< Tilbake til oversikten

Sukkerfritt men fullt av karbo!! :o

nalana sa for siden:

Har funnet noen deilige sukkerfrie skumbananer. De var utrolig gode, men kom til å se etter at de var fortært at de var fulle av karbo.
Jeg har vært naiv nok til å tenke at godterier uten sukker er karbofrie, men det gjelder tydeligvis ikke alt.

Slik er næringsinnholdet pr 100 gram:
protein 5,9
karbo 82,8
fett 0,3

De inneholder:
maltitol, gelatin, sitronsyre, smaksstoffer, vegetabilsk olje, carnauba-voks og fargestoffer

De heter forresten Sårett og er svenske.
Jeg spiste hele posen på 50 gram i et høyt tempo. Virkelig kjempegode var de:D :mad:

Hvor galt blir dette tro? Det er ikke noe mystisk jeg har oversett som gjør at karbohydratetene blir lavglykemiske eller at de forsvinner på annet trolsk vis:confused: :o

Det er vel lov å håpe;)

jankph sa for siden:

Maltitol er et sukkeralkohol, og som alle alkoholer har det karber, om enn noe mindre enn sukker (Sukker = 4 kalorier pr. gram, maltitol = 3 kalorier pr. gram). Så om noe er søtet med maltitiol er det teknisk sett "sukkerfritt", men ikke karbefritt, fordi det bare har 25% mindre karber. Riktignok påstås det at maltitol ikke påvirker blodsukkeret, men...

lowcarbdiets.about.com/od/nutrition/a/maltitol.htm

Nei, karbene forsvinner nok ikke og maltitol er dessuten høyglykemisk så det suser...

Lærdom: Ikke spis det hvis du ikke vet (alt om) hva som er inni.

jeef-micro sa for siden:

mebn regner vi med sukkeralkoholer da?

Ikke sikekrt maltitol er sukkeralkohol heller da, men viss det er det så skal de jo ikke regnes... eller hvordan det er

Fedonisten sa for siden:

Jeg blir litt forvirret av det 'jankph' skriver jeg, og syns det blandes litt med karber og sukker og kalorier og ..... Men kanskje jeg er trøtt?

Maltitol er et sukkeralkohol og har LAV glykemisk indeks - noe som indikerer at det har 'liten eller ikke nevneverdig innvirkning på blodsukkeret'. Det er derfor vi ikke regner med sukkeralkoholer når vi teller karber.

At noen ikke tåler sukkeralkoholer - ja se det er en helt annen sak.

:)

jeef-micro sa for siden:

Det er vel større sansynlighet for at magen merker det enn blodsukret da er det ikke?

forbered deg på ei natt på doen du :p I allefall viss du tåler sukkeralkohol like godt som meg

mcfrogner sa for siden:

Så Atkinsproduktene er bare svindel? De bruker jo malitol i sine produkter...

jankph sa for siden:

Hm...mulig at jeg har blandet noe...jeg forsøkte bare å finne ut av hvorfor dise banangreiene hadde så høyt karboinnhold, og utfra innholdslisten var det ikke så mye annet som slo meg som noe som innehold karber, så jeg søkte litt på nettet og fant det jeg skrev, men det er jo mulig at vitenskapen er like uenig der som den er om unenig om at lavkarbo er sunt. Men hvis dere har rett og jeg tar feil, så betyr vel det at karbene i maltitolen ikke betyr noe fra eller til...sukk, nå blir også jeg forvirret...hva er da karbene i dette skummet?

jeef-micro sa for siden:

de karbene kommer fra sukkeralkoholer. de påvirker ikke blodsukret og skal derfor ikke regnes med

mcfrogner sa for siden:

Tvilen ligger vel ikke i om malitol er karbohydrater eller ikke, for det er det jo, like mye som kostfiber (men kostfiber har jo ingen innvirkning på blodsukkeret). Men har det en innvirkning på blodsukkeret eller ikke? Ifølge artikkelen du har funnet har den det.

Mitt syn er at hvis man spiser 40 g. netto karbohydrater i én jafs vil det merkes. Hvis det ikke merkes (i form av søtsug osv.) har det ingen innvirkning på blodsukkeret. Kanskje godtemumsen kan rapportere om dette? ;) Selv får jeg ikke noe søtsug av Atkinsbarene selv om det er malitol i dem.

Trolljenta sa for siden:

Ja, Lindberg og Atkins nutritionals sier det, men andre har kritisert Atkins nutritionals for dette med net carbs fordi de mener at maltitol ikke har så lav glykemisk indeks.

nalana sa for siden:

Oy sann, så hyggelig dette utviklet seg da. Selv om det er litt tvil om saker og ting. Jeg skal i hvert fall se om jeg finner flere slike poser, de lå nemlig i en utsalgskurv, og har aldri sett de noen andre steder enn i denne ene butikken. Hamstre, hamstre, og bare spise en pose hver lørdag:ja:

Jeg tåler godt maltitol og andre søtningsmidler også, men begrenser meg jo allikevel, for sundt er det jo ikke akkurat.

Tror ikke det utløser noe søtsug hos meg. Litt vanskelig å si akkurat nå, for jeg er på pepsi-max-og-slikt-avvenning. Følte meg ganske dårlig og rett og slett litt gal før jeg kastet meg over denne posen.:eek: :rolleyes:
Har også hatt hodepine både før og etter dette "stuntet".
Det hører også med til historien at jeg koser meg med mitt 2. glass med pepsi-max for denne kvelden akkurat nå. Føler meg ikke så dårlig lenger, og det er jo en nedtrapping jeg holder på med, tydeligvis ikke lurt å bråstoppe:(
Og hvis noen lurer på om det virkelig kan være tilfelle at jeg blir dårlig uten maxen min:confused: , så har jeg opplevd det før når jeg har prøvd å slutte.:o
Tar det i hvert fall som et tegn på at det er blitt en usunn vane!:mad:

jeef-micro sa for siden:

da er du egentlig heldig, for jeg blir skikkelig uggen i magen av små mengder kunstig søtning... et glass pepsi max, og jeg ligger med luftsmerter, oppkast og diare... derfor er jeg glad for cola light med splenda

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.