Det har nå kommet en ny type sukkererstatning til Norge. Sjekk denne linken:
[url="www.sukrin.no"]www.sukrin.no[/url]
Det dreier seg om en sukkeralkohol, men uten de negative sidene til andre sukkeralkoholer. Ingen kalorier, ingen lakserende virkning, GI= 0 pluss masse annet.
Kan virke som det er det samme, ja..
Fra den første linken:
Sukrin består av et stoff som kalles Erythritol. Erythtitol tilhører gruppen sukkeralkoholer. Andre kjente sukkeralkoholer er Xylitol, Sorbitol, Maltitol o.l.
Jeg har kjøpt dette fra www.netrition.com før og er meget fornøyd med det, men det tar alltid laaang tid å få det tollklarert - nå slipper jeg. Det er fint.:) Alltid glad for nye ting man får tak i hjemme i stedet for å pese rundt i nettbutikker. Bruker det bl.a til å lage glasur - funker akkurat som vanlig melis.
Splenda er et søtningsstoff som i utgangspunktet er 600 ganger søtere enn sukker, og som blir blandet med stivelse (maltodekstrin) for å bli mindre søt.
Sukrin forekommer naturlig, og kan brukes i sin rene form. Det har akkurat samme utseende og konsistens som sukker, og er derfor på mange måter overlegen Splenda som strøsukker, på f.eks. bær. Med Sukrin kan man også lage iskrem, marengs, karamell osv. Til baking vil jeg anta at begge er godt egnet, men smaken er nok bedre med Sukrin.
Til syltetøy er også Sukrin helt perfekt, ingen klarer å gjette at det ikke er brukt vanlig sukker.
Har lest en del om Erythritol. Det har vært brukt i Japan i mange år, på linje med Stevia. Det er 70% søtere enn sucrose/sukker. Det har en kjølende effekt når det brukes alene, men har et lavt frysepunkt. Etter min mening (og de jeg kjenner som bruker det) er det uten tvil et bedre alternativ enn bl.a. Splenda om man bruker det kun som søtningstoff i te/kaffe/drikker og vanlig kald mat. Men de fleste bruker det i kombonasjon med et annet søtstoff, f.eks. Splenda. Jeg har kjøpt noen Hershey sjokolader i USA tidligere, de var søtet med Erythritol. Nå er de samme sjokoladene søtet med maltitol og Splenda. Vet ikke hvorfor. Syns det er litt rart, for de fleste tåler Erythritol bedre enn Maltitol.....
[color=purple][/color] I teorien:
Det har ingen kjente "side effects" og det har enda ikke fremkommet noe skremselpropaganda slik det gjør om Splenda og Aspartame, det er å oppfatte som et naturlig søtstoff. Det har en GI på 0 og forårsaker ikke insulinubalanse. Det har lav vekt (som andre søtstoff) - 0.2kalorier pr gram, men man anbefaler allikevel å regne 1 karb pr 1 gram søtstoff (som Splenda). Det er lettere fordøyelig enn de andre "ol'ene", er bakteriehemmende og virker syrehemmende/godt for tennene (brukes i tannlegetyggegummi i USA), det har ingen kjent ettersmak. Det har samme mengde, utseende og konsistens som sukker - men er lettere i vekt.
[color=purple][/color]
[color=purple][/color] I praksis/bruk:
Det gir mykere hjemmelaget iskrem enn med andre søtstoff, fordi det har et lavt frysepunkt. De som bruker det bruker 1/3 Erythritol. 1/3 Splenda og 1/3 PolyD i iskremen, det er fordi Erythritol i større mengder krystalliserer seg og der er ikke noe godt i iskrem.
[color=purple][/color]
Det sies at det ikke svir/brennes så lett som fruktose, men om man bruker det alene i bakverk (det smelter ved varme), vil det rekrystallisere når det avkjøles fort og på vanlig måte. Det gir ikke et godt resultat på baksten. De som bruker det i bakverk bruker det sammen med polydextrose OG PolyD som senker kjølingseffekten og gjør at det ikke rekrystalliseres. Det er altså heller ikke egnet i varmt bakverk om man bruker det alene.
