Har prøvd å lage noen punkter for å hjelpe meg sjøl til å fungere bedre.
Her er noen. Tar gjerne i mot kommentarer eller tips til forbedringer
1Jeg må ikke spise opp maten min
2Det er lov til å ikke forsyne seg av alt
3Det er lov å kaste mat
4Jeg har ingen opplysningsplikt vedr tidligere og nåværende vekt
5Jeg trenger ikke å snakke om vekt og kosthold hvis jeg ikke vil
6Det er lov å si nei takk til mat
7Hvis det ikke er godt, la være å spis det, mat skal nytes
8Si en positiv ting til deg selv hver kveld
Er sant at man ikke må spise fordi andre sulter. Men man kan lære seg å begrense hvor mye man fyller på tallerkenen på en gang og heller forsyne seg flere ganger.
Ta lite om gangen. Det er lov å forsyne seg flere ganger er en av mine hovedregler.
Greit nok de fattige barna i ulandene kan på ingen måte nyte godt av maten vi kaster eller "tvangsspiser" når vi grådig forsyner oss i stedet for å gå flere ganger. Men hvis mange i ilandene hadde vært litt mer bevisst på bruk-og-kast mentalitet så mener jeg mange i ulandene kunne hatt det bedre.
Ja det er helt sant. Jeg prøver å unngå å kaste mat så godt jeg kan, gir det i så fall heller bort til noen som liker det. Men må jeg kaste mat gidder jeg ikke å ha dårlig samvittighet siden jeg prøver å unngå det i det lengste. :)
Støtter deg fullt ut på at det er lov å kaste mat, Dante! For oss som har hatt et anstrengt forhold til mat, spising, kropp og vekt, kan det være viktig å "avlære" gamle, udugelige regler! Jeg brukte faktisk litt tid på bevisst å kaste mat ... bare for å "fikse" tanken - og på å lære meg at søplebøtta var under kjøkkenbenken, og ikke i min egen mage!
Gode regler du har laget deg, synes jeg! :D
Forslag til en regel til: Hvis det ikke er godt - la være å spise det! Mat skal nytes :p
Det er mange som spiser opp etter barna sine, da mener jeg det er bedre å kaste. Dvs jeg ønsker ikke å føle noen forpliktelse til å spise opp etter dem.
Jeg må ikke spise opp maten min, blir jeg mett så kan jeg la være, liker jeg det ikke så trenger jeg heller ikke spise opp. Er helt enig med din regel, den skal jeg ta med. Jeg mener at å kaste mat ikke har med fråtsing å gjøre, selvfølgelig kan en forsyne seg mindre, men det er ingen skam å la være å spise opp, og da er det ok å kaste.
Det er ikke å dumpe lass med mat fordi det er bedre å hive enn å selge jeg snakker om, her dreier det seg om å kaste det siste kakestykket i stedenfor å spise det f.eks
For meg har det vært knytta så mye skam og "må" og "må ikker" til mat så for meg er det viktig å øve opp bevistheten i forhold til hva mat gjør med meg, hvem som skal ha kontrollen og hva som er lov.
Var kvæll ska du si 1 positiv ting om dig sjelv..tex ting DU er flink på,En situation DU syns du gjorde rett i osv osv..Du ska si det høyt till dig sjelv før å minna dig på dine bra sidor!!!
Det hjelper for selvfølelsen:D
støtter regel nr 4 Jeg har ingen opplysningsplikt vedr tidligere og nåværende vekt ,
Utrolig mange som spør hva veier du nå:confused:
mange ganger har jeg lyst til og svare: det har du jaggu ingenting med, men jeg skal fortelle hva jeg veier hvis du forteller hva du veier:rolleyes:
Men det kommer somregel en mer høfflig variant:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.