< Tilbake til oversikten

Lettvint bearnaisesaus

Iset sa for siden:

75 g meierismør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
1 1/2 ss bearnaiseessens (selges i velassorterte dagligvareforretninger)
saft av ½ sitron
1/2 ts estragon, finhakket
1 ss kruspersille, finhakket

Bland alt i en kjele og rør mens sausen tykner over svak varme. Hold sausen varm i vannbad.

Anne sa for siden:

Heiii, denne er min... Den har jeg laget i mange år:spisesnak

Iset sa for siden:

Jasså? Hehe. Jeg fant den på en matside, så jeg har ikke vært i huset ditt og stjålet den altså. :P

Anne sa for siden:

Den er kjempegod og lettvint. Fått mye ros for den....Kan skille seg, men ha da bare i et par dråper kaldt vann....God som ny!;)

guro sa for siden:

Lettlaget og veldig god!!

Sjarmguri sa for siden:

Skal det virkelig være 1 1/2 SS bearnaiseessens??

Jeg prøvde å lage denne i går, men den ble så "sur" av eddiksmak at vi ikke klarte å spise den.

Anne sa for siden:

Ja det skal det være. Jeg bruker 2 ss til 100 gr smør, 1 1/2 dl fløte og 3 eggeplommer....osv....Så da vet jeg ikke hva du har gjort eller hva slags ss du har:D Du må nok bare prøve igjen, og heller ha i litt mindre da vet du. Kanskje dere ikke liker den sånn-kort og godt. Oppskriften er ihvertfall riktig og jeg har brukt den myyyyye:D

guro sa for siden:

Jeg har hatt litt problemer med denne i det siste, den skiller seg. Jeg har brukt melk noen ganger fordi jeg ikke har planlagt godt nok, er det det som er problemet?

Anne sa for siden:

Neida, Guro. Ikke melken tenker jeg, men det kan hende du skal ta en eggeplomme mindre ....og den går fint sammen igjen hvis du tar en ss kaldt vann og rører i...:)

guro sa for siden:

Takk for tipset, men det er altså oststoffet som kommer ut. Virker som det blir i sureste laget for melken/fløten liksom..

Anne sa for siden:

Litt mindre sitronsaft da...eller litt svakere varme.:)

guro sa for siden:

Takk!!!!!

Kanari sa for siden:

Prøvde å lage denne til middag idag da jeg skulle ha ytrfilet og blomkålstappe til, men sausen gikk rett i vasken...Da jeg lagde den,blandet den seg og ble tykk og fin,så ut som skikkelig saus..Jeg satt den til side et par minutter for å ordne det andre og da hadde den skilt seg,smøret lå på toppen og det andre lå på bunn..Fikk ikke blandet det sammen igjen, noen som kan hjelpe meg???? Kunne tenkt meg å lage den en annen gang, men når det ikke skal mer til en et halvt minutt uten røring så er det umulig....

Håper noen ser hva jeg har gjort galt, er nemlig ingen kløpper på å lage mat...

stinasol sa for siden:

min ble også sur..blærk...prøve med mindre essens neste gang...

Iset sa for siden:

Hmm jeg får den perfekt til hver gang. Men et tips når sausen har skilt seg; ha en ss iskaldt vann oppi og rør kraftig. Vips så er sausen god som ny. :)

Huldr sa for siden:

Jeg lagde denne i kveld, og jeg fikk den til! :) Men eddikken ble litt sterk for min smak også... Skal prøve å lage den igjen en annen gang og se om den blir bedre da.

Se Isets andre bearnaiseoppskrift her, kanskje den faller bedre i smak hos noen :).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.