< Tilbake til oversikten

Hva er din "Akilleshæl" mtp lavkarbo?

Borealis sa for siden:

Altså, hva mistenker/vet du er din store svaket/det du lett gjør/kan gjøre feil? Dvs spise(for mye) av, som så spolerer vektnedgangen/øker vekta?

Bare nysgjerrig, hva deres svake punkt er...;)

Meg selv; NØTTER, muligens cola light?...omdiskutert forstår jeg...og antagelig for mye krem/kremfløte til kaffe/cc.

Hva med deg?:o

Merete A sa for siden:

Cola light! Har veldig lyst til å kutte ut / trappe ned, men finner ikke helt inspirasjonen ... jeg går jo ned i vekt, og jeg har det jo så bra :o ... men sunt er det jo ikke! Og kanskje jeg ville gått ned fortere uten? Og kanskje myggen ville slutta å like meg igjen. Og, og og ... æsj. Kan jeg ikke bare drikke vann?

jankph sa for siden:

Kaffi...og sjokolade til kaffien, riktignok 70%, men dog, det er som regel der karbegrensen ryker oftest. Om det alene er det som stanser vektnedgangen skal være uvisst, men noe gjør det vel.

Ellers er jeg veldig glad i ost...kan gomle i meg en kilo Jarlsberg sånn uten videre hvis ingen stopper meg...

Nena sa for siden:

Helt klart nøtter :rodme: - og ost - ligner visst litt på deg der jankph :D . Og så er det sukkerfrie pastiller da... og lettbrusen...

firth sa for siden:

Blir vel litt på kanten av hva du spør etter, men det største "problemet" med lavkarbo for meg, er at det er så ufattelig effektivt at det blir lett å skeie ut en uke/måned/år fordi "man kan jo når som helst bare legge om igjen".

Siljevanilje sa for siden:

hmm min akilleshæl er jordbær og fløte, og sukkerfri sjokkis.

Dorothy sa for siden:

Er nok også svak for forskjellige bærsorter om sommeren. Det gjelder da særlig jordbær og moreller. Det gir en ustanselig metthet hos meg. :o

Trolljenta sa for siden:

Ketolysepizza og 70% sjokolade.
Er så mye proteiner i ketolysepizzaen at man har spist for 2 før man får sukk for seg :o

donjuanwannabe sa for siden:

Alt som ikke er lov; is, sjokolade, pizza, potetmos, chips

Men mitt aller største problem er brød (særlig nystekt, og selvfølgelig med usunt pålegg på som Nugatti o.l.), og boller (særlig nystekt), pannekaker, vaffel.

Iset sa for siden:

Åh GUUUUD den tanken har jeg tenkt jeg vet ikke hvor mange ganger! :eek:
Jeg forskyver det hele tiden fordi "når jeg først begynner så raser jo kiloene av", så da kan jeg jo kose meg i en periode for jeg blir jo slank fort allikevel. Herlighet for en dustete tankegang, jeg gremmes! :sukk:

Mitt problem er vel for det meste pizza og sjokolade. Og pommes frites. Poteter, ris, pasta og brød er det ingen sak å holde seg borte fra, selv om jeg jo da elsker ferskt brød med godt pålegg (feks loff med reker eller loff med Åkrafjordpølse eller med roastbeef, remulade og løk).

Kristian sa for siden:

Kaffe har jeg problem med å holde meg unna. føler meg jo mye piggere etter en kopp, men så får jeg det så mye verre dagen derpå. Har nå funnet ut at det går bedre når en tilsetter fløte i kaffien og begrenser meg til en kopp for dag:) . Med fløte i kaffien så blir ikke kaffien så sur(Lav pH) og da angriper den ikke amalganen i tennene.:)

Ellers så er jeg svak for iskrem. Ønsker meg ismaskin:)

Snøhvit sa for siden:

:eek:
hehehe vi har det samme :D

Gamla sa for siden:

Holder meg jo helst til lettis og karbohydratfattige pølser, men ost, is og pølser,----- det er godt det,- :_oppgitt: - hmm og lettvindt :o

nalana sa for siden:

