< Tilbake til oversikten

Veldig ny...

Anka sa for siden:

Hei!

Det er vel stadig noen nye her... Denne gangen er det meg. Jeg trenger absolutt å ta av noen kilo. Har lagt på meg altfor mange etter at jeg sluttet med aktiv idrett (måtte slutte pga skade) og nå en graviditet.
Dessverre er jeg glad i alt som er godt - fra god mat, til drikke til ikke minst godterier. Jeg håper å bli gravid igjen, men skulle gjerne tatt av noen kilo på veien. Har tro på et kosthold uten sukker og med lite karbo, men trenger tips på veien. Har kuttet ut ris og poteter og byttet ut pølsebrød med lompe, men det er vel ikke nok? Griller masse på denne tiden og lager gode grønnsakerpakker. Er ikke flink til å veie maten og sliter litt med å få spist flere måltider enn tre (ender med å være dødssulten til middag og da er det lett å ty til alt mulig rart).
Tips og solskinnshistorier mottas med takk!! :p

Dorothy sa for siden:

Velkommen og lykke til! :) Det ligger ute mange gode tråder med verdifulle tips på forumet. Ellers får du nok svar på det meste her inne! ;)

Nille sa for siden:

Hei og velkommen til oss ! :D
Å bytte pølsebrød med lompe hjelper vel ikke mye, men veien blir til mens du går. Her i forumet får du iallefall masse gode tips og nyttige opplysninger !

jankph sa for siden:

Nei, det blir omtrent som å bytte poteter med ris...men grillet kjøtt (ikke pølser) sammen med salat er så absolutt et ypperlig lavkarbo-kosthold for sommeren...plager selv vettet av naboene mine i blokka mi her med overstadig grilling på balkongen hehe...

Velkommen og lykke til!
Jan.

Anka sa for siden:

Nesten en lompe istedenfor to pølsebrød var ikke noe å skryte av skjønner jeg.. (til to pølser vel og merke). Jeg skjønner at kjøtt er renere enn pølser, men når det står 5,7 karb på 100 g er vel ikke det så ille? Hvor mange karb anbefales det i løpet av en dag?

"Bytte ut poteter med ris", er ikke det veldig stor forskjell på de to matvarene? Jeg trodde ris var absolutt verst, men poteter i bunn og grunn ikke hadde så mye karb i seg? (Misforstå meg rett..)

Anka sa for siden:

En ting jeg glemte... Hvordan er disse ferdigmarinadene du kjøper i butikken? Jeg spiser mye kjøtt også, men er glad i å marinere kjøttet først.

Nille sa for siden:

Poteter og ris er nesten like ille - og jo, potet har MYE karb i seg !

Anbefaler at du leser denne utmerkede linken om Startråd for Lindberg kosthold og Sammensetning av mat på Lindberg -

Da får du et godt bilde av hva et slikt kosthold bør inneholde ! Pølser med 5.7 karber pr 100 gram er helt OK på Lindberg kosthold. På Lindberg teller du ikke karber, men går etter glykemisk indeks. Matvarens påvirkning på blodsukkeret. Om man teller karber tipper jeg det ligger rundt 75-100 pr dag alt etter hva man spiser.

Mange av marinadene man kjøper ferdig inneholder sukker. Står sukker som førsteingrediens bør man være litt forsiktig. Men på den annen side, en spiser jo ikke så mye av marinaden da.....

:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.