Nedenfor er min handleliste. Er det noe der en nybegynner ikke bør spise? Hva f.eks med tomat? Ser noen steder at man sammenligner Ketolysekuren med Atkins induksjon. Er det noen ting man bør styre unna nå? Evnt hvor lenge? F.eks nøtter, avocado, majones...
Har også et par andre spørsmål. Forsøkte å søke opp her på lavkarbo, men noen som vet hvor mange karber det er i lodderogn? Hva med rekerogn? Sildakongen?
Er det noen som vet om hva dextrose er? Det er i serranoskinke.
Gud, jeg ELSKER dette forumet, har lest og lest og lest. Jeg er imponert over den kunnskapen mange av dere sitter på!:D
Det jeg ihvertfall ville holdt meg unna er Sildakongen. Med mindre det står noe annet på glassene vil jeg anta at det er rimelig masse karber i den laken eller marinaden den silda ligger i. Vanlig sild har jo ingen/svært få karber, men akkurat denne varianten tror jeg nok du bør ligge unna på lavkarbo.
Jag vet ikke hvor mye det er i lodderogn,men når jag va helt ny så leste jag noe sted her på forumet att lodderogn er det beste alternativet istedet før kaviar..trur det er 3.5 per 100 gr..
jag spiser rød lodderogn på mine kokte egg jag..
tomat er ju som andra grønnsaker bra å spise . 2.5 karbs og det er ca 4 -5st cherrytomater..
Majs ska du hålla dig borta ifrån (innehåller en del sukker) og løk må du va litt førsiktig med mengden...5.7 karbs per 100 gr løk.
nøtter innehåller ju ganske mye karbs,men som torkil skriver i boken så innehåller det mye bra fett.. så det er ok att ta noen når du er sugen på det.. men ikke mye då..enligt ketolyseboken..
Dextrose er druvsukker.. det står info om dette noen tråder nedanfør denne..
Les gjerne journalen til andre som går på KETOLYSE-kuren,så får du litt info av vad vi spiser:)
Vokt deg for boksskinka. Les nøye på boksen før du kjøper den. Ofte tilsatt sukker.
Og hvorfor mager kesam? Du skal ha det feteste som er å få tak i. Gjelder for fløten også, så stryk matfløte og skriv heller kremfløte.
Med fløte og rømme i huset trenger du ikke kesam.
Kjøttdeig er ok, men karbonade har 0 karber..
En fotnote til.. spekemat er salt og ikke lurt å innta i store mengder. Det holder på vannet i kroppen. Så spis det i allefall ikke i dagene før veiedag.
Nøtter og avokados bør inntas i mindre mengder. Les forøvrig under Atkins induksjon og forumet for ketolysekuren.
Et spørsmål til.....Det er så sinnsykt mye informasjon å sile, og selv om jeg har lest boka og masse på nett, blir jeg skikkelig forvirra av all info.
Har kjøpt Gilde skogsbacon, men har skjønt at bacon ikke er bacon, og at noe er tilsatt sukker, og at firsprice (hvem fører det igjen?) har lavest karb, men noen som vet karb innholdet i gildes skogsbacon, for det er selvfølgelig ikke opplyst om..... Nesten så jeg er redd for å spise annet enn rent kjøtt og egg. Kommer vel inn i dette etterhvert.
;)
Det er nok fordi Torkil anbefaler mager ost og mager kesam i boka si, av en eller annen merkelig grunn. I brødoppskriften skal det være mager kesam, men jeg har selvsagt brukt CF eller seterrømme istedet, smaker jo likt og inneholder mye færre karber.
Ellers er det oppgitt mager ost som pålegg, noe jeg ikke helt skjønner, men men...
Matfløte har jeg ikke sett han anbefaler, der går det i kremfløte.
Jeg har sett det samme, men har ikke hengt meg opp i det annet enn at jeg ha gjort som deg.. kjørt på med det feteste av det fete. Vi skal tross alt ha i oss 70-75% fett i løpet av dagen..
Njoo... men kjøttdeig har vel ikke heller karbohydrater i seg? Det har ikke jeg vært borte i i alle fall. Familiedeig er best, for den er billigst og mest næringsrik. Karbonadedeig er jo så tørt og kjedelig.:)
Står da visselig at kjøttdeig har karber på de fleste pakkene jeg har sett på da. Ikke mye, men likevel. Mener også Nille har sagt at bruker man kjøttdeig så bør man regne 1 karbe pr 100 gr minst.
Familiedeig kommer jeg aldri til å spise. Jeg har sett hvordan det produseres og hva det produseres av. Masse slintrer og sener og hinner og sånt.. Blæææh!:eek:
Så det er 4-5 karber i en pakke kjøttdeig? Hmm det høres merkelig ut, tror ikke jeg har sett det på de pakkene jeg har lest på. Men jeg skal ikke si noe sikkert. Har kjøttdeig i fryseren men gidder ikke flytte den late ræva mi inn på kjøkkenet for å se. :P
Kjøttdeig er som regel tilsatt litt stivelse for at deigen skal holde seg samlet. Som regle potetmel. Og selv om det står 0 karber på kjøttdeigpakka bør man regne 1 karbe pr 100 g.
