< Tilbake til oversikten

Gå fort ned i vekt

Amk sa for siden:

Hei. Jeg lurer bare på hvilken måte man går fortest ned i vekt. Jeg har begynt på en "diett" nå.. har holdt på i 5 dager. skal holde på en uke til. Spiser masse kjøtt o.l

:confused:

Eva sa for siden:

Hei Amk.

Jeg tør neste ikke si det, men jeg kan nesten ikke tro at du ikke vet at det å gå hurtig ned i vekt er en meget dårlig løsning. Det handler om å legge dårlige vaner bak seg - endre livsstil. Gjør det klart for deg med en eneste gang at det finnes ingen lette - hokus-pokus-løsninger for å gå ned i vekt. Ikke spild tiden (som jeg har gjort det meste av mitt voksne liv) med å tro på mirakkelpiller og gå ned 5 kg på en uke-løsninger!:D

Jeg kan anbefale deg å lese bøkene:
10 uker - 12 kilo (selv gikk jeg ned 14! Ola) av Ola Lauritzten
Slank med ketolysekuren av Torkil P. Andersen
Og så ellers følge grundig med på dette forum. Her er mange gullkorn og mirakler å hente fra folk som vet hva de taler om.

Lykke til!
Klem;)

Amk sa for siden:

Nei, har egentlig ikke tenkt å holde på så lenge.. Bare en kick-start jeg vil ha. Skal fortsette med en sunn diett der jeg kan balasere maten og ikke kutte ut verken grønnsaker eller frukt.. Som jeg forresten elsker!:) Så jeg skjønner hva jeg har lagt meg ut på. Men det funka og jeg gikk ikke opp i vekt etterpå.

Eva sa for siden:

Hva er du har lagt deg ut på - og som funka??:D

Iset sa for siden:

Hva inngår i den "sunne" dietten din etterpå da? Hvis du "rovkjører" kroppen med å kun spise kjøtt og lite annet i et par uker for så å begynne med noe ala Grete Roede, vil du nok raskt legge på deg igjen. ;)

wasabi sa for siden:

Som nevnt over er det ikke det beste å gå hurtig ned i vekt.Men om det er det du virkelig vil,er det mange måter å gå ned på.
Du må finne ut hva som passer og er riktig for deg.

Du må iallefall være såpass aktiv at du forbrenner mer enn du spiser.
Å gå (hurtig) en time før frokost er en fin måte å forbrenne fett.Å jogge forbrenner mer over tid,men du blir også mye mer sulten (da kroppen prøver å kompensere for energitapet.Dette får du ikke av fett tap da det er lagrings energi).

Pass ALLTID på å spise frokost(rett etter ev evt gåtur). Dette setter systemet igang.
Spis "gode" karbohydrater til frokost. Dvs kornprodukter (havregryn/grøt,knekkebrød,frukt,grønnsaker osv),proteiner (kjøttpålegg,egg,proteinshake osv) og fett (omega 3).
Kutt alle karbohydrater på kveldstid (minst 3 timer før leggetid).Blir du sultenspis noe med proteiner(eggerøre,kjøttpålegg,kjøtt osv).
Spis ofte (hver 2. - 3.time) og lite.
Spis proteiner hovedsakelig fra fisk og fjærkre (unngå rødt kjøtt).
Ikke spis sukker og behandlet mat (kaker,brød (dette gjelder for en kortere periode),hvit ris ++ )
Drikk masse kaldt vann(dette fyller opp magen og setter opp forbrenningen da kroppen må bruke energi på å varme opp vannet,og gir mer metthetsfølelse).
Drikk minst 3 l om dagen.
Spis mat med mye fiber,bra for magen og gir den noe å jobbe med.
Kutt ned på saltet (dette binder vann)
kaffe kan bidra til bedre forbrenning f.eks før en morgentur,men er også dehydrerende-så drikk mye vann.
Tren styrke.. Kvinner blir ikke macho uten ekstrem trening og doping,og litt muskler øker den basale forbrenningen,fordi muskler trenger mer energi.Og man er bedre rusten for hversagen :)
Beveg deg så mye du kan.Det er totalsummen som teller. Mao ta trappen istedenfor heisen.Sykle til jobb,osv.. vær kreativ.
MEN!!! ikke spis for lite.. for da senker du forbrenningen.fordi kroppen tror den sulter og setter seg i spare modus..Spis heller lite og ofte.Da holder du blodsukkeret og forbrenningen jevnt.Aldri la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid.

vel..dette er iallefall noen tips.
Lykke til!

