truser ( gjør seg virkelig på date.. særlig litt utpå kvelden når "yttertøyet" faller) er jeg endelig såpass liten blitt at jeg kan greie meg fint uten støttebandasjer av den typen. Hurra.. for det er jo en aldri så liten seier! Tenk nå slipper jeg altså å trøkke fleske ned i en truse som i utgangspunktet er designet 3 nummer for liten for å holde flesket i sjakk. Et strev å få på seg, et strev å få av seg og dessuten er de fleste så generøse i lengden at de rekker fint oppunder puppa. Trusekorsett.. !Aldri mer sier jeg..
For min del spiller kles str fint lite rolle. problemet mitt er at jeg er så utrolig uproposjonert. Jeg har ganske tynne bein og armer, og har 20 kg for my på magen. I tillegg er jeg så kort i beina at det er bare så vidt jeg når nedpå gulvet når jeg står oppreist, og jeg er lettere å hoppe over en å løpe rundt, så uansett så passer ikke klærne.. de er for lange i beina, og for trange rundt magen eller bare ser dum ut... Gleder meg til bilringene forsvinner så jeg kan kjøpe klær jeg også...:rolleyes:
Skal vi starte epleklubben? For oss med slanke armer og bein, men med tønnefasong under puppa? Jeg joiner! Så kan vi jo øve press på motebransjen og forlange å få lekkre tønneforma klær:D
Slim fit er mye smalere i beina og ellers også (tror jeg) Denne nye er iallefall mye mindre enn den andre jeg har i 32. Jeg bruker normalt 30 (eller 31 om de har) i vanlige dongribukser.
Hei! Jeg har sittet å lest en del på forumet de siste dagene, ganske mye artig og lærerikt. Fikk lyst til å svare på denne for jeg har også erfart at Kappahl sine store størrelser egentlig ikke er så store, man må opp minst ett par størrelser ifht de andre butikkjedenes store størrelser.
Oi, ja det var en stund siden :)
Men elsker kommentaren for det
:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.