Har nettopp startet ketolyse-kuren og er litt usikker på om jeg kan spise en frukt/nektarin til dagen sånn helt i begynnelse eller er ikke dette så smart akkurat i overganen til ketose...?
Litt dumt spørsmål kanskje... Har et til .. :o
Ligth brus , inneholder null fett, null, protein, fiber og null karbohydrater, hva inneholder det da...? :o har jo 1 kcal... Hva består den av? Bare syntetiske næringstoffer..
Poenget er jo å telle karber, du må ikke overskride 15-20 (avhengig av kjønn) karbohydrater daglig. En frukt inneholder som regel MYE, så om du vil spise den er det jo greit men da bruker du jo opp en god dose av karbene dine for dagen. ;)
Som Iset sier så inneholder frukt mye karbohydrater, selv om disse er naturlige så må du unngå disse i begynnelsen når du skal være under 20 g karbo pr. dag. Lær deg å telle karbo i begynnelsen så blir det lettere etterhvert å finne ut hvor mange karbohydrater du har spist i løpet av dagen. Kjøp deg en kjøkkenvekt og begynn å vei grønnsakene :) Ja, grønnsaker kan du spise. De inneholder lite karbohydrater.
Cola light inneholder jo mest vann og litt smak, e stoffer og kunstig søtning. Selv om det ikke er noen karbohydrater så kan det kunstige søtstoffet gjøre at du blir mer sulten og minsker vekttap for deg. Så vær på vakt, ikke drikk for mye. I tillegg så er kunstig søtstoff veldig usunt så ikke drikk for mye grunnet det også.
Hva med balsamico? Ser det er flere oppskrifter med b. men dette er jo bare karber... Er jo så godt på salat.. Er det "lov", siden det bare er et par dråper..?
Jeg har spist en kiwi og en nektarin samt litt jordbær i dag (har vært på hytta og kost meg litt, resten av kosten har bestått av grønnsaker, torsk, krabbe og biff, mmmh deilig :D ) Men stixen er fremdeles rosa... Da er det vel ok?
Er egentlig godt i gang med kuren, (fikk mørk lilla stix etter 1 1/2 dag på kuren!! :D ) men sliter litt med å ikke kunne spise noe frukt.. Dessuten har jeg ikke lyst å bli "fanatisk" (ikke stygt ment til/om noen) å veie all maten. Blir liksom feil fokus da, synes jeg... Må jo kunne slappe av og ikke få et enda verre forhold til mat liksom....
Følger du ketolysekuren er det ikke bare karbeinholdet som gjør at du ikke skal spise frukt. Og Kiwi og nektarin er ikke så lurt. Det er fordi det er fruktsukker i all frukt og det kan skape ubalanse i blodsukkeret ditt. Det igjen kan gjøre at vekttapet stagnerer, - uansett farge på stix. Bær som bringebær og jordbær inneholder mye mindre fruktsukker og er greitt i begrensede mengder - og da på grunn av karbeinnholdet.
Ja det Nille sier er helt riktig. Men jeg vil si at om du faktisk går ned i vekt ved å unne deg litt frukt også, så syns jeg du skal spise litt frukt. Men det kan kanskje ikke kalles ketolysekuren da hehe.
Frukt og bær er ikke bannlyst på ketolysekuren, men husk at det teller med i det totale karbotallet per dag. Bortsett fra det ser jeg ingen grunn til ikke å spise frukt, men man bør kanskje ikke spise frukt rett før et (fettrikt) måltid, heller vente til en stund etterpå.
Takk for svar folkens .
Synes bare det blir så ensforming med bare fet/salt mat. Savner det "søte" liksom (ikke gotteri og sånn, men..)... Greit med balanse.. ikke her kanskje nei... :rolleyes: hehe
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.