Iset sa for siden:

Unngå rødt kjøtt og spis havregrøt til frokost? Dette hørtes ikke akkurat så lavkarbo ut. :p

Dessuten kan man gå raskt og sunt ned i vekt uten å trene så voldsomt også, men da må man jo spise lite karbohydrater og mye fett. Jeg lå faktisk på 3-3500 kcal i februar, trente ikke ETT sekund og raste ned 10 kg på 7-8 uker. Men det gjelder kun når man spise liiite karbo og mye fett. Hadde jeg spist 3500 kcal på Ggrete Roede hadde jeg sett ut som en flodhest.

Det er bare "sukker-etere" som trenger å spise hver andre-tredje time, som Skaldeman sier. Kjører man lite karbo - mye fett trenger man ikke spise mer enn 2-3 måltider daglig, da holder blodsukkeret seg stabilt pga maten man spiser.

jeef-micro sa for siden:

Man bør jo spise litt mer enn 2-3 måltider pr dag da Iset... for å holde forbrenninga i gang er det beste å spise hver 4 time

og så må man ikke glemme trening. For det er faktisk viktig å røre på seg, både for vektnedgangen, men også for sirkulasjonen i kroppen.

Iset sa for siden:

Jeef: det spørs jo hvilken filosofi vi ser det ut fra. Dag Viljen Polezsynski, som jo følger et kosthold ala Kwasniewski, og Skaldeman samt andre som følger disse filosofiene sier man ikke trenger å spise mer enn 2-3 måltider daglig, forbrenningen er like bra, om ikke bedre, enn om man spiser 4-6 små karborike måltider som feks. på Grete Roede.
Så det har ikke noe med forbrenningen å gjøre, det kommer an på hvilken filosofi man følger - hvilken mat man spiser.

Jeg merket det jo selv på Skaldeman-kostholdet i januar/februar i år, da jeg aldri var sulten omtrent. Spiste 2-3 måltider daglig, orket ikke mer, og hadde MASSE energi og raste ned i vekt.

På Lindberg, som jo du følger (om jeg ikke tar helt feil), spiser man mer karbo og mindre fett enn på de overnevnte filosofiene og da bør man jo spise litt mindre og oftere.

INGEN sier at trening ikke er bra, men man er ikke NØDT til å trene for å gå ned i vekt, det er en forskjell der. :)

jeef-micro sa for siden:

Det er jo en fordel å trene... jeg sa jo aldri at man MÅ, men at det er bra for en god del andre ting enn bare vektnedgang.

jeg skal ikke begynne noe diskusjon med deg om hverken Skaldeman eller DVP, for jeg tror ikke mine menignger om disse kommer til å bli så godt mottatt her inne...

Iset sa for siden:

Okei?

jeef-micro sa for siden:

Ja jeg orker ikke noen stor diskusjon akkurat nå, og jeg vet jeg kommer til å få en haug med motargumenter dersom jeg sier meningen min, og har jeg først startet en diskusjon så er det dumt å trekke seg ut midt i, så jeg lar det være...

Goggen sa for siden:

Ja det går sikkert an å lage en diskusjon om antall måltider :)

Jeg spiser i hovedsak 3 ganger daglig. Men ofte bare 2, og noen ganger 4. Jeg spiser når det kjennes riktig, og ikke etter klokka. Jeg kan f.eks hoppe glatt over frokosten og jobbe tungt fysisk i et par-tre timer. Spise lunsj, og middag. Jeg følger Skaldeman/Atkins og føler meg tipp-topp med det. Jeg blander inn karbohydrater når det passer slik, men stort sett seine karber fra grønnsaket etc. Vektnedgangen ligger på ca 1 kilo i uka, og det har det gjort i et halvt år. Det aller beste med et lavkarbokosthold er at trening/antall måltider ikke ser ut til å spille noen særlig rolle for min del.

