< Tilbake til oversikten

Prøver igjen: Vedlikeholdskosthold

paprika sa for siden:

Hei, hei! Jeg legger inn denne tråden i håp om flere svar. Jeg blir kjempeglad for noen tips!

Dette er saken:

For øyeblikket aner jeg ikke hva jeg veier. Vi har ikke vekt hjemme, et bevisst valg, så jeg veier meg når jeg er hos legen eller på sports club. Det er imidlertid slik at jeg nå smetter inn i størrelse 38, og jeg har til sammen gått ned 10 cm rundt livet. I august skal jeg fjerne ekstrahud på magen, og fettsuge litt (Har mye ekstra hud etter graviditet) Legen jeg var på konsultasjon hos i forhold til operasjonen lurte på om det var nødvendig for meg å slanke meg særlig mer. Han syntes jeg så så bra ut (han var ikke interessert i å vite hvor mye jeg veide), og de samme signalene har jeg fått fra venner og fra damen.

Jeg hadde egentlig ingen planer om å "gi meg" riktig enda, men saken er at pga spiseforstyrrelser (som jeg er så og si frisk fra, men noen gamle tanker henger igjen), kommer jeg kanskje aldri til å føle meg tynn nok. Når jeg ser meg i speilet kan jeg i alle fall se at jeg ser ganske slank ut, ingen valker og dobbelthaken er nesten borte. Herlig!

Det er med andre ord slik at jeg nå vurderer å regulere opp til vedlikehold, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Jeg vet at jeg må ta det sakte, ellers legger jeg på meg igjen. Her er spørsmålene:

Hva er god intromat for kroppen til å begynne med? Kan jeg for eksempel ta en frukt i løpet av dagen?

Hva med fett? Hvis jeg spiser mer karbo må jeg nødvendigvis kutte ned en del på fettet?

Hvordan ser en "typisk" dagsmeny ut for en som er på vedlikehold?

Jeg blir veldig takknemlig for svar og tanker rundt innlegget mitt. Håper dere nyter sommeren hvor enn dere er.:)

Nille sa for siden:

Det lønner seg vel å gå gradvis over til vedlikehold opm du ikke er sikker på hvor mange karber/hva slags mat kroppen din tåler ?

Men min oppskrift er iallefall omtrent slik:

Frokost:
Et par Fiber rik/nøttenrød (tåler ikke mel så godt) med kremost eller pålegg i form av egg/skinke/oster + en grønnsaks del og et kokt egg eller to om jeg ikke har det på skiva. Eller Mock Danish pannekaka mi. Alt. 2 egg (1ss fløte) omelett med baconbiter/salami, vårløk, ost - eller eggerøre, m.a.o. eggerettet med masse godt oppi
[color=#000080][/color]
Lunch:
På jobb: Salater med variasjon. Grunnsalat med blandet grønt, ruccola, agurk, paprika, vårløk, selleri, mangetouts, avocado, med enten kylling eller krepsehaler/reker + pesto eller oljedressing.

Hjemme: eggeretter (røre med røkelaks, omelett, mock danish (pannekake laget av philadelphia, egg og proteinpulver) eller wraps med variert innhold som skinke/ost/salat/rekesalat/kylling/røkelaks etc. (til wraps bruker jeg lavkarbo tortilla importert fra USA). Evt. det samme som frokost.

Middag:
På jobb bli det som jobb meny ovenfor, dvs. salat eller wraps. Hjemme blir det rent kjøtt, fugl eller fisk med tilbehør av forskjellige grønnsaker som broccoli, blomkål, rosenkål, ratatoui, neper, sopp, løk etc. Gjerne fløtesaus, creme fraiche eller rømmesaus.

Mellommåltider:
Cherrytomater, tomater, selleri med kremost, neper i skiver, Babybel. Solsikkekjerner, macadamianøtter, valnøtter, mandler.

Desserter:
Friske/frosne bær med vispet krem, sukkerfri gele med krem (begrenset), hjemmelaget is, lavkarbo ostekake, 10 gram Lindt Excellence 85%. Har ikke dessert hver dag altså - et par ganger i uken bare.

Drikke:
VANN - VANN -VANN -VANN - VANN og atter vann - med sitronskiver i !!!

paprika sa for siden:

Hurra!

I dag veide jeg meg hos legen: 63 kilo. Humøret er på topp!!! Jeg har bestemt meg for å gå ned detre siste kiloene også, men jeg begynner virkelig å føle meg vel nå:heia: :heia: :heia: :heia: :heia: :heia: :heia:

Det beste av alt er at jeg ikke føler for å feire de siste bragder med mat (godteri)! Jeg har i stedet tenkt å kjøpe meg en fin orkidé. (Jeg elsker orkideer) Dette ville vært helt utenkelig for et halvt år siden.

