< Tilbake til oversikten

Føler jeg er inne i en vond sirkel

Ariel sa for siden:

Har gått på lavkarbo siden jul. Har og er veldig fornøyd med resultat og måten jeg spiser på. Har alltid tidligere vært en lavkalori tilhenger. Har aldri vært overvektig men noe kraftig i perioder tidligere. Er nok veldig opptatt av kropp og utseende og henger meg veldig opp i "litt for mye på kroppen". Jeg er 1.78 og veier 64-65 kilo så jeg er egentlig veldig fornøyd og aldri hatt så stor fremgang i muskelmasse som nå på lavkarbo. Problemet er at jeg fremdeles har nærmest tvangs tanker om å legge på meg.:( Jeg føler at jeg fort legger på meg hvis jeg overstiger 20 karbs og dette medfører at jeg nok er inn og ut av ketose. Trener i tillegg mye og burde vel egentlig hatt høyere karb inntak men tør liksom ikke å øke. Er jeg bare vanskelig eller er det et reelt problem som flere har eller har hatt? Har hatt samme vekt nå i 2 mnd ca. Vil ikke nødvendigvis noe mer ned men heller ikke opp! Har vanskeligheter med kontollert stige opp med 5 karbs pr uke, pga hektisk jobb sit. Noen gode idder eller noen som kan gi meg et spark bak..;) . God helg til alle!:D

jankph sa for siden:

Huffa...den sirkelen er veldig lei, og jeg kjenner meg igjen...fra å være livredd kalorier til å være livredd karber...ikke greitt å endre det sånn uten videre. Du sier at du føler du legger på deg om du overstiger 20 karber, men når du har klart å holde vekten i 2 måneder, så må du jo gjøre noe riktig siden du ikke går ned eller opp. Husk at vekta bare sier noe om hvor lett eller tung du er, ikke hvor slank eller tykk du er. Hvis du er redd for å legge på deg av for mye karber, prøv å spise karbene om kvelden som siste måltid, men med lite fett og proteiner, slik at økt insulin ikke fører til at du lagrer fett, fordi det går 8-10 timer før du spiser igjen. På den måten fyller du bare litt opp i glykogenlagrene dine, noe musklene dine kommer til å bli glade for. Prøv det og se om ikke også treningen går bedre da.

Ariel sa for siden:

Tusen takk for svar! Bør jeg spise de fleste karbohydratene jeg inntar på kvelden eller bare som tillegg? Hva bør jeg da spise som inneholder lite fett og proteiner? Grønnsaker og salat?

jankph sa for siden:

Jeg tror jeg ville ha redusert karbene om dagen og inntatt de fleste om kvelden, da er du som sagt sikker på at de ikke gjør skade (les: bidrar til økt fettlagring). Hva med et måltid med ris/pasta og grønnsaker og en god salat til, kanskje noe kyllingbryst også? Eller noen skiver Fedonbrød med f.eks. honning, eller magert pålegg? En halv kurv druer? Det sies dessuten at karber om kvelden gjør deg søvnig slik at du sovner lettere, om du skulle ha problemer med det. En annen ting er jo at ved å legge de fleste karbene til dette kveldsmåltidet så får man ikke dårlig samvittighet om man vil unne seg noe ekstra godt eller søtt. Selv bruker jeg å karbe (mye) to kvelder i uken, men fordi jeg er på lavkarbo ellers, og fordi jeg trener endel på sykkel og med vekter, rekker jeg ikke å gå ut av ketose, fordi glykogenlagrene blir tømt dagen etter de har fått litt påfyll kvelden før. Jeg har sjekket det med ketostixene, så dette funker, hvis du er litt reddd for det.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.