Jeg tror at det med å spise flere små måltider er en "karbogreie". Jeg tror man skal spise når man er "sulten". Jeg setter det i parentes fordi jeg i 99% av tilfellene ikke er sulten. Jeg kan nevne et lite eksempel: Jeg ble operert i vår, og møtte fastende til operasjon. Etter operasjonen fikk jeg tilbud om brødskiver etc, men jeg takket nei. Hun på sykehuset kunne ikke forstå det og jeg forklarte at jeg ikke spiste karbo. Da tilbød hun seg å skaffe pålegg, men jeg takket fortsatt nei. Jeg var ikke sulten! Jeg fikk to glass vann og dro hjem. Sulten var så fraværende at det ikke ble spist før til middag. Hun som lå i nabosenga våknet og glefset i seg tre blingser. Hun var sulten!

Lykke til!

Kristian sa for siden:

Min erfaring er at det lønner seg å spise ofte, Hvis jeg ikke er sulten etter fire timer har jeg spist for mye og da går jeg ikke ned i vekt. Spiser jeg noe med litt mer karber er jeg nesten alltid sulten etter tre timer.

Iset sa for siden:

Jeg har samme erfaring som Goggen. Å spise 2-3 måltider daglig funker helt fint når man spiser LITE karbo og MYE fett. Da går jeg fort (i begynnelsen) ned i vekt og får masse energi og god helse. Kan ikke skjønne annet enn at det er bra - leger anbefaler det jo også, feks Kwasniewski. Man kan mislike dem så mye man vil, men det er faktisk leger og ernæringsfysiologer som driver med lavkarbo og kan mer enn de fleste om akkurat det emnet.
Det passer nok ikke psykisk for alle, men jeg mener bestemt det er slik at å spise 2-3 måltider daglig er helt greit på lavkarbo (mye fett, lite karbo) mens man bør øke antall måltider samtidig som man øker antallet karbohydrater. Verre er det ikke! :snill:

wasabi sa for siden:

Til frokost er det et must med karbohydrater.Det setter igang systemet og forbrenningen.Og man vil jo ta av vekt-ikke legge på seg!?!.. Det er større kjangs for å heller legge på seg når man ikke spiser en riktig frokost.
En god filosofi for å gå ned i vekt: spis frokost som en konge-lunsj som en prins og middag som en fattigmann...

Det med fetter bør dere være forsiktig med.Jeg har sett flere her inne som tror blindt at fett er bra for kroppen.
Men det kan bli for mye av det.Mettet fett er IKKE bra for kroppen.Det tetter igjen blodårene og øker kolesterolet (og det er bare noe av alt det negative ved mettet fett).Deriomot enumettet og flerumettet kan jeg anbefale i moderate mengder.

Protein er kjempe viktig-det er kroppens byggestener(oljen).
Karbohydrater er forbruksenergi (bensin),som du trenger som en god start på dagen.Kutt heller utover dagen.Selv spiser jeg ikke karbs 3-4 t før leggetid.

Rødt kjøtt er tung mat som bruker lang tid gjennom systemet (det råtner i magen).Det inneholder også mer mettet fett enn fisk of fugl.Fisk inneholder også viktige fettsyrer,og proteiner (som kyllingen også er rik på).

Og si at å spise ofte er for sukkerspisere er veldig feil.En som spiser sukkerholdig mat vil ha et blodsukker fall mye raskere enn 3 timer. Å spise kun 2-3 ganger om dagen er virkelig usunt.Fett inneholder mye mer kcal pr g,og mangler masse viktige næringsstoffer.
Iset: Du har sikkert gått ned i vekt,men jeg er redd for at innsiden din ikke er spesielt pen eller sunn.Du har mye mettet fett i kosten din.Dette er ikke lurt å holde på med i lengden.Det er ikke farlig å spise grønnsaker (og litt frukt),og det vil gi deg bedre livskvalitet.