Angriper den amalganen:eek::confused: Skulle det egentlig stå emaljen kanskje?:p

Forresten så er mine svakheter også stadige utsettelser fordi det jo er så enkelt og jeg tross alt har funnet løsningen. Er alltid slank hvis jeg ser 1/2 år frem i tid:rolleyes: :o
Er ferdig med dette nå altså, men er ellers svak for frukt og bær. Og gjærbakst, men det klarer jeg fint å styre unna, så da er det kanskje ikke noen achilleshel.....

jeg kom på for noen dager siden at jeg egentlig savner mest av det jeg ikke kan/vil spise er nystekte boller. men jeg blir syk av gjær ( candida) så det er uaktuelt for meg for ei lang lang stund fremover.

så da er det like greit, at jeg må og skal holde meg vekke. men jeg skal lage meg lav gi spelt nøtte sitron kake til bursdagen min i høst. :ja:

Trolljenta sa for siden:

Høres litt ut som røykere som kan slutte når de vil ;)

Huldr sa for siden:

På lavkarbo er det melkeprodukter, kaffe og läkerol. De får meg ikke til å hoppe av, men jeg tror de hindrer vektnedgang for meg.

Det mest fristende for meg, som gjør at jeg lett faller av lavkarbo, er lukten av nystekte boller o.l. Det er direkte farlig :o

Men det jeg har brent meg aller mest på er å spise for lite/sjelden slik at blodsukkeret blir alt for lavt og jeg trenger et "fiks", dvs noe med sukker, eller noe med hvitt mel...

Borealis sa for siden:

Lukta av nystekte boller, ja....det er ren tortur...:sikle:

Merete A sa for siden:

Mitt lille triks når jeg kjenner duften av nystekt gjærbakst, er at jeg tenker: "Huffameg!!! Stakkars dem som spiser sånt! Så heldig jeg er som er lavkarbospiser!" Høres kanskje fryktelig teit og tåpelig ut ... men for meg virker det - foreløpig hver gang! :p

Huldr sa for siden:

Høres veldig bra ut, Ebbamor! :) Jeg tror jeg må hypnotisere meg selv til å tenke det samme ;) :p

hvis det er noe jeg har lyst på eller noen andre i nærheten spiser som jeg ikke skal ha eks, pannekaker, boller så spør jeg bare om det var ekkelt. og som regel de som kjenner meg godt sier at det egentlig ikke smakte og at de bare spiser det for å overlever. hihi, og det for faktisk lysten min til å minke et hakk, selv om jeg er eneste person til bords som ikke spiser noenting som helst.

og hvis sambo spiser is, fra haagen dazs så spør jeg bare: var det ikke ekkelt? så svarer han pliktig joda, jeg liker det egentlig ikke.

og sånne småting hjelper meg faktisk til å holde meg til det jeg skal spise.

jankph sa for siden:

Macadamia Nut fra Häagen Dazs kan jeg ikke si nei til. Det er helt umulig å la være...og helt himmelsk...sukk, måtte bare ha en sånn hver dag i ferien i Asia nå nettopp...og gleder meg allerede som et barn til at jeg skal tilbake dit i Oktober...det er ikke en hæl, det er en helt fot spør du meg.

Goggen sa for siden:

Jeg måtte tenke meg om nå. Men faktisk har jeg ingen direkte "akilleshæl". I den grad jeg har noe slikt må det være lavkarbo-øl og vin. Men stopper vektnedgangen kutter jeg det ut, uten videre. Og kaffe. Bøttevis med kaffe, men det ser heller ikke ut til å virke inn på vekta. Ikke har jeg spist sjokolade. Har spist tre små is det siste halvåret riktignok. Men i motsetning til mitt gamle kosthold har jeg vel spist like karbohydrater det siste halvåret, som jeg tidligere spiste på ei uke.

Summa summarum betyr vel det at jeg trives med kostholdet slik det er nå, og ikke føler behov for å stappe inn "forbudte" varer :)

Lykke til alle sammen!

