< Tilbake til oversikten

Aromastoffer

Fjonken sa for siden:

Aromastoffer kalles de og de brukes mye maten som smakstilsettere og i vann er det blitt uhyre populært. Men hva er egentlig aromastoffer? Og kan noe med fruktsmak egentlig inneholde null karber? Grunnen til at jeg spør er disse smakstilsatte vannflaskene som frister veldig i sommervarmen...

jeef-micro sa for siden:

du synes ikke de smaker veldig kunstig da?

jeg synes et iskaldt glass vann frister mere enn vann med fruktsmak... evt med ei sitronskive eller noen bær i

Fjonken sa for siden:

Er litt vanskelig å ha ei mugge med isvann på innelomma. Det er liksom når jeg er ute og er tørst at disse flaskene med smakstilsatt vann frister.

guro sa for siden:

Fruktsmak har skjelden noe med frukt å gjøre. Det er kunstige lagde stoffer/etterliginger, ofte ... Men Farrisen har naturlig aroma. En naturlig sitron eller lime aroma, burde være en olje - en eterisk olje.

jeef-micro sa for siden:

menhva med å ha med ei flaske med godt vann på innerlomma når du går tur da? eller kjøp ei sportsflaske, så smaker det så mye bedre :p

firth sa for siden:

Kjøpte meg et par sportsflasker ("relativt dyre") i sportsbutikken her, men synes det smaker plast av vannet etter få sekunder i de flaskene. Bruker derfor Imsdals 0.6l-flasker når jeg er ute og sykler:)

Men bare jeg får lønn, blir det en "camelback" på meg. Det er en 3liters sekk til å ha på ryggen, med slange frem til munnen - høres sikkert sært ut, men det gjør det enklere å få i seg nok væske når man sykler langt:)

Fjonken sa for siden:

Problemet er å holde det kaldt nok i sommervarmen. Blir ofte tørst i bilen.. og da greier jeg ikke pisslunka kranvann på flaske. Stopper da heller for å kjøpe noe kaldt og friskt på veien.. Da frister armomaflaskene veldig. Skjønt jeg har kjørt plain Imsdal så langt.

Nille sa for siden:

Tips: Fyll tomme flasker 1/4 full med vann. Legg den i fryseren. Ta opp når frosset (på lans, slik at du har en lang isbit i flaska) og fyll på med kaldt vann.
[color=purple][/color]
Vannet holder seg kaldt i 2-3 timer i varm golfbag i sola. Da må det holde seg kaldt i bil også !

Fjonken sa for siden:

Dåne Fjonken har jo gjort det før! Selvfølgelig holder fryst flaskevann seg lenge.. ( Fjonken er en idiot på stylter)

TEL sa for siden:

Kan man da regne med at aroma ikke inneholder karbohydrater?
Har lyst til å prøve div. aromaer til å lage karbofattig iskrem men finner ikke ut hvor mye (om noe) karbo aromaen inneholder.

:sikle:
TEL

Iset sa for siden:

TEL: Bruk ren eterisk sitron- eller appelsinolje, det er helt nydelig i iskrem. Eller hakket usukret mørk sjokolade, eller litt kakaopulver, eller vaniljestang/ekstrakt/essens, eller Fun Light, eller peppermynteolje.
Kombinasjonen peppermynteolje og hakket mørk sjokolade er fantastisk. :sikle:

Malte/hakkede nøtter er også digg i is. Peanøtter og sjokolade er nydelig.

TEL sa for siden:

Takk for fine tips, Iset! :-)
Nå har det seg slik at jeg ELSKER baileys is, og da jeg kom over baileys aroma tenker jeg at dette er jo nesten for godt til å være sant... (Møvenpick valnøtt is er forresten heeeelt fantastisk!!!! Har syndet litt i sommer....)
Man bør vel kunne bruke aroma markedsført som ingrediens til hjemmelaget sukkerfritt godteri til iskrem også?

Fjonken sa for siden:

Ja, så lenge du tåler det da og det ikke gir innvirkninger på vektnedgangen din.. Det beste er å ligge helt unna snop og kunstig søtning.

Fjonken sa for siden:

Men ingen har svart på mitt spørsmål. Er det karber i aromastoffer?

jeef-micro sa for siden:

Men står det ikke på innholdsfortegnelsen på imsdalflaska da hvor masse karber det er i den? er det nul så vil jeg tro at aromastoffene er medregnet... eller?

Fjonken sa for siden:

Ikke sikkert det. De er sikkert ikke oppgitt dersom der under 0,99 pr 100 g.

Grethe sa for siden:

Jeg drikker MASSE vann med smak, Bris, Bon Aqua også videre. I sommer da vi var på tur kunne det bli opp til 3 liter av disse og jeg falt ikke ut av ketose alikevel. Tror derfor at det bare er snakk om noe kjemisk tullball som ikke inneholder karbohydrater i det hele tatt. Men en mail til fabrikken som lager det skulle vel oppklare saken ....kanskje?

Fjonken sa for siden:

Har prøvd det, men har ikke fått svar verken fra Ringnes eller AAss. Sendte også mail til Coca-cola Norge med spørsmål om de skjulte karbene, men fikk heller ikke svar derfra. Så nå gidder jeg ikke mer. Derfor jeg spør her da vett du.

jeef-micro sa for siden:

men viss det er 0,99 eller mindre... hvor mye har det å si da? jeg vill tro at dette vannet er noe du drikker bare litt av, og ikke bælmer nedpå litersvis om dagen? uansett så er det greit å være obs på at enkelte av dem har kunstig søtning i seg...

Fjonken sa for siden:

Skifter gladelig ut hele dosen med Solaskvip om jeg kan jeg da.. Kan fort blir 2-3 liter til dagen..

jeef-micro sa for siden:

Ok her hvor jeg bor har vi så godt vann at det frister ikke å få magevondt av det med smak... drikker litt bon aqua eller litt cola light men helst vann

hva med å kjøpe vanlig vann da?

Fjonken sa for siden:

Kjedelig.. Savner noe med smak..

jeef-micro sa for siden:

lær deg å like vann? det er jo absolutt det sunneste

Fjonken sa for siden:

Prøver...;)

jeef-micro sa for siden:

Bra... jeg heier på deg ;) GO FJONKEN!!!!

Aviva sa for siden:

Bonaquas nye vann med smak (Silver?) inneholder karbohydrater.
Akkurat hvor mye husker jeg ikke, men det kan jeg sjekke når jeg kommer hjem fra jobb. :)

nøtta sa for siden:

oj her er det gjort en oppdagelse siden sist , hva er galt med farris ? (uten om alt saltet)

nøtta sa for siden:

[quote=TEL]Takk for fine tips, Iset! :-)
Nå har det seg slik at jeg ELSKER baileys is, og da jeg kom over baileys aroma tenker jeg at dette er jo nesten for godt til å være sant... quote]

hørtes nesten sånn ut ja, men hvor har du kjøpt det ?

Aviva sa for siden:

Bonaqua lemon inneholder 2,1g karbohydrater pr. 100 ml.
Dvs. 10,5 karbohydrater på en halvliter det. :eek:
Ser den inneholder endel fruktose og er ganske så søt og ekkel..

TEL sa for siden:

[quote=nøtta]

Nøtta:
Baileys aroma har jeg kjøpt her: www.sunvita.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=1002&prodid=981

Har ikke fått prøvd den enda...

Mvh, TEL :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.