Jeg har lest denne boka for en god stund siden, før jeg startet på LK.
Inatt satt jeg og skummet igjennom den, som en oppfriskning, og nå bet jeg meg fast i et par ting...
Han anbefaler MINST MULIG rødt kjøtt og egg, og mener dette er farlig (?) mat.
Og han sier også at mettet fett er skadelig.
Dere som følger Sonen, er dere "med på" dette? Spiser dere lite rødt kjøtt, lite egg, og unngår alt mettet fett?
(Burde kanskje poste dette på Sone-siden, men vil nå egentlig ha svar fra alle hold....)
Kanskje jeg tar feil, men boka mi sier at man spise allslags kjøtt, også rødt, men magert. Mettet fett er den store fienden, men det er jeg litt uenig i. Melkeprodukter med lite fett og egg er også tilltatt, såvidt jeg husker. Det viktigste er en 40/30/30-fordeling av proteiner/karbohydrater/fett. Det er ihvertfall slik jeg tolker denne dietten. Jeg følger den ikke, men jeg leste litt om forskjellige dietter, bare for å lære mer, før jeg fant min egen veg.
Vet ikke om du fikkk svar på spørsmålet ditt,men...
Nei, altså, var ikke ute etter et spesielt svar. Kun intressert i å drøfte Sonen litt, på LK-bakgrunn.
Han skriver jo bl.a at mettet fett kan gi insulinresistens!!
Og at ketose er uønket...!
Mange utsagn som nærmest er som "å banne i LK-kirka"....
Kanskje ikke så rart...Sone-dietten er jo ikke spesielt oppsiktsvekkende, ikke er det utpreget lavkarbo-diett, og heller ingen slankediett, mer vedlikehold og livsstil, spis-hva-du-vil-men-spis-balansert, og kanskje litt for mainstream og motsatt av hva de fleste ikke-lavkarbere tror på. For meg er jo mettet fett absolutt ikke fy. Og 40% karber er jo litt mye... Dessuten er den ydenlandsk...Fedon er kanskje noe lettere å forholde seg til og mer populær her på berget?
Jeg -med pcos, og sannsynlig insulinresistens!,-reagerte hvertfall når han skriver at mettet fett kan trigge insulinresistens....:confused:
Har du hørt det før??
Det med at mettet fett kan trigge insulinresistens høres ut som noe stort bullshit spør dere meg. I så fall må han mene mettet fett SAMMEN MED raffinerte karbohydrater, for det stemmer jo. Men mettet fett i seg selv kan da ikke trigge noe som helst av insulinresistens!
Jeg fulgte Sonen en stund før jeg fant ut at Atkins passet meg mye bedre. På Sonen var jeg alltid sulten - det er for mye karber og for lite fett der for meg. Men jeg adopterte ideen om å spise protein, fett og karbohydrater til hvert måltid fra Sears.
Når det gjelder fett i rødt kjøtt og eggeplommer er det vel arakidonsyre som er synderen. Men det gjelder egentlig bare om du er overfølsom for arakidonsyre. Sears har en tendens til å være litt for bastant synes jeg. Jeg tror fyren har en del å fare med, men han er vel ikke helt oppdatert nei. Så vidt jeg skjønner er hans råd ganske godt overensstemmende med det Lindberg har sagt tidligere - det kan jo hende Sears også har moderert seg litt de siste par årene etter at bøkene hans kom ut.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.