Jeg har vært velsignet med en fastlege som hele tiden har vært med på notene i forhold til lavkarbo, som stadig vekk kommer med tips om artikler og rapporter jeg bør lese om akkurat dette temaet. Det er utrolig bra. Var derfor litt skeptisk for ca et år siden når han skulle ha et års permisjon, og dermed skulle ha vikar.
Valgte derfor på det første møtet med vikaren å fortelle litt om kostholdet mitt, fortalte hva jeg spiste, og forventa skjennepreken...
"Det synes jeg høres helt feil ut", sier legen.
"here we go again,..." tenkte jeg
"Det virker som om du får litt lite fett, jeg tror du vil tjene på å spise enda mer fett. Du spiser nok karbo, men det er litt mye protein, så bytt ut noe av proteinene med fett du.".
Vel, enda en oppdatert lege med andre ord. Fint det:)
Hvordan er deres erfaringer med fastleger og kosthold?
JEg har god erfaring med leger og lavkarbo. Jeg har gått til en lege (som ikke er fastlegen min) som har tatt doktorgrad på PCOS, og hun er veldig for lavkarbo. I tilegg er faktisk fastlegen min (som sikkert er i 60-åra) veldig oppdatert på dette. Han har masse lavkarbobøker i hylla si på kontoret, og er stort sett enig med meg :p
Oj så bra!!! Legen min er også oppdatert innen ernæring og er for lavkarbo. Han er nok kanskje en smule mer for et kosthold ala Lindberg, men han anbefaler iallefall lavkarbo og kan endel om det. :)
Heldigvis blir flere og flere leger mer oppdaterte, så fremtiden ser lys ut. :D
Flott at du har fått deg fastlege med peiling og som appåtil hae en vikar som er skikkelig oppdatert !
[color=purple][/color]
Jeg har nettopp skiftet fastlege. Har ikke vært hos den nye enda, så jeg er passe spent....
[color=purple][/color]
Min fastlege bare sier "hva er vitsen med å kaste bort tid og energi på det" når man kommer inn på vekt og kosthold. Men det sier hun om en god del ting da.. og hvis du insisterer på at du ikke trives sånn du er nå så foreslår hun lykkepiller..... ja, jeg har sagt lenge at jeg skal skifte, men jeg har ikke hatt behov for lege på en stund og da går det i glemmeboka.
Aporpos det, hvor ofte går dere til legen sånn i snitt? Og hvor ofte bør man gå? Jeg går ikke før jeg virkelig må dras over dørstokken... var vel 3 år mellom forrige gang og gangen før.... :o
Oh, jeg er ingen stor fan av leger som kaster piller etter en, det være seg lykkepiller eller andre! Heldigvis virker det som om min lege har god tid generelt, og tar seg god tid med meg spesielt (når jeg har behov for det).
Jeg går ikke spesielt ofte til lege lenger, kanskje to ganger i året, sånn at han ser at jeg har kontroll på blodsukker og slike ting, og ellers har jeg vel vært der en gang for å få en sykemelding (etter tre dager uten søvn på grunn av tannpine).
Jeg ser at min fastlege har godt under halvparten av det antall pasienter som er "vanlig" for fastleger (selv om lista hans er full), og regner med at det har litt å si det også - jo færre pasienter, jo mer tid pr. pasient?:)
Legen vår (min kjære, gutten vår og jeg har samme lege) er veldig ålreit angående dette. Tar det på alvor, virker til å ha den grunnleggende kunnskapen, og har henvist meg videre til kostholds-sykepleier for at jeg skal få en mer spesifisert kostoversikt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.