[color=purple][/color]
Fra min en av mine kokkekamerater:
[color=purple][/color]
[quote=kevin]
Although it has a pleasant taste, it has a distinct cooling effect when used by itself. That is why in most appications it is never used by itself as a sweetener but rather in combination with other sugarfree sweeteners to create a synergy that closely matches that of sugar. My personal preferences of sweeteners to mix with it is sucralose(splenda or sweetzfree). As you become more familiar a third sweetener can be added for even a better blend. Although it would be nice to have a set ratio of how much of each to use, I have found that the ratio changes depending on the application where you are using it. I just try till I get it right.
[/QUOTE]
[color=purple][/color]
Siden jeg bruker lite søtstoff har jeg ikke tenkt å bruke dette heller. Iallefall ikke foreløpig. Har en del poser Splenda også.......:D Men dukker det opp et behov ville jeg vel velge dette med de hensyn som er nevnt ovenfor.
[color=#800080][/color] Til Sol-cellen:
Om du ønsker å sette inn en reklame her på siden kan du kontakt HP på en PM. Da ordner han det praktiske og du vil få en synlig plass på siden (oppe til høyre sammen med Skaldemans bok og Ketolyskuren f.eks.) og kan bli sett av mange flere. Vi aksepterer ikke reklame i poster, kun praktisk info slik du har gjort det nå.
[LEFT]
[/LEFT]
Vil bare "rapportere", at jeg er meget fornøyd med erythritol. Og siden det er ca 0 i GI, og naturlig, bruker jeg det endel til ungene mine. (Særlig eldstemann, som blir litt "hyper" av vanlig sukker)
Har ikke brukt det til is, men brukt det i bakverk (da sammen med splenda) og det ble veldig bra.
Veldig godt fornøyd med denne - kjempegodt sammen med ferske blåbær og fløte :D - liker spesielt den "knasingen" ... Har ikke prøvd til baking ennå. Hele familien synes denne er god, selv de som ikke spiser lavkarbo til vanlig!
Tier? Da jeg registrerte meg og skulle kjøpe dette, fikk jeg opp tre alternativer, jeg kunne hente varen selv eller få den levert på døra og en ting til, og det kostet 75 kr?? Eller mente de 75 kr med pakken og frakt totalt? Altså 15 kr i frakt?
Dere har nok misforstått betingelsene med oppkrav, postens gebyrer kommer i tillegg og det er dyrt! :eek:
Det blir mye rimeligere med forskudd (kort), og vi har da fast frakt på kr. 75,- per forsendelse (Norgespakke).
Det er visst flere som har kjøpt Sukrin nå. Er det noen erfaringer fra bruk av medlemmer her på forumet ??
[color=purple][/color]
(Se info jeg samlet tidligere i tråden og kommentar fra min kokkevenn Kevin ....)
Jeg har kjøpt flere ganger - fungerer kjempebra, bruker det til alt en kunne brukt sukker til. Søtt og godt og ingen bismak, nlir til og med litt karamellisert når jeg strør litt over egenkomponerte lavkarbmuffins i ovnen. mmmm....
Venter på en forsenldelse nå, men den har virkelig tatt sin tid. Gremm....
Prøvde meg på kransekakestenger med bare sukrin, mandler og melis - ble ikke så vellykket som de jeg har laget tidligere med splenda. De brente lett, og ble veldig harde. Burde kanskje brukt lavere temperatur enn for "vanlig" kransekake, og dessuten blandet med splenda. Noen av oss må jo prøve selv for å lære da :D ... tror jeg sparer sukrinen til bær og den slags, tenkte også jeg skulle teste den på creme brulee, siden den smelter så lett!
