< Tilbake til oversikten

Kakebunn/rullekake

Carbokiller sa for siden:

Trommehvirvel.....tamtatatamtatatamtamtamtamtammmm!!
Jeg er meget stolt over å kunne presentere Carbokillers/Snuppelines (en og samme person) kakebunn!! Eller rullekake hvis du vil!! Totalt innhold i hele kaken når fiber i mandlene er tatt ifra er 9 karbohydrater. Et i veg folkens!!

Veldig enkel og smaker godt

Kakebunn
3 egg
70 g mandler
2-3 ss Natreen

Pisk eggene til tykk eggedosis
Mal mandlene eller kjør dem i hurtigmikser til mel
bland mandler og Natreen forsiktig i røren.

Smør en LITEN form med smør eller bakepapir. Hell røren i. (Ser veldig mye ut) og settes i forvarmet ovn i 200 grader i 10 min.
Avkjøles I FORMEN med lokk over seg. Da blir den saftig, fuktig og seig. Faller sammen.

Skal du ha bløtekake ville jeg gjort dette to omganger, fordi bunnen blir tynn. Å lage dobbelt porsjon har jeg ikke forsøkt og innbiller meg at det vil bli mislykket, for du må ha lengre steketid, og faren er at dette blir tørt eller rå i midten.
Mandler kan byttes ut med hasselnøtter eller lavkarbosjokoladebiter??

Rullekake
Samme fremgangsmåte. Tilsett evt. kakao for sjokoladesmak. Smøres utover liten langpanne. REduser evt. steketid. Avkjøles under lokk. Legg på fyll (min favoritt er smørkrem....) og rull sammen.

Anne sa for siden:

Mmm nam...Natreen pulver?

Skal bli ikveld tror jeg...lenge siden forrige kake....eee må kanskje vente til i morgen. Da er 14 dg. ketose over....Kan vel ikke spise nøtter før det? .... og lørdag er det konfirmasjon...Jaja.

Iset sa for siden:

Å herregud Carbo, du er en reddende engel! :koseklemmecarboihjel*

Har du oppskrift på en god smørkrem forresten? :)

Jeg har bare smørkrem a la ikke-Atkins, og har ikke forsøkt meg frem ennå med Natreen. Den jeg pleide å bruke før var jo med smør og vaniljesukker og melis, samt rosiner som hadde trukket i cocnac... Ikke akkurat atkins-vennlig. Nå må jeg jo finne på noe med meierismør, natreenpulver, vaniljedråper. Må forsøke meg frem, men først skal jeg nyte noen flere kakeskiver. Har pisket krem og tilsatt masse bringbær og Natreen og sitter å gaffler innpå her. Perfekt for en dame med tante Rød på besøk.

Iset sa for siden:

Hehehe. Jeg er redd jeg spiser opp hele kaken jeg... Jeg lider nemlig av en ting som heter "å ikke kunne stoppe når man først har begynt". Tror det er et velkjent og utbredt syndrom. :P

Anne sa for siden:

Heistad vanilje saus/krem er sikkert fin til denne kaken.....

Iset sa for siden:

Du er jo UR-SMART!!! At jeg ikke har tenkt på det. Å blande Heistad vaniljesaus med krem feks. Det er jo ikke 0 gram karbo i den, men allikevel ikke mye. :)

Det er bare å sette igang med å fylle den med hva du vil. Jeg tenkte faktisk litt på å lage iskrem jeg.. og fylle den med det.

Anne sa for siden:

Jeg blander vanligvis som du sier, og når jeg kan....så har jeg bær til.... (snart kan jeg det igjen :D )

Anne sa for siden:

Nøtteparfait blir det :D :D Nam Kakebunn nederst, la ligge i formen og lag hjemmelaget is og hell over....Frys! I isen kan du blande det du vil...fra litt nøtter til "lovlig" sjokolade eller bær i eller ved siden av....

Iset sa for siden:

åå jeg blir så sulten her.... og snopesyk...

Jeg tenkte å kanskje mose sammen blåbær eller jordbær med natreen fylle kaken med det + krem.

Musti sa for siden:

Verdens beste eller Kvæfjordkake må det vel gå ann å lage av denne.

Men så var det marengsen da ..... noen som har noen forslag?:confused:

Minstemann har snart bursdag skjønner dere

Aline sa for siden:

bringe opp igjen :sikle: tror det blir litt kake ikveld, jeg :D

men kan jo fylle den med sjokoladekrem laget av heistad sjokoladepuddingmiks :D :sikle:

dæææven, jeg er glad jeg fant denne :D

snoopygirl sa for siden:

jam-jam,,,,hørtes kjempe herlig ut,,,,trenger nok ikke noe på denna jeg,,,,hørtes helt nydelig ut bare sånn syns jeg.....

Aline sa for siden:

neste gang tror jeg at jeg skal prøve å fylle med smør, blandet ed litt kakao, litt splenda og litt kanel ..... :sikle:

også skal jeg prøve med litt vanilje-proteinpulver i røra.... ;)

Amica sa for siden:

Heistad, er det noe spesielt uten sukker og med lite karbiser eller? Høres jo kjempe yammi ut det her :D

Albertine sa for siden:

Heistad har diabetikervarer, og de er uten sukker og karber. Masse søtstoff, så klart, men du verden så fantastisk deilig!

