< Tilbake til oversikten

noen som kan hjelpe meg??

minime sa for siden:

Hei, har gått ned fra 113 til 85 kg fra i fjor til nå.. men nå har vekten stoppet på 85 kg siden februar.. ikke ett kg opp eller ned.... men jeg har lest tråder på tråder her... og lurer på om noen kan hjelpe meg eller anbefale meg hvor jeg skal starte og hva jeg skal starte med? jeg mangler ikke motivasjon, trener tre-fire ganger i uken og spiser sunt ..men vil ned 15 kg til i allefall... hååper på hjelp :)

donjuanwannabe sa for siden:

Først; meget bra resultat! Og det er meget bra at du har holdt vekta og ikke gått opp igjen.

Men videre: hva spiser du i løpet av en dag da, en uke? Hvor mange karber får du i deg i løpet av dagen?

Som en generell regel så vil følgende senke/stoppe vektnedgang:

fløte
rømme
ost
meieriprodukter generelt

kunstig søtet brus (cola light), kunstig søtet sjokolade osv

minime sa for siden:

generelt er frokosten min yoghurt på morgen ( siden jeg ikke er så glad i frokost)
salat til lunsj ( av og til er det kylling i)
middag er veeldig variende... men som regel er det med kjøtt og grønnsaker..
banan spiser jeg som mellom måltid, drikker 3-5 liter vann pr dag....

er ikke så glad i rømme, ost , brus (etter jeg sluttet med cola)
men drikker te av og til, når jeg skal kose meg. søtsaker har jeg holdt meg langt unna

jeef-micro sa for siden:

det er mange som har hatt god hjep av å øke litt på karbene da...

minime sa for siden:

øke??
hvordan skal jeg våge å øke de? det er egentlig takket være at jeg ligger unna karbo at jeg har gått ned.... så hvordan skal jeg gjøre det på en "fin" måte?

Grethe sa for siden:

Jeg ville økt med å spise mer grønnsaker. Gratulerer med flott vektnedgang forresten :)

Trolljenta sa for siden:

Høres ut som du spiser for lite av alt synes jeg.
Spiser du noe fett?

Iset sa for siden:

Eller senke på dem og øke andelen fett. Ser ikke ut som du spiser noe særlig med fett, med tanke på at du jo følger Atkins. Og BANAN? Banan inneholder jo over 20 karber per stk (normal størrelse), det er jo et helt dagsbehov av karber for en på induksjon. Nå er du nok ikke på induksjonen, men jeg ville nok byttet ut bananen med noe annet. Nøtter, bær etc. :)

minime sa for siden:

:D takk for meldingen hittil :D
Iset: angående bananen var legen min som sa at jeg skulle spise mer av- selv om jeg sa i fra at det er rene karbo bomben for meg... når det gjelder fettet, av og til spiser jeg ost... spiser RIKT med grønnsaker at jeg får snart får kanintenner ironi elsker grønnsaker og sluker i meg alle oppskrifter om det ...

ang induksjonen- hva innebærer det egentlig, vet jeg spør dumme spørsmål- men er helt grønn på sida her enda og har funnet masse jeg liker men blir forvirret over hva jeg skal spise og ikke skal spise... det er frustrerende at jeg klarte å gå ned så mye på halvt år og deretter står helt still siden februar.. så var det ei venninne som er her inne som hadde fått mye hjelp og tipset meg om siden... :D

Trolljenta sa for siden:

Du kan lese om Atkins induksjon her:
lavkarbo.no/lavkarbo-ressurser

Det skal være fett i alle måltider i større eller mindre grad uansett hvilken lavkarbo-filosofi du velger. Ost av og til er ikke nok ;)

Kristian sa for siden:

Banan, ta heller kaliumtabletter. Jeg reagerte på yoghurten. noen yoghurter er fin når en skal opprettholde vekten men når du skal videre ned i vekt er det best å styre unna. Hva med å bytte ut yoghurten med Cottage cheese?

Iset sa for siden:

Et annet godt tips er å lese boka. :D

minime sa for siden:

takk :D
kaliumtabletter skal jeg skaffe- lest nu denne linken jeg fikk av trolljenta... blir litt vanskelig når jeg reiser på ferie på mandag... skal på telt tur med ei venninne og hennes to barn i en uke... men skal klare det :D har ikke gitt opp på ett år så hvorfor nå? :D

Trolljenta sa for siden:

Du kan jo bare justere litt på ditt nåværende kosthold i første omgang.
Et Fedon-lignende kosthold med fiberrik på menyen er vel fint på telt-tur.

minime sa for siden:

hmmm, hva skal jeg da ligge unna pent da?
spiser ikke brød eller poteter.....