Genialt. Jeg ser at Naturli'vis Ullevål Stadion forhandler dette, og det er min nærhelskekost. Blir nok en tur dit på mandag da, for må jo prøve dette. ;)
er det bare jeg som kjenner den kjølende effekten det gir? jeg har prøvd å lage noen peanøtt kaker.. og er ikke akkurat imponert.. og jeg har nesten 2 kilo liggende i skapet.. :(
I noen oppskrifter der sukrin utgjør en stor del av ingrediensene, kan den kjølende effekten bli fremtredende, dette gjelder spesielt de peanøttkakene. Men i de fleste andre oppskrifter er dette ikke noe stort problem. Sukrin fungerer kjempebra i syltetøy for eksempel, der merker man ingenting.
Dessuten vil folk oppleve denne kuldefølelsen forskjellig, noen misliker det sterkt, mens andre synes det er helt greit.
Hmmm, jeg er nemlig kjempeimponert og bruker kun sukrin som sukkererstatning. I kaker, som sukker på frokostblanding, til syltetøy og som sukker på pannekaker og vaffler.
det er vel som sol-cellen sier at vi reagerer forskjellig på smaken, samboern min skjønte ikke hva jeg snakket om når det gjelder de der kjeksene jeg bakte.. Det endte med at han spiste dem :D
Jeg skal gi det en sjangse til.. det er jo ikke så lenge til bær sesongen så jeg får prøve å lage syltetøy.. ;)
Bare ta en tur på ICA Maxi eller Smart Club, så er det bærsesong hele året... mener å ha sett at de har 5 eller 10 liters poser med jordbær, bringebær, blåbær, tyttebær, skogsbær osv i frysediskene der...
[color=#0000ff][/color]
.
Ja hvis jeg tar med kjølebag :Dfor de har nok tinet før jeg kommer meg hjem, kjenner jeg meg rett gidder jeg ikke å begynne å lage syltetøy når jeg kommer hjem fra bytur :rolleyes:
og så mener jeg at syltetøyet bli best med friske bær..
Hvordan er sukrin med tanke på blodsukkerstigning? Påvirker det blodsukkeret noe i det hele tatt, og om det gjør, gir det en treg eller en rask stigning?
Det er to typer Hi-Maize. Den ene Hi-Maize 958 inneholder 63 karber pr 100 gram og den andre Hi-Maize 1043 inneholder 34 karber pr 100 gram. (I følge produsenten). Vet ikke hvilken av disse som selges i Norge.
Disse karbene er stivelse og skal uansett telles om man går på Ketolysekuren eller Atkins sies det (på Atkins skal man uansett IKKE spise produkter laget av mais før langt uti vedvarende). Greitt å være obs på om en bruker produktene.
Jeg reagerer også på at man faktisk må lete ganske godt for å finne frem til data arkene med næringsinnhold. Godt jeg lasta dem ned på maskina mi, for nå finner jeg dem ikke igjen ! :rolleyes:
Vi selger Hi-Maize 1043. Her er det som står på boksen:
100 gram Hi-maize gir:
Energi 130 kcal
Protein: <1 g
Karbohydrat: 31 g
herav sukker 0 g
Fett: <1 g
Kostfiber: 56 g
Grunnen til at karboinnholdet varierer litt, er nok forskjellige analysemetoder. Det er riktig at disse karbene er stivelse og skal telles med. At Atkins advarer mot å spise mais, gjelder jo vanlig mais, som har høyt karboinnhold og høy GI. Hi-maize er en såkalt høy-amylose maistype, som har lav GI og høyt fiberinnhold. Bytter man ut 20% av melet i en oppskrift med Hi-maize, vil den glykemiske belastningen bli 70% lavere.
Det finnes mange lavkarboprodukter med Hi-maize i USA. Her i landet brukes det bl.a. i Fedonbrødet.
Nå har jeg kjøpt sukrin også men ikke prøvd det enda. Han som stod i kassa på helsekosten anbefalte det veldig. Han syntes det smakte søtt og godt men at det var litt mindre søtt enn vanlig sukker. Gleder meg til å teste:rolleyes:
Jeg har forsøkt de fleste sukkererstatninger og er mest fornøyd med sukrin :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.