Ja du har visst rett. Nå fikk jeg litt bakoversveis. Hvor kommer karbene fra da? Mattilsynet sier jo at kjøttdeig er rent kjøtt bare med litt mer fett enn karbonadedeig, men det kan vel ikke stemme, for rent fett inneholder jo ikke karber? Ikke at de få karbene der betyr noe for meg uansett, jeg teller jo egentlig ikke.
Tror jeg må ta en harrytur snart og kjøpe inn karbonadedeig. Det smaker jo uansett bedre, syns jeg. Var i Svinesund for noen uker siden og der hadde de karbonadedeig til 33 kr kiloet!! :eek: :eek:
Desverre kunne jeg ikke kjøpe med meg hjem siden jeg skulle fly.
Som sagt litt stivelse i de fleste kjøttdeiger. Men det er sjelden oppgitt på pakka og siden det er under 1 g karber pr 100 g kjøttdeig så gidder ikke produsentene å oppgi det heller. Samma sak som med brus vett du..
Jeg har vært i slakteri og sett kjøttdeigproduksjon. Der tilsettes litt krydder og litt potetmel..
Jeg var faktisk ikke klar over at de tilsatte potetmel i kjøttdeig. Nå vet jeg det også. Det er jo ikke akkurat de helt store mengdene men... Er sjelden jeg spiser mer enn 100g i en sleng.
Hei
Kjøttdeig er egentlig kvernet kjøtt. Det kan være tilsatt vann og salt men ikke potetmel. Farse er et blandingsprodukt som kan inneholde potetmel eller annen stivelse. Normalt er grensen 6 gram pr 00 gram frse. Det samme gjelder de fleste pølser, men les varedeklarasjonen da det varierer fra pølse til pølse.
Spis blott "Dansk hakkebiff" så ofte du har lyst.
Lykke til med ketolysekuren
Vennlig Hilsen
Torkil:)
Jaja, en god grunn til å holde seg til rent kjøtt. Her i huset går det bare i nakkekoteletter eller flinsteik eller ribbe, da vet jeg ihvertfall hva jeg får og jeg får litt fnatt av maset om null-komma-noe-karbene. Det blir jo som å spise en kalori eller to for mye når man er på en telle-kalorier-diett.
Nåja, blir vel ikke helt det samme siden man jo skal ha omtrent flere tusen kalorier, mens de fleste på lavkarbo ligger på under 100 gram karbohydrater. :D
Men jeg skjønner hva du mener. Selv har jeg gått bort fra den ekstreme tellingen for det ender bare med frustrasjon og kjempesprekker. Hva andre gjør får være opp til dem altså, men jeg føler ikke det passer helt for MEG. Så jeg holder meg til sunne karber, teller ikke. :)
Fordi om en selv går på lavkarbo versjon med +/- 100 karber pr dag, må en kanskje svare etter hvilken type diett den som stiller spørsmålene går på.
Og går man på Ketolysekuren, som eno her, så gjelder det der å holde seg rundt 15 karber pr dag. Da kan selv 1 karb bety noe. Mulig det kan virke noe "hysterisk" for de som spiser annerledes, men det skal allikevel respekteres :) - og for noen er det nødvendig. Svarene må gis på det grunnlag.
...men nå er det jo ofte sånn at det vi i den vestlige verden ser på som avfall er den mest næringsrike maten. Du blir ikke gammal av å spise karbonadedeig og kyllingfilet. ;)
Jeg mente ikke at familiedeig var så fryktelig næringsrikt... bare at som en regel er den maten vi i den vestlige verden ser på som avfall ofte den mest næringsrike. (Sånn som lever, nyrer, hjerne, beinmarg, mageinnhold osv) Selv om karbonadedeig og kyllingfilet er veldig delikat så er det ikke nødvendigvis sunnere.
Der er jeg enig med deg. At innvoller og blod er mer næringsrikt enn plain kjøtt. Men det er smaken som får meg til å holde meg unna det. Skulle gjerne ha likt lever og nyrer og blod, men jeg brekker meg hver gang jeg prøver. Klarer ikke smaken.
Kjøttdeig skal jo være rent kjøtt uten tilsetninger, ikke ett blandingsprodukt. Ellers føler jeg meg lurt. Kjøttfarse kjøper jeg aldri men det vet jeg er ett blandingsprodukt.
Karbonadedeig; er det bare "fettredusert" kjøttdeig?
DJWB: ja, om det er potetmel i kjøttdeig er vi forbrukere kraftig lurt, for her står det jo at kjøttdeig kun er rent kjøtt, is og salt. Det er delvis renskåret for sener og slikt, så det finnes jo litt, men jeg kjenner jo ikke smaken av det, så det driter jeg i.
Karbonadedeig er renskåret biffkjøtt som er kvernet og tilsatt ørlite salt og vann.
Kjøttdeig er kvernet biffkjøtt med ca 14 % fett, tilsatt vann og salt. Og på omvisning i slakteriet og produksjonsanleggene til Gilde i Oslo tilsatte de ørlite potetmel for at deigen ikke skulle smuldre som de sa.
Kjøttfarse: kjøttdeig tilsatt krydder, en god del mere fett enn kjøttdeig og også en god del mere potetmel/stivelse
Familiedeig: kjøttavskjær som kvernes, tilsettes masse fett, vann og salt.
På omvisningen var vi innom alle disse og fikk både se og forklart hvordan de produseres. Familiedeig er laget på basis av lavkvalitets kjøtt..Ergo noe jeg aldri kommer til å spise..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.