< Tilbake til oversikten

Bok- TrÅden Tips??

Fridolina sa for siden:

Har vi haft denne tråden førr tro?
Dela med dere med tips om favoritt bøkerna dere har lest..

jag begynner...

• HENNING MANKELL (sveriges største krim-forfattare)[CENTER]bøkerna om politimann Kurt Wallander.. de fleste finns nå på Dvd men er ikke helften så bra som bøkerne.. Tex mannen som log,mørdarens ansikt,brannvegg osv.. Leses helt i rekkefølje![/CENTER]

• LIZA MARKLUND ( sveriges kvinnliga største krim-forfattere):D [CENTER]Bøkerna om journalist Annika Bengtzon.. En del finns på Dvd..[/CENTER]
    Tex Gømda (fristående), sprengaren,studio 6,prime time,røde vargen osv.. Leses helst i rekkefølge!

• MARIAN KEYES (england/Irland) "Feel good jentebok".. Tex[CENTER]Vannmelonen,sushi for nybørjare,En sak har minst tre sider osv..Fristående bøker[/CENTER]

• DAVE PELZER (engelsk?)[CENTER]3 bøker om forfattarens fruktansværda barndom!! En utroligt hemsk historie.. Begynner med boken POJKEN SOM KALLADES DET[/CENTER]

• ANNA MAXWELL(engelsk eller irlændsk) " feel good jentebok"[CENTER]tex Gå vidare(super bra) og høye klakker
    [/CENTER]

[LEFT]NB! Det kan va en annen NORSK titel en va jag skrivit ned...[/LEFT]

firth sa for siden:

Stieg Larsson - "Menn som hater kvinner". Dessverre døde han, baer 50 år gammel,men han har visstnok levert inn manus til to bøker til rett før han døde. Meget god krim.

"Den hemmelige historien" av Donna Tartt - Meget spesiell krim, hennes debut (hun har bare skrevet to bøker på 15 år eller noe). Utrolig bra.

Ellers er jeg ekstremt svak for Patricia Cornwell og hennes serie om Kay Scarpetta ,og Kathy Reichs serie om Temple Brennan - begge rettsmedisinere.

Ja, leser ekstremt mye krim:)

Fridolina sa for siden:

Er disse bøker "tykke murstens bøker"? Er ju ikke så veldigt flink på norsk,dvs jag skjønner allt men kan fort bli sliten av en heavy bok..:D

firth sa for siden:

Stieg Larsson er svensk, men det er den tykkeste. De andre er som oftest "vanlig tykke".. 3-400 sider? men Norli i universitetsgaten har jo litt litteratur på svensk også, :)

Fridolina sa for siden:

Va? han har jag aldrig hørt om!!
Takk før tipset om Norli !! Men ju mere norske bøker jag leser,ju mer norska lærer jag mig va?:p

firth sa for siden:

Han har bare gitt ut den ene boka, og døde som sagt for ikke så lenge siden. Ikke så rart du ikke har hørt om den. Men den kan absolutt anbefales.

Utrolig mye bra svensk krim. Marklund, Sjövall/Wallö, Börn Hellberg, Mankell, Håkan Nesser, Jan Guillou, Leif GW... kan vel nesten fortsette i det uendelige:)

En ting som har irritert meg med Mankell er at selv om historiene er svært gode, så blir man litt lei av "Wallander vet det er noe han ikke kommer på", som oftest kommer på side 40, og som viser seg å løse saken i hver eneste bok:) hehe.

Fridolina sa for siden:

En ting som har irritert meg med Mankell er at selv om historiene er svært gode, så blir man litt lei av "Wallander vet det er noe han ikke kommer på", som oftest kommer på side 40, og som viser seg å løse saken i hver eneste bok:) hehe.

He he..det har jag ikke tenkt på:D
[color=red][/color]
Bjørn hellberg har jag lest 1 bok av..husker ikke va den hette.. Ett mord ute på en øy handlet den om vartfall..
[color=red][/color]
Jan Guillous ONSKAN har jag lest..likte den MEN jag har litt vansklig å like Jan Guillous!!! Syns han er en dust!

firth sa for siden:

Hehe, enig der. Jan Guilliou er en idiot, i hvertfall som journalist/intervjuer og som "Rikssynser".

Men Bøkene hans om Hamilton er... rett og slett HELT fantastiske! (Typiske guttebøker da...). Og de blir dårligere mot slutten de også, men de første 6 er MEGET gode.

"Tyvenes Marked" ble jeg svært skuffa over, og bøkene hans om Arn har jeg ikke giddi lese.

"Ondskan" er også veldig bra, men jeg likte ikke filmen så godt. Men han som spiller hovedrollen.. ehr.. han var jo... søt:)

Siljevanilje sa for siden:

jeg har nylig lest disse

davinci koden av dan brown ( veldig veldig bra)
engler & demoner av Dan brown ( enda bedre enn davinci koden)
flere guttebøker av Clive cussler bl.a. atlantis found ( veldig bra denne og)
Chris Ryans the increment ( kjempe spennende)
Annie solomon iskald løgner

og ei svensk dame Denise Rudberg med str 37 ( veldig jente morro)

og Arabella Weir (britisk tror jeg) : blir jeg brei over baken i denne ( ikke såå bra)

Carole Matthews med veien til lykke. kjempe feel good bok.

firth sa for siden:

William Diehl har skrevet tre fantastiske bøker, en av dem er filmatisert med Richard Gere og Edvard Norton "Et spørsmål om skyld".

De tre bøkene heter Primal Fear, Show of Evil og Reign in Hell. De handler om en statsadvokat og en serimorder... De to første er best, skikkelig psykologiske thrillere. Vetikke om de er oversatt. . .

Clive Cussler har jeg lest litt av, men synes "Helten hans" blir litt vel... Supermann?:) Det er jo ikke MÅTE på hva han kan løse. Samme er det med "Covert-One" serien til Ludlum

Derimot ELSKER jeg Bourne-trilogien til Ludlum da. De bøkene er geniale. (Sørg bare for å styre unna den fjerde boka om BOurne, som ikke er skrevet av Ludlum).

Siljevanilje sa for siden:

Dirk pitt er helt. hehe.. jeg synes det er morsom jeg.. :D

firth sa for siden:

Et par andre bøker (som dere sikkert har lest) jeg elsker, og som jeg leser MINST en gang i året, er "Hvite Niggere" av Ingvar Ambjørnsen. Den er helt utrolig. Den er morsom, tragisk, koselig, sørgelig, dyp, herlig... Klarer meg ikke uten den.

Og for en avslutning... "Drømmene var større".

"Beatles" av Lars Saabye-Christensen leses også minst en gang i året. En helt utrolig oppvekstroman. Fikk aldri helt tak på "Bly", men "Beatles" må man jo bare lese:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.