Iset sa for siden:

Ligg unna poteter, brød, pasta, ris og sukker. Spis kjøtt, fisk, egg, nøtter, bær, melkeprodukter, kylling, litt fiberrik/rug sprø. :)

Snøhvit sa for siden:

vil bare gratulerer deg med vektnedgangen:)
Du får mange gode råd og tips her på forumet så
Lykke til videre!!!!

mcfrogner sa for siden:

Dietten din høres mer ut som Fedon-mat enn Atkins egentlig.

minime sa for siden:

takk for det du snøhvit :D

ang hvilken retning jeg tar er akkurat nu litt frustrerende for meg.. for jeg har gått på atkins siden i fjor- men nu har det stoppet... men hvis jeg kan prøve noe annet og kanskje det kan hjelpe meg så er jeg fornøyd bare jeg ikke står fast så lenge.. har hørt så mye at folk kan stå stille i en periode.. men i 5 mnd var litt drøyt siden ejg har mer å ta av..

Trolljenta sa for siden:

Det kan være flere grunner til at vekten har stoppet opp. For lite fett, for lite mat, at diverse typer mat hemmer vekt-nedgang for deg (f.eks melkeprodukter).

Denne trenger jeg vel egentlig ikke å kommentere, kan knapt nok regnes som et mellom-måltid.

Burde alltid ha proteiner og fett i salaten.

Middagen er bra hvis du husker fettet. Det trenger ikke å være så veldig mye fett avhengig av hvor mye karbohydrater du spiser. 1 ss kaldpresset olje f.eks hvis du spiser alla Fedon/atkins fase 4

Bananen har noen andre kommentert allerede, ville byttet den ut ja.

2 hovedmåltider og 2 mellom-måltider er alt for lite, ihvertfall de dagene du trener.

minime sa for siden:

hmmm.... har hvertfall fått nå mer informasjon og har tenkt litt... så det blir en del endringer her ja :D så det gjenstår bare å se neste uke :D

Yoghurt er vel mye sukker (dermed karbo) i. Og spiser du dette hvert dag så blir det for mye. Banan ville jeg også kuttet ut, evt. 1-2 ganger i uka hvis du ikke klarer å kutte ut helt.
Ser ut for meg som om du spiser for lite kjøtt/fett i måltidene. Råder deg til å justere litt.

Eller kanskje en mer fettfattig diett passer for deg, som Fedon?

minime sa for siden:

viiil spise mer kjøtt og fett... men er så redd for å falle tilbake til gamle godisene mine som wraps, taco osv.... så jeg pirker litt....

Trolljenta sa for siden:

Neida, kan spise yoghurt hver dag på Lindberg eller Atkins fase 4, det gjør jeg. Yoghurt naturell eller yoplait 0.1% da vel og merke.
Når det er sagt er det jo forskjellig hvor mye karbo folk tåler, men det er visstnok de ferreste som må i ketose for å gå ned i vekt har jeg lest på nettsiden til Fedon tror jeg det var.

jeef-micro sa for siden:

Hvem har sagt at du ikke kan spise taco? du må bare gjøre det på en litt annen måte :D

minime sa for siden:

har ikke spist taco el noe sånt siden bursdagen min- og da var det minimalt... så... nå vurderer jeg taco i kveld.......:D

jeef-micro sa for siden:

Det bør du absolutt tenke på ja :D masse godt å ha til tacoen selv om man ikke spiser mais og sjellene eller tortillaene. Taco er yummi :D :sikle:

mcfrogner sa for siden:

Fins det taco-krydder uten sukker? Prøvde å finne det på Meny i går...

Trolljenta sa for siden:

Ja, Hindu taco-krydder. Sånt vanlig krydderglass.

Iset sa for siden:

Når vi spiser taco så setter jeg frem mase skåler på bordet med salsa, guacamole, rømme, hakket løk, stekt sopp, stekte paprikastrimler, tacokjøtt (jeg bruker vanlig posekrydder, liker de best), masse revet ost og babymais (mindre karber tror jeg). Av og til har vi også indiske flatbrød til, Puppodums (2-3 karber per brød) som vi spiser som nachos. :sikle:

Mann og barn får mais og evt. tacoskjell eller tortillas.

mcfrogner sa for siden:

Det var det jeg trodde, men så det ikke i dag heller. Alle kryddermix-posene er det jo sukker/fruktsukker og masse karbohydrater i...

Trolljenta sa for siden:

Ja, det er flere butikker jeg ikke har funnet den i. Kanskje noen kan si hvor i Oslo vi kan få tak i den. Jeg kjøpte min på meny i Horten.

minime sa for siden:

det blir taco på meg i kveld :D inviterte tre jenter hit i kveld- alle er på "slankeren" eller hva jeg skal si- kaller det bare mitt nye livsstil ( høres mye finere ut :D)

men jeg klarer ikke å finne hvor mye karbo det er i frappe :hylgrine: men må være en del tenker jeg...... eller er det noen her som vet det?

minime sa for siden:

aldri mer frappe!! selv om det var godt!!

Mulig det går på Lindberg men på Atkins bør du ikke gjøre det samme hvilken fase du er i. Og særlig ikke 0,1 % yoghurt! Fettfritt er det samme som mye karbo. Atkins og Lindberg er ikke samme diett må du forstå.

