< Tilbake til oversikten

tilbake fra ferie.....

snupperella sa for siden:

Hei hei.
[color=#ff0000][/color]
Nå er jeg tilbake fra 2 ukers nydelig ferie i sverige. Jeg var såååå bekymret for å gå opp. Tok faktisk med vekta.klarte meg uten utskei på restauranter og det hele. Er jo superfornøyd med -3kg på turen. Må jo ha svetta det bort nesten hehe, det var jo så varmt. Nå begynner folk rundt meg og spørre MEG om råd for å gå ned i vekt, det er såååå koselig. Jeg er så glad at jeg valgte ketolyse, det er min vei. Har ikke vært hos legen enda for å sjekke kolestrol osv, har gått snart 5 mnd nå på kuren så jeg skulle vel vært.
Og nå er jeg helt sikker på at dette klarer jeg. Men jeg er ikke flink å trene og det merker jeg, spesielt på magen,lår og armer(løst skinn).
Bare noen tanker fra meg dette......fordi jeg er så fornøyd.:)

gurojenta sa for siden:

Så utrolig flink du har vært!! Du har all grunn til å være stolt av deg selv:-)
Jeg starta på kuren tirsdag, men fredag og lørdag ble alt bare feil, mest på grunn av ferie og lite mulighet for å spise riktig. Men i dag er jeg i gang igjen. Grunnen til at jeg liker denne kuren så godt er at jeg faktisk ikke er spesielt sulten heller. Har ikke boka enda (treg med å få kommet meg ut i butikken) så jeg spiser etter råd og tips her samt bruker ketostix for å se om jeg er nogenlunde på rett vei.

Har forstått det slik at rent kjøtt er fullt tillatt, men er det noen grenser for hvor mye kjøtt man kan spise pr. dag?

Seigdama sa for siden:

Du kan spise ubegrenset av rent kjøtt (har jeg forstått), for det er minimalt med karbohydrater i det :)

Nille sa for siden:

Det er grenser for hvor mye proteiner kroppen din klarer å nyttegjøre seg, - og spiser du store FOR mengder protein .... mer enn kroppen din trenger, - ja da lagres det.
[color=purple][/color]
Du kan ikke spise ubegrenset av noe som helst. For mye av det lovlige kan også være galt. Det anbefales IKKE å spise mer enn 250 gram kjøtt/fisk/fugl pr måltid uansett. Det er et helsemessig råd og gjelder alle dietter ! Og 250 gr - det er MYE !! :D

Tusen takk gurojenta. Det var et lite helvete etpar dager også pga at jeg ikke fikk tak i noe mat jeg kunne ha men drakk cola light og spiste baconkrisp, ikke bra i lengden men d går for 1 dag eller to, gikk iallefall ned. Min erfaring er som de andre sier ikke for mye kjøtt, spis deg akkurat mett og etterhvert vil du trenge mindre mengder. Jeg har jo holdt på en stund nå og spiser mer salat, tomat, agurk enn i begynnelsen. Men jeg måtte kutte ut fløten helt for å gå ned, den hemma meg veldig i vektnedgangen. Jeg tåler mye berdre, lettbrusen, og atkins sjokoladene. Lager ingenting med fløte lenger.Stå på.....:)

gurojenta sa for siden:

Tusen takk for tips med tanke på fløte og max mengde kjøtt:-)
Men hva er baconcrisp og er det virkelig tillatt å spise? Trodde det var et form for potetgull, jeg. Trenger noen tips om hva jeg kan "knaske" på utenom måltidene.
Forresten må jeg få med at jeg siden jeg begynte på mandag har jeg gått ned 1 kg!!! Kjempefornøyd (idag er det onsdag). Sikkert bare vann, men hvem vet,- kanskje det er et aldri så lite gram fett også?
Lov å håpe;)

Dorothy sa for siden:

Baconcrisp inneholder ca 0.5 gram karbohydrater pr. 100 gram, men bør vel spises med måte, ettersom det inneholder mye salt og binder derfor mye vann.

donjuanwannabe sa for siden:

Men vannet går jo vekk igjen så bare å spise seg mett på det ja.