I alle fall: Tusen takk for tips, Nille. Du er alltid så god til å komme med konstruktive svar:) :) :)

Når tre kilo er gått, skal jeg endelig over til vedlikehold. Det blir herlig. Jeg vet fra før at jeg egentlig tåler relativt mye karbo (relativt i denne sammenhengen vil dog si mindre karbo enn de fleste spiser. Nå har jeg jo funnet frem til et nytt og mye sunnere kosthold.) Jeg er så fornøyd med lavkarbo at jeg fortsetter med det, men jeg kommer nok til å ha litt mer karbo på menyen min enn du, Nille.

Dorothy sa for siden:

Gratulerer med vektnedgang, og lykke til med vedlikehold! :)

Melania sa for siden:

Jeg begynner også å tenke på vedlikeholdskosthold, selv om det er ca 8-10 kg før jeg er i mål. For snart 2 uker siden var jeg hos ernæringsfysiolog og han mente at jeg trygt kunne begynne å øke karbohydrat andelen, og forklarte at undersøkelser viste at det for personer som er så nærme normalvekt var liten forskjell på slankeresultatene om man spiste 20 eller under 100 gr karbo pr dag. På et "normalt kosthold" inntas ca 700 -800 gr karbo pr dag.

Siden jeg trener, og fokuserer så mye på trening som jeg gjør mente han at jeg allerede nå kunne øke karbo andelen. Siden jeg mentalt sett ikke er helt klar for dette enda, ble vi enige om at jeg gradevis skulle begynne å øke når jeg er under 75kg, hvilket jeg er meget nært nå. Jeg må nok regne med at vekttapet går litt saktere, men det vil det kanskje uansett? Jeg kan jo uansett teste gradevis hvordan kroppen tåler flere karbohydrater, men venter til etter legetimen i august.

Utfra det jeg har lært om meg selv og kosthold, tror jeg at et Lindbergskosthold vil passe best for meg, og en måte jeg kan leve etter resten av livet. Jeg skal også spise smart slik at jeg holder blodsukkeret mest mulig stabilt.

Det viktigste for meg blir imidlertid å innhente meg selv, feks etter en helg med utskeielser må jeg ha en uke med hard innstramming. Det bør gå en varselklokke hvis jeg legger på meg mer enn 4 kg, og da skal det være full innstrammning til jeg er nede i ønsket vekt igjen. Vekten skal ALDRI igjen bli så høy som den en gang har vært. Hvor langt ned jeg kommer i vekt er enda litt usikkert, men jeg veier heller litt mer enn å alltid måtte kjempe knall hardt for å holde vekten

Målet mitt er å kunne lære meg å spise normalt, å kunne feks ta bare 1 stykke kake, eller å kunne gå forbi barnas matrester uten å "stjele", å kunne spise bare en posjon, eller å bare kunne spise litt pasta, eller litt ris osv. Siden jeg ikke er der nå, har min løsning vært å unngå matvarer og situasjoner hvor jeg kunne ha blitt fristet. Å snu denne tankegangen og handlingsmønster vil bli veldig vanskelig, men jeg har bestemt meg for å jobbe med dette det neste året.

Gratulerer så masse med flott vekttap :) , og jeg ønsker deg masser av lykke til videre!

jankph sa for siden:

Dette MÅ være feil...det tilsvarer jo 2800-3200 kalorier alene, noe som er LANGT over dagsbehovet for de fleste av oss.

donjuanwannabe sa for siden:

Dette hørtes mye ut ja. Synes det passer bedre med 300-400 g.

Hvor langt under 100 g da? Stor forskjell på 20 og "nesten 100". Men 50-60 g karbo pr dag kan jo også være bra.

Albertine sa for siden:

Apropos frukt: Du kan godt spise frukt, men pass på at du spiser den sammen med/etter proteinrik mat.

Melania sa for siden:

Jan og Don Juan :)

Godt dere følger med, det gjør tydligvis ikke jeg :o

Når det gjelder karboinntak på under 100 gr pr dag, ja så sa han bare under 100 gr. Men dette skulle selvsagt være langsomme karber. Men jeg er nok langt unna 100 gr karber pr dag selv om jeg trippler karboinntaket fra det jeg har i dag. Må nok unansett forhøre meg nærmere om dette når jeg skal tilbake til ernæringsfysiolog og lege i august, for her er det noe som skurrer....

