Borealis sa for siden:
Er det mange av dere med konstantert pcos/insulinresistens som er nærsynte??
Borealis sa for siden:
Er det mange av dere med konstantert pcos/insulinresistens som er nærsynte??
Borealis sa for siden:
Ja, jeg kan nå selv svare som førstemann; jeg er veldig nærsynt. Ble oppdaget rundt 2.klassen på barneskolen. Nå idag har jeg -8....!!!
Mila sa for siden:
Jeg er nærsynt, -2.75 nå. Har insulinressistens/pco(s?)
Trolljenta sa for siden:
Jeg er ikke nærsynt.
Har normalt syn, ihvertfall når jeg testet for ca 6 år siden.
Albertine sa for siden:
Jeg har Pcos og normalt syn.
Nille sa for siden:
Mine to nieser har begge PCOS og normalt syn
BiggestLooser sa for siden:
Ikke fått konstantert PCOS, men jeg har diabetes type 2 og er ekstremt insulinresistent. Jeg har vært nærsynt siden jeg var 18 år gammel.
Borealis sa for siden:
Jeg trakk vel en for rask slutning mellom pcos og nærsynthet.
Jeg leser i Claytons bok om Steinalderkost, og det er INSULINRESISTENS og nærsynthet han hevder kan henge ihop....Har ikke boka her nå, men skal komme tilbake med mere eksakt referat av det han skriver....
Albertine sa for siden:
Jeg er insulinresistent, og har normalt syn. ;)
Trolljenta sa for siden:
Jeg har også insulinresistens.
Har ikke alle PCOS-damer det eller?
Albertine sa for siden:
Ikke nødvendigvis. Det er fullt mulig å ha PCOS og ikke være insulinresistent. Men er man overvektig er sjansen veldig stor.
silje sa for siden:
hva??! betyr det at vi ikke kan stole 100% på dette med steinalderkost???
uff, beklager.. men jeg er bare litt skeptisk til det..:)
silje
Borealis sa for siden:
Hm...jeg må visst skjerpe meg veldi, assa! Forfatteren av boka heter jo ikke Clayton (hvor fikk jeg det navnet fra??), men Loren Cordain.
Og det som blir sagt ang nærsynthet og insulinresistens er:
"Fordi insulinresistens endrer blodets hormonelle profil til en type som gjør vevsdannelse lettere, har forskere grunn til å tro at insulinresistens er roten til alle sykdommer hvor det skjer en unormal vevsdannelse. En slik sykdom som er svært vanlig, er myopia, nærsynthet, som man tror ca 1/3 av alle amerikanere lider av. Myopia kommer av kraftig vekst av øyeeplet. Selv om øyeeplet ser normalt ut fra utsiden, er det for langt på innsiden til å fokusere ordentlig. Myopia utvikles vanligvis i vekstårene i barndommen, og stabiliseres innen man er først i 20-årene. Nye bevis som antyder insulinresistens i utviklingen av myopia i barndommen, kan være nyttig i forebyggingen av nærsynthet hos små barn." ("Steinalderkost", Cordain , 2005)
Albertine sa for siden:
Men jeg utviklet ikke insulinresistens før jeg var i 20-årene, kanskje det er det som har reddet meg?
jeef-micro sa for siden:
Jeg har PCOS, og tar metformin, men fikk ikke noe utslag på insulinressistens... rekner med at detvar pga at jeg spiste for lite karber før testen...
jeg er i allefall nærsynt -3,5
og jeg ble nærsynt så og si samtidig som jeg fikk symptomer på PCOS
Lullen sa for siden:
Er nærsynt -2,75 på begge øya.
Fikk mine første briller da jeg var rundt 16 år
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.