< Tilbake til oversikten

noen som har peiling på blodtrykk...

nomma sa for siden:

noen som har peiling på blodtrykk....

jeg ble ganske så skremt i går...
Jeg fikk feber utover dagen noe som er helt vanlig....
gikk å la meg.. sovnet men våknet etter en stund av at jeg hadde ett lite blodtrykksfall.. kjenner det igjen på svjoss-svjoss lydene i ørene... målte blodtrykket og da var det på 94/65... sovnet igjen..var veldig slapp... våknet igjen etter noen timer.. kjente meg så merklig.. jeg hadde blant annet hjerte bank.. målte blodtrykk igjen.. da var det på 195/90 ????? kunne ikke stemme fant jeg ut ventet noen minutter da var det på 165/85.. og det ble det liggende en stund.. jeg sovnet igjen.. og neste gang jeg våknet målte jeg igjen og da var det på 101/70 hvordan kan dette ha seg når jeg bare ligger i sengen??? kunne jeg ha drømt noe som økte blodtrykket mitt.... eller er det blodtrykksmåleren min som er helt gal...

Normalt blodtrykk ligger på 110/75

noen som kan fortelle meg om forskjellen på overtrykk og undertrykk...

Borealis sa for siden:

Jeg skal ikke begi meg ut på å spekulere på hva som skjedde med blodtrykket ditt, ved de målingene.

Men, overtrykk og undertrykk...
Overtrykket (høyeste tallet) er det presset blodet øver mot innsiden av karene dine IDET hjertet slår. (Tenke deg et elastisk rørsystem, med vann i, hvor vannet pumpes igjennom, i pulserende takt.)
Undertrykket (minste tallet) er det presset blodet øver mot innsiden av blodkarene, når hjertet er i "hvilefasen"/når det fylles igjen....

jeef-micro sa for siden:

vanskelig å si hva som kan gi lavt blodtrykk, men har man lavt blodtrykk, så vil j oofte pulsen gå opp, som en slags kompensasjon... kan det ha noe med det å gjøre at det plutselig steg?

og den andre målingen kan jo også komme av at du var stresset... det får jo ofte blodtrykket til å stige...

vanskelig å gi noe svar på akkurat hva det var...

Torkil sa for siden:

Hei
Gratulerer med et fantastisk flott blodtrykk. Trykket varierer ut i fra hva vi gjør og vår mentale tilstand. Ved frykt kan det være 250/120 OG I HVILE 100/60 det er normalt. Når vi taler om blodtrykket mener vi blodtrykket etter 5-10 min i hvile , sittende i en stol (hos legen) gjentas med 5 min intervall.

Overtrykket er det høyeste trykk som oppstår når hjertet pumper blodet ut i hovedpoulsårene. Trykket forplanter seg ut i kroppens arterier.
Når blodet renner ut i kroppen faller trykket og undertrykket er det laveste trykk som oppstår rett før hjertet på nytt pumper ut en ladning med blod.

Til deg og mange andre : Kast de billige blodtrykksapperater og overlat vurdering av blodtrykk til din lege. Man kan bli nevrotiker av mindre enn å ha blodtrykksapperat hjemme om måle trykk i hytt og vær :o

Vennlig Hilsen
Torkil

Hege_ sa for siden:

Du skriver at du målte etter at du våknet. Det høyeste trykket man har i løpet av dagen er ikke når man trener eller sånn, men faktisk når man står opp. Kan det være dette? Det er også lurt å måle flere ganger og gjerne også på begge armer dersom man er usikker. Gjennomsnittet i en vosen befolkning i normalt hold er 120/80.

nomma sa for siden:

Tusen takk for fine tilbakemeldinger.... nå skjønner jeg mer.. og Torkil jeg skal gjøre som du sier å kaste blodtrykksommåleren..hvertfall legge den langt inne i skapet...Skjønnner godt hva du mener med å bli nevrotiker ;):D;)
Ville bare følge med blodtrykket litt.. siden jeg svimte av i fly for 3 uker siden pga blodtrykksfall...

Hege_ sa for siden:

Det å følge BT er faktisk ikke det dummeste man gjør. Du bør kanskje ikke kjøpe BT-apparat på Clas Ohlsson, men generelt sett bør man kjøpe fra medisinske firmaer. De ligger naturlig nok høyere i pris, men da får man et apparat det går an å stole på...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.