< Tilbake til oversikten

For alle som liker d: LEVERGRYTE

bubavon sa for siden:

Lever må vel være den matvaren som er mest sånn enten hater man det, eller så liker man det bedre enn alt på jord. Jeg er iallfall en av de som bare elsker det, og med tanke på hvor utrlig næringsrik lever er, får jeg ikke mindre lyst på det. Jeg pleier faktisk å spise lever til frokost nesten hver dag. Og jeg kan si med sikkerhet at det har hjulpet meg i styrketreningen min. Her er oppskriften:

Vann og ca. 4 ss eddik til bløtlegging av leveren
600 gram lever, helst okse

2 løk
6 shampignoner
4 dl oksekraft
2 dl kremfløte
1 ss tyttebærsyltetøy
1 ts einebær
litt muskat
en dæsj hp saus
salt og pepper
hvetemel til jevning, ca 1-2 ss.

Leveren må skjæres opp først. Du kan fjerne hinna på leveren før tilbredning med den er lettere å fjerne senere.
Jeg foretrekker å skjære leveren i skiver på ca. 100g. hver, men du kan skjære den i terninger også hvis du ønsker det. Skjær opp leveren.
Nå må leveren legges i en blanding av vann og eddik i ca. to timer, gjerne mer (eller mindre). En tommelfingerregel er at jo mindre leveren bløtlegges jo krafigere er smaken. Dekk med vann litt over leveren og tilsett eddik i vannet. Etter bløtlegging skyller du alle bitene i rennende vann og tørker av dem.

Brun leveren først, det er viktig at den ikke blir gjennomstekt, men kun brunet på utsiden, bruk sterk varme. Legg leveren til side og stek løken til den er myk. Legg løken og leveren i en stor gryte mens du steker soppen, soppen skal has i etterpå. i gryta heller du over kraften og fløten, og lar det koke opp, tilsett så alle smakstilsetningene og hvetemelet i gryta. Nå skal gryta småkoke i ca. 20 min. og deretter serveres. Spises uten tilbehør eller med blomkålstappe.

Forresten skal jeg legge til blomkålstappeoppskrift:

2 blomkålhoder
1 ss smør
1\2 dl kremfløte
1 eggeplomme
salt, pepper og muskat

Kok blomkålen litt mer enn vanlig, den skal være myk.
Mos den deretter med stavmikser eller blender. tilsett smøret og kremfløten, rør det ut. Tilsett eggeplommen, husk at du må røre kraftig med en gang eggeplommen er hatt oppi. Smak så til med krydderet og voila!

mcfrogner sa for siden:

Nå står levergryta og putrer... Håper det blir godt :) Og lever er jo så billig - 10 kr kostet det for en halv kg! Lager den uten hvetemel, tar bare halvparten så mye vann...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.