Fridolina sa for siden:
Succémetoden – ät fet mat och kilona rasar
LÄTTADE Christina Carlström, 49, Lena Sundling, 42, Margot Näslund, 61, Eivor Jacobsson, 76, Ingrid Pettersson, 59, har alla följt läkaren Annika Dahlqvists dietråd. Annika, längst fram till höger, har själv gått ner hela 18 kilo på bara ett par månader. Foto: PERNILLA WAHLMAN Doktorns diet klarade biffenSkippa pastan och potatisen – men ät massor av kött.
Toppa sedan med bacon och brie.
– Jag gick ned 18 kilo på ett par månader, säger distriktsläkaren Annika Dahlqvist, 57.
De kallar sig för riktiga proffsbantare. De har testat det mesta och bantat större delen av sina vuxna liv. Nu har de fem kvinnorna från Kvissleby utanför Sundsvall gått ner 103 kilo tillsammans – med distriktsläkare Annika Dahlqvists kontroversiella diet.
”Suget är borta nu”
– Jag var alldeles desperat innan jag gick ner i vikt. Sockret rusade till huvudet, men nu är suget borta, säger Margot Näslund som tappat 20 kilo sedan förra sommaren.
– Det häftigaste var att det kändes som att flyga fram, säger hon.
Var sjuk i diabetes
För Ingrid Pettersson har dieten inneburit något ännu större än bara viktminskning. När hon kom till Annika Dahlqvists vårdcentral i mars i år var hon svårt sjuk i diabetes. Sedan dess har hon tappat 12 kilo och behöver knappt använda insulin.
– Det här var min chans till ett nytt liv. Jag har bytt rullatorn mot stavar, säger hon.
Annika Dahlqvists diet påminner om Atkinsmetoden och GI-diet. Grundprincipen är att aldrig äta livsmedel som innehåller mer än 5 procent kolhydrater. Däremot är det fritt fram för feta ostar, mejeri- och köttprodukter.
– Ju mer mättat fett desto bättre, säger distriktsläkare Annika Dahlqvist.
Men hennes metod strider mot flera av Livsmedelsverkets rekommendationer om vad man bör äta.
– Det finns inga studier som visar att den här metoden är bättre än någon annan på lång sikt. Dessutom kan intaget av så stora mängder fett leda till hjärt- och kärlsjukdomar, säger Åke Bruse, professor vid Livsmedelsverket.
[LEFT]Doktor Dahlqvists kostprogram
Du får äta:
Mjölkprodukter, fet ost, crème fraîche, grädde, smör.
Nötkött, fläskkött, lammkött, kyckling, fisk, skaldjur.
Korv, köttbullar och andra charkprodukter.
Ägg.
Kryddor, buljong,
Grönsaker, olja-vinäger-dressing.
Oliver, kallpressad olivolja eller rapsolja, linfröolja, linfrön.?
Du får äta lite av:
Bönor, linser, frukt.
Nötter, mandel, solrosfrön.
Choklad med hög kakao-procent, 65–70%.
Drick bara lite alkohol, det påverkar blodsockret. Öl innehåller mycket kolhydrater.
Du ska avstå från (eller minsta möjliga):
Potatis och potatisprodukter som chips och pommes frites.
Ris. Majs och majsprodukter (ex cornflakes).
Mjölbaserade produkter som pasta, bröd, kex, frukostflingor, gröt, välling, pannkaka.
Juice, godis, kaffebröd, tårta. Socker och allt sockrat.
Lätta tipset
Christina Carlströms coleslaw, bra ersättning för till exempel potatis och ris: Blanda finrivna morötter och vitkål. Tillsätt en bit finriven purjolök. Blanda med turkisk yoghurt och äkta majonnäs. Tillsätt salt och peppar.
[/LEFT]