Hei hei.
Er desverre så sjeldent inne her for tiden så svaret kommer sent og kanskje du har fått svar allerede også. Baconkrisp er jo et potetgull men det er jo egentlig kun fett stekt i olje. Jeg har spist dette under hele kuren, nesten hver kveld og jeg har jo gått ned 23kg på 5 mnd så det går så greit atte. Men har jo ikke spist hele posen av gangen da hahaha.
:D

nalana sa for siden:

Nei, nei, nei, bacon-crisp er ikke et potetgull. Det finnes ikke potet i det, det er jo rett og slett svoren fra grisen:eek:
Regner egentlig med at du visste det, og mente å si at det er en type snack eller noe sånt. Klarte bare ikke å dy meg jeg, måtte liksom motsi deg litt nå:p ;)

Hege_ sa for siden:

TØFT! Er det en snaks vi faktisk kan spise?? Trodde jeg måtte leve uten resten av livet jeg..

Torkil sa for siden:

Hei
baconsvor kan spises på ketolysekuren, men neppe så mye på Lindberg, spesiellt ikke den gammeldagse type med mye fett.

Både ketolytikere og Lindbergnesere kan spise hjemmelaget ostechips ( Synnøve Finden, skivet lettost delt i fire og stekt øverst i ovnen på bakepapir til de er sprøe - men ikke brune - ca 5-7 min ved 200 gr)

Ellers agurk, paprika, stilkselleri (gulrøtter for lindbergnesere) i stenger med hjemmelaget dipp, seterrømme for Ketolytikere, kesam for Lindbergnesere.

Det er fantasien som setter grensene.

God appetitt

Torkil :)

Torkil sa for siden:

QUOTE: Har forstått det slik at rent kjøtt er fullt tillatt, men er det noen grenser for hvor mye kjøtt man kan spise pr. dag?[/quote]

Hei Klippet dette som du vel ikke har lest.

Kjøtt inneholder 0 gram KH pr 100 gram. I prinsippet.
Protein nedbrytes i kroppen til ca 22 forskjellige aminosyrer som benyttes til å bygge nytt protein med. Overskuddet forbrennes. Ønsker man å være i ketose kan man ikke spise ubegrenset med protein. Overskuddet av protein nedbrytes nemlig til aminosyrer og i leveren forbrennes disse. Alle aminosyrer har et glukosemolekyl som "ryggrad". Det er årsaken til at kroppen aldri går tom for glukose når man er i ketose. Den nedbryter proteinets aminosyrer for å skaffe kroppen det minimum av glukose som trengs for normal kroppsfunksjon. Spiser man alt for mye protein vil det bli så mye glukose at kroppen slår over til normal forbrenning og slutter med å være i ketose.

Ønsker man å være i ketose kan man bare spise minimalt med karbohydrat og ikke ubegrenset med protein (kjøtt og fisk) hva er igjen? FETT!. altså er det viktig å spise mye fett når du ønsker å være i ketose og ikke for mye protein.
flæskesvor uten fett er overvejende protein. Med "fettet på undersiden" opprettholder man en høy fettandel i kosten og sikrer fortsatt ketose.

av samme grunn, spis fet fisk frem for mager ( laks for torsk) nakkekoteletter frem for skinkebiff. seterrømme fremfor lettrømme etc.

Vennlig Hilsen
Torkil:)

Hege_ sa for siden:

OI. Takk for tipset. Må prøves. Kan jo krydres med feks. grillkrydder eller paprikakrydder.

Ha ha ha, så greit atte du har jo så rett så rett. Mente egentlig å si det du sa, visste jo godt det var svoren uff å uff. :D

Nei guri nå har jeg klart å få dobbel ticker her. Ja ja det ordner seg vel...

Nille sa for siden:

Nå er det OK ! :D

Takk skal du ha. jeg klarer å få det til jeg...uff å uff. takknemlig for hjelpa.:D :D :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.