Hyper sa for siden:

Mulig jeg er litt "lost" her, men smørkrem...er ikke det smør og sukker?...
Når dere snakker om smørkrem, hva bruker dere da?

Nille sa for siden:

= smørkrem

Er ikke nødt til å ha sukker i. Splenda er søtt det og.....

Hyper sa for siden:

ok..så smør, og ellers det du liker?:)
Hva slags smør?

Nille sa for siden:

Usaltet meierismør eller vanlig meierismør. Eller hvis du liker mye saltsmak, setersmør....:D

Ninja sa for siden:

Hva tilsvarer en liten form???:confused:

Borealis sa for siden:

Det var det jeg også lurte på..må vel helst være ei firkanta/rektangulær for, om man skal lage rullekake..?
Har ei lita form...ca 15 x 20 cm..passe?:rolleyes:

Ninja sa for siden:

Ingen her som har svaret???:confused:

nomma sa for siden:

tenker jeg prøver meg på en suksessterte av denne bunnen.. med eggekrem og revet 75% sjokolade på toppen.. nam...nam.. gleder meg til det blir helg.. da skal den testes.... kan nesten ikke vente..

jeg skal prøve meg på en form som er 18 x 24 cm..

www.smileycentral.com/sig.jsp?pc=ZSzeb097&pp=ZNfox000

Tøffa sa for siden:

Noen som har oppskrift på eggekrem eller?

nomma sa for siden:

Denne ble ikke så værst, kan ha i litt vaniljesukker men jeg droppet det.. kansje noen vanlije essens dråper gjør susen??? Og så brukte jeg natreeen i stedet for splenda.. var fri for splenda..

5 eggeplommer
1,5 dl fløte
1,5 dl splenda
100 g meierismør

bland sammen eggeplommer, fløte og splenda.. Sil blandingen for å få bort hinnene i egget.. varm blandingen forsiktig opp på svak varme mens du heletiden rører.. når massen tykner.. den skal ikke koke.. avkjøler du den litt og rører inn smøret.. og vips så har du knall god eggekrem..

Tips: Bruk stålkaserolle og ikke aluminium.. og tre eller plast redskap til å røre med.. Første gangen jeg skulle lage kremen brukte jeg aluminiums kasserolle og vanlig stålvisp.. den ble helt grå og smakte jern.. jækgikk rett i søpla.. vet ikke helt hva som skjer men ikke godt i hvertfall..

Gerd sa for siden:

Høres helt nydelig ut... Kan den fryses?

nomma sa for siden:

den kan fryses:D

Gerd sa for siden:

Flottings!!!
Begge barna har bursdag i februar... Kan være greit å ha en kake eller to som både jeg og gubben kan ete litt av... Greit å ha i fryseren...

nomma sa for siden:

Nå har jeg laget denne.. dobblet oppskriften og brukte en form på 25 x 37 cm.
da ble den en litt tykk rullekakebunn.. sammme teperatur og tid.. Lagde eggekremen jeg har lagt inn oppskrift på tidligere i tråden.. rullet den sammen og smeltet 50 g 75% sjokolade, hadde den i en kakepyntepose og stripet kaken med sjokolanden.. se bilde.. Dette er den mest vellykkede lav-karbo kaken jeg har bakt til nå.. snadder..

nomma sa for siden:

glemte bildene i forrige innlegg.. en så god kake måtte bare tas bilde av.. men som dere ser er jeg ingen konditor:rolleyes:

Alyssa sa for siden:

Ingen konditor? :eek: Den ser fantastisk ut, spør du meg! Tipper den ikke smaker så veeeldig vondt... :p :D

Nena sa for siden:

Ser kjempegod ut, Nomma :sikle:...

Gerd sa for siden:

:sikle: Dette såg skikkelig proft ut!!! Ser aldeles nydelig ut. Du er flink!

Nå er jeg jo tilbake her i forumet så da kan jeg svare hvis jeg ennå husker det da...hihi:D
Jeg tror jeg mente den formen jeg har i skapet som er 20 x 30 cm.:)

Stella sa for siden:

Mel... Hvor fint skal det være?
Jeg har prøvd med den "dimsen" som er med stavmikseren min, men syns ikke det bliver mel...
Hvordan kan en ellers gjør det?

Gerd sa for siden:

Det blir ikke ordendlig mel, men fine småkorn. Det er mer enn bra nok. Husk bare å røre det inn veldig forsiktig så ikke alt faller sammen:rolleyes:

Stella sa for siden:

Takk :)

Jeanett sa for siden:

Hei
Fikk smake denne kaken hos BS2, hun hadde brukt heistad sjokolademousse som fyll, sjokoladerullekake :p Helt fantastisk!!

MÅ PRØVES! :D

nomma sa for siden:

ja den skal prøves.. god med eggekrem men kansje bedre med sjokoladefyll..

BS2 sa for siden:

Jeg prøvde meg på nøttekake med sjokolade topp, der brukte jeg 1/3 fløte pisket den til nesten ferdig og da puttet jeg oppi en pakke av heistad, sjokoladepudding pulver(8KH) og pisket dette til det ble en tykk sjokolade krem. tenkte dette måtte være en perfekt sjokolade krem til rullekake.. det skal prøves neste gang! :) om man lager en liten rullekake(halv stekebrett), trenger man sikkert ikke mer en en halv papp med fløte for det ble mye krem.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.