Nå har jeg lest mye om ulike søtningsstoffer, og overalt finner man artikler fra forskjellige såkalte eksperter, som sier at det og det er kreftfremkallende. Hvilket stoff er det som er "minst farlig"? Bruker naturligvis kun små mengder av slikt uansett.
Det er vel best å bruke et naturlig søtningsstoff som Stevia eller Xylitol. Da er Stevia er det beste for oss low-carbere.
Jeg tar ikke sjansen på å bruke noe annet søtningsstoff. I alle fall når det er snakk om daglig bruk. Ellers er det mange her inne som bruker Splenda, har jeg intrykk av. Det er kunstig, og forholdsvis nytt. Det påstås å være bra, men ingen vet noe om langtidsvirkninger.
Det aller beste er å begrense bruken av kunstig søtning til nesten ingenting. For min del vil det si at jeg bruker fun-saft til gele og det er alt. Man venner seg veldig fort av med at alt skal smake søtt.
Jeg vil lage iskrem en sjelden gang, ha noe (i veldig liten mengde) i teen min, og kunne bake noe som skal smake litt søtt. Det er absolutt ikke snakk om daglig bruk.
Beklager, svaret mitt var ikke ment som kritikk. Men jeg merket selv da jeg gikk over til ketolysekuren at jeg fort mistet lysten på søtt, og nå når jeg spiser foreksempel et kakestykke eller smaker på en is så er det for søtt, det blir nesten kvalmende.
Det har kommet et nytt søtningstoff på markedet i Norge nå, nemlig Erythritol. Det har absolutt ingen rapporterte skadevirkninger, men funker ikke så bra alene i kald/varm mat da det krystalliserer seg om det brukes alene eller i større mengder. Les mer om det HER.
[color=purple][/color]
Ellers er jeg enig i at Stevia nok er det beste søtnings midlet, men jeg vet ikke hvordan dette funker sammen med Erythritol. Ingen av mine amerikanske/canadiske kokkevenner bruker stevia eller har gjort forsøk med det.
[color=purple][/color]
Jeg vil absolutt anbefale å bruke Splenda om du ikke har tilgang til noe annet. Ved inntak i små mengder er det ikke rapportert noen skadevirkninger - og det har vært i salg i USA, Japan og flere andre land i mange år før det kom hit. Nytt er der ikke altså. Det finnes en del skremselpopaganda på nettet, basert på forskning på rotter som fikk tilført tilsvarende dose på et par kilo sukker eller mer pr dag. Det sier seg selv at i så store mengder kan hva som helst være farlig !
[color=purple][/color]
Uansett hva tupe man velger bør man bruke søtningsmidler med måte. Selv har jeg brukt forskjellig, og bruker nå Splenda med godt resultat. Men jeg bruker så små mengder at jeg føler meg trygg på at jeg er "safe"...
Jeg inntar nok endel menger med splenda (men spiser mye mindre søtt enn før jeg begynnte på lavkarbo), når jeg ikke har "Nille uker" og ligger unna alt som er søtt.
Jeg har overhodet ingen bivirkninger med splenda, og tror ikke det er noe værre en annet jeg har puttet i meg før jeg begynnte på lavkarbo.
Jeg bruker bare Xylitol de gangene jeg virkelig trenger det. Fåes kjøpt som 'Bjørkesøt' i helsekostbutikkene. Relativt dyrt, 60kr for en liten boks, men det er søtere enn sukker, så man bruker jo mindre, og dessuten er det jo bare for å gi en anelse søtsmak. Etter en en stund på lavkarbo får man en helt annen følelse for hva som er søtt og man klarer seg med mye mindre søtsmak enn tidligere.
Hvis du planlegger å handle det på nærbutikken så ville jeg satset kun på Splenda. Hvis du har tilgang på helsekostbutikk ville jeg kjøpt Bjørkesøt som jankph skriver om. Hvis du liker å handle over nettet så kjøper du Stevia på www.probiotika.no. :)
Syns splenda er litt beskt jag..vartfall når jag bruker det i thè.
så jag bruker vanliga natreen sukketter jag... Er det noe feil på den eller?farlig?
Hørt en del varningar pga kreft,men det virker ju som ALLT kan gi dig kreft då.. Og de personer som ALDRIG har brukt søtningmiddel,de får ju også kreft..viss dere førstår vad jag menar:p
Samme som med Stevia det der... Forbudt i Norge pga en slik undersøkelse der rottene fikk enorme mengder sprøytet rett inn i blodet. Og der var det vel kun snakk om mulig nedsatt fruktbarhet. :sukk:
ja,det va ju ett repotasje på nyheterne nå i uka om stevia,og om en dame som dyrkar det i sin hage,även om det er olagligt...
hun sier ju att hun har blivit mordhotat pga att hun pröver å få det lagligt.. det er "noen"(hun trur det er "sukker produsentena")som har ringt henne å varnat henne med å gå videre med diskutionen og spörsmålen om hvorfor stevia ikke er lov her i norge..
[color=red][/color]
stakkars dame:mad:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.