Nille sa for siden:

Jeg kan ikke lavære å kommentere dette. Jeg mener ikke at du ikke skal stole på din ernæringsfysiolog, og jeg mener ikke å "disse" DEG personlig, MEN.... "with all due respect" - du er feilinformert:
[color=purple][/color]
Disse undersøkelsene det vises til skulle jeg likt å ha sett. Jeg har "ferdes" på lavkarbo forum i mange år og kjenner flere eksperter innen lavkarbo. (Også ernæringsfysiologer, leger, sykepleiere som jobber med dette.) Og ingen har hørt om at det finnes seriøs forskning slik din ernæringsfysiolog sier. At det for personer som er nærme normalvekt ikke spiller noen rolle om man spiser 20 eller 100 gram karbo på slankeresultatene er iallefall riv ruskende galt.
[color=purple][/color]
Jeg og mange med meg legger PÅ oss om vi spiser over vårt "karbetall", altså vår toleransegrense for karber. Hvor denne ligger finnes det ikke noen fasit på og den er høyst forskjellig for de fleste. Min grense ligger rundt 65 +/-, men de fleste jeg kjenner (bl.a. i et amerikansk forum hvor jeg spurte spesifikt om dette), vedlikeholder på rundt fra 50 til 100-125 karber pr dag. Det er vedlikehold - for å ikke legge PÅ seg. For å ta av MÅ mange ned ned i max 40. Noen ned under 20. Jeg kan ikke gå stort over 30 om jeg vil ned i vekt. Felles for de fleste som har valgt en lavkarbo livsstil er at vi har en karbohydrat intoleranse, dvs. vi tåler ikke "normalt" antall karber. Eller vi tåler ikke matvarene det tilfeldigvis er mest karber i, som mel, pasta, poteter og ris - og sukker. Atkins begynte i sin tid med omtrent 5 karber pr dag. Hans forskning og erfaring med over 70.000 pasienter viste at det ikke var noen fordel å gå så langt ned i karber, og at de fleste tok av rundt 20 karber pr dag. Noen tålte mer. Derfor ble hans grense for vektnedgang - å kicke igang vekttapet - satt til 20 gram, med økning opp mot 65 gram etter vedvarende. Han påpekte også at mange kan tåle mye mer, andre tåler mye mindre.
[color=purple][/color]
Og påstanden om 7-800 gram karbo pr dag er iallefall helt på jordet. Et karboinntak på 800 gram tilsier som Jan påpeker 3200 kcal. Hvor mange er det som spiser så masse kalorier pr dag bare fra karbene alene da ? Ernæringsrådet anbefaler 50-55% karber. I tillegg kommer kaloerier fra fett og proteiner...... :nei: her her det noe galt med regnestykket.
[color=purple][/color]
Et normalt norsk kosthold (anbefalt) består av 50-60% karber, 15-20 % protein og ca. 30 % fett. Noen anbefaler 55-60 % karber, 10-15 % protein og 30 % fett. De fleste som spiser etter ernæringsrådets "regler" får vel i seg et sted mellom 300 og 400 gram pr dag ville jeg tro. Om de slanker seg anbefales et totalt kalori inntak mellom 1300 og 2400 kcal. Det er vel det samme som Grete Roede anbefaler også.
[color=purple][/color]
Formelen er enkel:
[color=purple][/color]
1 gram protein = 4,1 kcal (man regner som regel 4)
1 gram karbo = 4,1 kcal (4)
1 gram fett = 9,3 kcal (9)
[color=#800080][/color]
Da kan man regne ut hvor mye man må spise for å komme opp i 7-800 gram karber pr dag ! Jeg kan love deg at det er MYE !!
[color=#800080][/color]
Jeg tror det viktigste er å finne ut hvor DIN egen toleranse grense for karber ligger, og rette deg etter det. Du må teste ut og tilpasse kostholdet slik at det passer akkurat DEG. Du kan være av de heldige som tåler 300 gram karber pr dag uten å legge på deg, - de færreste med karbointoleranser kan gå så høyt. Velger du Lindberg (et godt valg) vil du nok ligge under det også ville jeg tro...
[color=#800080][/color]
Du finner nok ut av det - du har klart deg kjempegodt så langt og har vært flinkere enn de fleste.
[color=#800080][/color]
:D
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]

Melania sa for siden:

Flott informasjon Nille :D
Det er veldig bra at feilinformasjon blir poengtert. Ut fra denne informasjonen som kommer frem her, kommer jeg nok ikke til å øke karboinntaket så mye, i hvertfall ikke så lenge jeg vil videre ned, og det vil jeg jo.

For min egendel, ja så kommer jeg til å finne mitt karbonivå som gjør at jeg kan holde vekten. Om det bare er det dobbelte av det som inntaket mitt er nå, er jeg uansett fornøyd - Jeg har jo enda ca 10-8kg igjen, og enda litt tid til å finne ut hvordan jeg skal bevare vekten.

paprika sa for siden:

Hurra for at trådenmin er aktiv! Jeg har i alle fall fått flere interessante vinklinger på ting nå. Tusen takk alle sammen! Jeg bare lurer på dette med fett og karbo; hvis jeg spiser litt mer karbo, må jeg ikke kutte ned på fettet da? I alle fall i måltider hvor jeg spiser karbo?

donjuanwannabe sa for siden:

Ikke tenk på det å kutte ned på fettet, tenk heller på å ikke spise for mye karbohydrater.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.