< Tilbake til oversikten

Om vitenskap, antekdoter og statiskisk signifikans

Merete A sa for siden:

Det snakkes så ofte om etterprøvbarhet og vitenskapelig dokumentasjon. Hvem sponser studier? Har resultatene statistisk signifikans? Fine ord. Viktige spørsmål. Men vet dere hva? Jeg får mer og mer sans for anekdotisk tilnærming i flere og flere sammenhenger. Det som virker for én, kan virke for flere. Og virket det for deg, så virker det kanskje for meg?

Hvem skal vi stole på? "Ekspertene" vil alltid krangle om hvem som har rett. Noen ganger har ingen rett. Andre ganger har alle litt rett hver. Og midt i suppa sitter vi vanlige dødelige som ønsker å leve godt og lenge, og som i blant lurer på hvem som egentlig lurer hvem ...

Det som fryder meg mest ved å være medlem her inne, er å lese alle de fantastiske historiene om hva lavkarbo har gjort for helsa til folk :D Og selv om flere her inne har masser av dokumentasjon å vise til (og hurra for det!), er det anekdotene som kryper under huden på meg. Ekte mennesker med ekte historier fra sitt eget, ekte liv.

Er det ikke deilig?:klem:

firth sa for siden:

Er litt usikker på hva du mener med "anekdotiske tilnærminger"? Om du med det mener "Terje (45) gikk ned 300kg ved å kaste frisbee under vann"-historier man leser i Hjemmet eller Norsk Ukeblad, så er jeg HELT uenig! Slike historier er hyggelige å lese, kan være med på å inspirere, og kan generelt tilføre andre personer positive ting. Men nettopp det at det er anekdotisk gjør at man skal være litt forsiktig. Man vet i slike saker rett og slett for lite. Kanskje Terje jogga til og fra bassenget der han kasta frisbee, OG var gått over til lavkarbo-kosthold? Men journalisten er Hjemmet er bare opptatt av å presentere "det artige" - nemlig frisbee-kastingen. (Jeg vet jeg setter det litt på spissen, men da skjønner dere hva jeg mener, ikke sant)

Jeg er svært opptatt av evidensbaserte behandlingsformer, det være seg studier i stor skala, eller såkalte single-case studier. Mange av historiene her inne på lavkarboforum er nettopp signel-case studier. Se f.eks. på Nille? Det meste hun gjør er såvidt jeg kan skjønne etterprøvbart, hun har gått systematisk og målretta tilverks, og kan fortelle i detalj hva som virker, hvorfor det virker, og hvordan interaksjon mellom de ulike bestanddelene i hennes metode er.

For å trekke en paralell, jeg jobba i england med barn med autisme for ti år siden, da man plutselig fikk det for seg at å sprøyte inn STORE mengder secretin i bukspyttkjertelen hos barn med autisme hos TO barn hadde gitt ekstreme resultater (plutselig øyekontakt og språk). Dette medførte at flere av familiene jeg hadde kontakt med OGSÅ ville ha innsprøytinger av secretin. Det gav ikke spesielt gode resultater, dessverre. I stedet burde man da valgt noe som VAR vitenskaplig dokumentert (altså, intensiv opplæring basert atferdsanalytiske prinsipper).

Altså: jeg er også glad i "anekdoter" som forteller hvordan man har "fått det til" i livet, på jobben, med kostholdet eller noe annet - men jeg er enda mer glad i evidensbaserte tilnærminger med dokumentert effekt:)

...og evidensbasert tilnærming med dokumentert effekt er jo AKKURAT hva lavkarbo er, det er bare det at "vi" her inne er de eneste som vil innse det:)

Merete A sa for siden:

Nja, hehe ... ikke akkurat sånne historier jeg tenker på, nei. :p Jeg er nok enig med deg, sånn sett. Selve ordet anekdote betyr jo historie som ikke er utgitt, og i det man deler sin historie her inne, er den jo nesten å regne som "utgitt" ... ler av meg selv. :p

Hele denne web-siten er jo egentlig en samling single-case-studier. Vi går jo litt mer systematisk til verks enn å kaste frisbee :) alle sammen. Det er vel egentlig bare det jeg mener: At jeg stadig blir inspirert og fascinert av historiene folk forteller her inne om sine egne erfaringer. Mer enn å lese tørre forskningsresultater eller å se professorer slå hverandre i hodet på Holmgang - og ja, til og med enda mer enn å lese bøker som jeg virkelig har lært mye av. :D For all del: Nille er nok en av dem jeg har lært aller mest av her inne :) :) :) - og det har jeg gitt uttrykk for i tidligere innlegg, og gjentar det mer enn gjerne: Takk, Nille! Og likevel ... det er summen av alt sammen; alle bidragene, alle historiene, alle menneskene med like og ulike erfaringer som holder meg gående. :D Jeg tror det ville vært mye, mye vanskeligere å skulle gå så alvorlig inn for lavkarbosaken om jeg ikke hadde funnet denne siten! Det er så godt å føle at man ikke er alene i verden! Vi kan jo fortsatt regne oss for litt sære og "annerledes", vi som itte eter pottiter, hehe :p

Har de siste årene også blitt litt nysgjerrig på østens tilnærming til medisin. Tradisjonell kinesisk medisin er jo egentlig å regne som anektdotisk, og når liksom ikke helt opp i vestlig, vitenskapelig forstand -selv om den jo selvfølgelig også her i vesten har mange tilhengere.

Hva er det egentlig jeg prøver å si? Jo: Takk for alle de gode historiene! :)

firth sa for siden:

Jeg hadde en mistanke om at vi ikke var spesielt uenige:) Men syntes det var greit å spesifisere bittelitt?:)

Trolljenta sa for siden:

Jeg har ikke noe annet å si enn at du ser mye yngre ut på det nye bildet ;)

Merete A sa for siden:

Hehe ... kan det ha noe med å gjøre at det er 12 kilo siden det forrige?

Iset sa for siden:

Du er kjempefin på det nye bildet!! Ser MYE yngre og slankere ut. Rene modellen!! :D

Merete A sa for siden:

Takk, takk, dere! Jeg skal sannelig sørge for å få tatt litt flere bilder :) (det er jo så uskarpt, det nye).

Det er jo motiverende å se slike før- og etterbilder her inne ... skal se hva jeg får til å bidra med i løpet av noen dager.

Snøhvit sa for siden:

Jeg trodde nesten at dere var ulike personer....dumme meg:stortsmil
Du er mye finere på det nye bildet,og ser ut myyyye yngre:ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.