Carisma sa for siden:

Gjærbakst er det siste jeg savner hvertfall! :eek: Den mest effektive kuren mot lyst på boller er å jobbe i bakeri/bakeriutsalg. Har selv jobbet noen år i sitnevnte ved siden av skolen, og må si at den mest avskyelige lukta jeg kan tenke meg er lukta av varm gjærbakst... Kjenner jeg får vondt i magen bare av å skrive om det. Når du tråkker i den lukta dag ut og dag inn hele sommeren i alt for mange varmegrader, og har melis til oppunder armhulene etter å rydde hyller osv så er du rimelig kurert... :D

For min del er det is som er "bøygen"... Kanskje jeg burde begynne å jobbe i is-fabrikk? :rolleyes:
Og av en eller annen grunn får jeg for tida skikkelig kick på at jeg bare MÅ HA smågodt... Skikkelig ekle sukke-klumper med fake-farge.... Men satser på at det var høyst forbigående.

nomma sa for siden:

Jeg må skrive under på denne jeg..

donjuanwannabe sa for siden:

ja det er problem for meg også. Jeg vet jo at jeg fyker ned i vekt uansett når jeg begynner på Atkins intro og går på det noen mnd.

Men når begynner jeg? Og jeg kommer aldri til å klare Atkins intro i noen mnd. Klarer til nød noen dager. :p

Men mitt store "akilleslår" :D er vel Kulinaris sjokoladeis. Spiste masse 1/2 litere når jeg bodde i Oslo. Men nå må jeg til Trondheim for å kjøpe dette, heldigvis. Noen mil unna ja og takk for det.

Nei jeg hadde ikke takket ja til jobb på Kulinaris isfabrikken. :cool:

Men før måtte jeg ha cola og pepsi max 10 liter min. i mnd. Nå drikker jeg kanskje 2 liter max i mnd. av cola og pepsi max. Så det er forbedret seg. Det blir bare for søtt nå, tror det er grunnen. Pepsi max blir for syntetisk igjen .

firth sa for siden:

Is, sjokolade, brus, potetgull, i tillegg til mat av alle slag - måtehold har aldri vært min greie.

En helt vanlig dag for meg så gjerne slik ut:
Ikke noe frokost eller lunch
steke 4 beefburgere med brød, dressing og ost pluss 1.5liter cola til middag. Spiste gjerne 4-5 berlinerboller med syltetøy eller vaniljekrem mens jeg stekte dem.

1 300grams potetgullpose, en stor stratos, fire toppris fire kvikklunsj og en halvliter Haagen-Dazs "Strawberry cheesecake" utover kvelden. Alt skylla ned med en ny 1.5liter cola.

Blir vel "akkurat passe" med kalorier det? Men så har jeg heller aldri lurt på hvordan jeg klarte å komme opp i 170kg + (vekta klarte ikke mer enn 170, så den viste bare "Error" - det er lov å flire litt).

Men om dette er "akiileshæler", eller noe annet vet jeg ikke. Hadde man klart å skeie ut "litt" så hadde det jo vært greit, men når jeg først har skeia ut "litt", kan jeg jo like gjerne gå "all the way", sant? Tror det er den aller, aller farligste (dummeste) tanken min.

silje sa for siden:

Det jeg synes er vanskeligst er å variere kosten nok. Det blir ofte til at jeg spiser det samme til frokost hver dag, samme til lunsj osv.. og da blir jeg lei.

Dessuten synes jeg det er vanskelig å planlegge og kombinere med jobb/skole. En periode var det slik at jeg var borte hele dagen, slik at jeg spiste bare frokost og kvelds hjemme, og da syntes jeg det var veldig vanskelig å ta med meg flere måltider, eventuelt kjøpe. Når man er sulten er det så lett for at man kjøper noe som ikke akkurat er 100% lavkarbo.

Det er selvfølgelig også mange ting jeg savner, men tror ikke jeg skal nevne noe her, for å unngå å friste dere/meg selv;)

silje

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.