Aromastoffer kalles de og de brukes mye maten som smakstilsettere og i vann er det blitt uhyre populært. Men hva er egentlig aromastoffer? Og kan noe med fruktsmak egentlig inneholde null karber? Grunnen til at jeg spør er disse smakstilsatte vannflaskene som frister veldig i sommervarmen...
Fruktsmak har skjelden noe med frukt å gjøre. Det er kunstige lagde stoffer/etterliginger, ofte ... Men Farrisen har naturlig aroma. En naturlig sitron eller lime aroma, burde være en olje - en eterisk olje.
Kjøpte meg et par sportsflasker ("relativt dyre") i sportsbutikken her, men synes det smaker plast av vannet etter få sekunder i de flaskene. Bruker derfor Imsdals 0.6l-flasker når jeg er ute og sykler:)
Men bare jeg får lønn, blir det en "camelback" på meg. Det er en 3liters sekk til å ha på ryggen, med slange frem til munnen - høres sikkert sært ut, men det gjør det enklere å få i seg nok væske når man sykler langt:)
Problemet er å holde det kaldt nok i sommervarmen. Blir ofte tørst i bilen.. og da greier jeg ikke pisslunka kranvann på flaske. Stopper da heller for å kjøpe noe kaldt og friskt på veien.. Da frister armomaflaskene veldig. Skjønt jeg har kjørt plain Imsdal så langt.
Tips: Fyll tomme flasker 1/4 full med vann. Legg den i fryseren. Ta opp når frosset (på lans, slik at du har en lang isbit i flaska) og fyll på med kaldt vann.
[color=purple][/color]
Vannet holder seg kaldt i 2-3 timer i varm golfbag i sola. Da må det holde seg kaldt i bil også !
Kan man da regne med at aroma ikke inneholder karbohydrater?
Har lyst til å prøve div. aromaer til å lage karbofattig iskrem men finner ikke ut hvor mye (om noe) karbo aromaen inneholder.
TEL: Bruk ren eterisk sitron- eller appelsinolje, det er helt nydelig i iskrem. Eller hakket usukret mørk sjokolade, eller litt kakaopulver, eller vaniljestang/ekstrakt/essens, eller Fun Light, eller peppermynteolje.
Kombinasjonen peppermynteolje og hakket mørk sjokolade er fantastisk. :sikle:
Malte/hakkede nøtter er også digg i is. Peanøtter og sjokolade er nydelig.
Takk for fine tips, Iset! :-)
Nå har det seg slik at jeg ELSKER baileys is, og da jeg kom over baileys aroma tenker jeg at dette er jo nesten for godt til å være sant... (Møvenpick valnøtt is er forresten heeeelt fantastisk!!!! Har syndet litt i sommer....)
Man bør vel kunne bruke aroma markedsført som ingrediens til hjemmelaget sukkerfritt godteri til iskrem også?
Men står det ikke på innholdsfortegnelsen på imsdalflaska da hvor masse karber det er i den? er det nul så vil jeg tro at aromastoffene er medregnet... eller?
Jeg drikker MASSE vann med smak, Bris, Bon Aqua også videre. I sommer da vi var på tur kunne det bli opp til 3 liter av disse og jeg falt ikke ut av ketose alikevel. Tror derfor at det bare er snakk om noe kjemisk tullball som ikke inneholder karbohydrater i det hele tatt. Men en mail til fabrikken som lager det skulle vel oppklare saken ....kanskje?
Har prøvd det, men har ikke fått svar verken fra Ringnes eller AAss. Sendte også mail til Coca-cola Norge med spørsmål om de skjulte karbene, men fikk heller ikke svar derfra. Så nå gidder jeg ikke mer. Derfor jeg spør her da vett du.
men viss det er 0,99 eller mindre... hvor mye har det å si da? jeg vill tro at dette vannet er noe du drikker bare litt av, og ikke bælmer nedpå litersvis om dagen? uansett så er det greit å være obs på at enkelte av dem har kunstig søtning i seg...
Ok her hvor jeg bor har vi så godt vann at det frister ikke å få magevondt av det med smak... drikker litt bon aqua eller litt cola light men helst vann
Bonaquas nye vann med smak (Silver?) inneholder karbohydrater.
Akkurat hvor mye husker jeg ikke, men det kan jeg sjekke når jeg kommer hjem fra jobb. :)
[quote=TEL]Takk for fine tips, Iset! :-)
Nå har det seg slik at jeg ELSKER baileys is, og da jeg kom over baileys aroma tenker jeg at dette er jo nesten for godt til å være sant... quote]
hørtes nesten sånn ut ja, men hvor har du kjøpt det ?
Bonaqua lemon inneholder 2,1g karbohydrater pr. 100 ml.
Dvs. 10,5 karbohydrater på en halvliter det. :eek:
Ser den inneholder endel fruktose og er ganske så søt og ekkel..
Takk for fine tips, Iset! :-)
Nå har det seg slik at jeg ELSKER baileys is, og da jeg kom over baileys aroma tenker jeg at dette er jo nesten for godt til å være sant... quote]
hørtes nesten sånn ut ja, men hvor har du kjøpt det ?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.