Nei du trenger ikke være i ketose for å gå ned i vekt, det er jo bare å spise mindre enn du forbruker. Men ketose er det samme som raskt ned i fettvekt uten å tape muskler. Det har seg slik at enkelte reagerer på meieriprodukter uansett, samme om de er i ketose eller ikke så da er det lurt å sjekke ut dette og evt. kutte ned på/kutte ut meieriprodukter.

topinvestor sa for siden:

donjuanwannabe:? Tideligere skrev du at ost kan senke/stoppe vektnedgang, kan du utdype litt og gjerne forklare meg litt hvorfor. :) Går selv på ketolysekuren og er i ketose og spiser masse ost, så vil gjerne vite alt om hvilken innvirkning ost kan ha på vektnedgang og hvorfor. :):)

På forhånd tusen takk. :)

minime sa for siden:

så du mener at jeg skal sjekke om jeg er i ketose ? setter stoort pris på all hjelp råd jeg får :D

i dag spiste jeg taco- men det var ikke fra en pose som jeg kjøper i butikken... ei venninne fant en sånn hindu taco krydder som vi brukte.. så hadde vi diverse i små skål og plukket det vi ville ha på.. vi hadde heller ikke skjell eller tortillas, men det smakte godt likevel :D

jeef-micro sa for siden:

En del får søtsug av melkeprodukter, og for andre stopper det vektnedgangen...

minime: du får kjøpe deg ketostix, og teste deg for ketose... viss du følger en diett hvor du skal være i ketose da

Nille sa for siden:

Det er kroppens reaksjon på enkelte matvarer som kan forårsake vektstans. Det har med kroppkjemi å gjøre og hvordan/på hva akkurat DIN kropp reagerer. Altså på samme måte som en intoleranse eller allergi. Mange mennesker reagerer på ost/melkeprodukter og opplever at vekttapet skyter fart igjen om de kutter ned/ut disse produktene. Det finnes ingen fasit på hvem som reagerer eller ikke. Dette er noe du må finne ut selv. Om du tåler det uten problem med vekttap kan du bare fortsette å spise ost og bruke melkeprodukter.

minime sa for siden:

okei, men følger ikke ketose dietten...

men har prøvd de endringene... men tror veldig at jeg ikke tåler meieriproduktene utenom yoghurt.. spiste ost ved siden av taco i går og låg i hele natt med magesmerter :mad: men får nok prøve en gang til og se om det er dt jeg reagerte på eller ikke

Trolljenta sa for siden:

Jeg er da fult klar over at Atkins og Lindberg ikke er samme diett. Har ikke lest bøkene til Atkins selv, men flere medlemmer av dette forumet har sagt at Atkins fase 4 (er vel det som er siste fasen?) er det samme som Lindberg-kosthold.

Fettfritt/fettredusert betyr ikke alltid at det er mer karbo, selv om det som regel er sånn at produsentene øker karbohydrat-mengden når de reduserer fettet. Yoplait 0.1% er vel den yoghurten som har minst karbo forutenom yoghurt naturell. Et eksempel på et fettredusert produkt hvor karbene ikke er økt er kesam mager vs kesam original. De har omtrent like mye karber, men mager har mer proteiner. Det er grunnen til at jeg spiser kesam mager, ikke at den er fettredusert.

Nille sa for siden:

Det er riktig det. Jeg har lest både Atkins og Lindberg. I praksis er Atkins vedlikehold tilnærmet likt Lindberg kosthold. Jeg kan ikke se noen store forksjeller. Fedon har myknet m.h.t. mettet fett og Atkins advarer mot transfett. De er i praksis enige. Nå har jeg gått på Atkins vedlikehold ganske lenge og jeg kan bekrefte at dette stemmer.

jankph sa for siden:

Jeg bodde i USA for noen år siden, og der sto det gjerne low-fat eller non-fat med store bokstaver utenpå pakken, men sjekket du næringsinnholdet, så var det noen ganger faktisk mer kalorier i den fettløse maten som i den normale maten...er det rart at folk der borte legger på seg?

minime sa for siden:

da var jeg tilbake fra ferien, funnet ut at visse ting skal jeg holde meg unna hvis jeg ikke skal bli dårlig.. rart å tenke på at det som var hverdagskosten min for ett år siden tåler jeg ikke noe særlig i dag... men det er bare positivt for meg da :D men fremdeles står vekta mi stille.... må si at jeg blir litt....:sint:

men tenkte å forsøke "Nilles uke" nu ... kanskje det hjelper meg bittelitt...

Fjonken sa for siden:

Sitter her å tenker på at din stagnasjon kanskje kan skyldes at du eventuelt ikke tar riktig kosttilskudd. Kosttilskuddspakka til Torkil er fin.. Da får du alt du trenger. Og kanskje kan mct-oljen også være til hjelp for å få opp forbrenningen?

minime sa for siden:

hmmm kanskje jeg skal prøve den.....

Fjonken sa for siden:

Ja, men kjøp i tillegg en boks omega 3-6-9 også.. Da har du alt kroppen din trenger..

minime sa for siden:

Den er kjøpt =)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.