Men..Det skal sier at du har mye fristende oppskrifer.. men selv ville jeg kun spist dette en gang i blandt.(max 1 gang pr uke).. Det er den ultimate åre tetter...dessverre..

wasabi sa for siden:

Det er viktig å finne det som passer for hver enkelt. Vi er alle ulike. Men jeg får inntrykk av at mange her inne tror blindt på de ulike kostholdsfilosofiene.
Jeg studerer ernæring (ernæring kombinert med medisin) og blir veldig bekymret av å se utviklingen.
Både Fedon og Atkins (bl.a) har mye bra... Men det kan bli litt ekstremt når man presterer å si at fett er bra... Jeg tviler på at noen av disse "diett ekspertene" mener at mettet fett er sunt,så det er viktig å være realistisk, skeptisk og fornuftig til slike ting.Man bør ikke overdrive.
Hvis dere ønsker å kutte karben-gjør gjerne det.. men ikke bytt det ut med fett..Bytt det heller ut med protein-eller helst kun reduser karben,økt proteinene og ikke overskrid en fettprosent på 30... og da snakker vi minst mulig mettet fett.
Kroppen trenger næringsstoffer for at de ulike organene skal fungere.. du ønsker vel et langt rikt liv?

jankph sa for siden:

Akkurat DET inntrykket sitter ikke jeg igjen med, og ingen sitter med den absolutte sannheten, om du studerer aldri så mye ernæring, så tror også du bare på det DU lærer om.

Det er mulig det innes enkelte ekstremister inni her og at meningene spriker i mange retninger, men etter å ha vært her et halvt år opplever jeg de fleste faste bidragsyterene her som avbalanserte og ike minst meget kunnskapsrike om egen kropp og hva som bidrar til bedre helse for den enkelte.

Og ser du nøye etter så finner du sikkert mange folk som er enige med deg...dette er ikke bare et pro-fett-og-anti-karbe-forum.

Jan.

jeef-micro sa for siden:

Jeg har litt begge dele av oppfatninger her. Enkelte er veldig bestemte på at sin sannhet er den eneste "riktige" og er snare til å rakke ned på andre som har andre meninger, mens andre er flinke til å gi råd som omhandler andre filosofier en sin egen.

Trolljenta sa for siden:

Mettet fett er ikke farlig. Det er transfettet som er farlig.
Grunnen til at Fedon ikke anbefaler store mengder mettet fett er ikke fordi det er farlig, men fordi det ikke skal gå på bekostning av de essensielle omega 3-fettsyrene.

Ikke tro alt du lærer på skolen :)

Iset sa for siden:

Selvfølgelig mener de at mettet fett er sunt?! Og lavkarbo-lavfett er jo ikke noe man bør trakte etter. Du snakker jo om Ernæringsrådets kostholdsregler her, der man ikke skal spise mer enn 30 % fett. Vet du hvilket forum du egentlig er på? ;)
Jeg mener ikke å være krass, men bare undrer meg litt over om du i det hele tatt skjønner hvor du egentlig er henne hehe. :p

Har du lest disse linkene?

Kjøtt og fete meieriprodukter er sunt

Fett er sunt

Spis fett - bli slank

Mer fett - mindre karbohydrater

Melk - sunnere enn sitt rykte

Feit mat som medisin

I tillegg har jo boka til Skaldeman fått strålende kritikker av flere ernæringsfysiologer, leger og overleger både i Norge og andre land, de kan du lese mer om her:

lillemaane.no/forfatter/anbefalinger_skaldeman.html

Bla litt nerover på siden der.

Jeg sier ikke dette er den eneste og fulle sannheten, men jeg tror ikke det er så mange her inne som er enige i Ernæringsrådets anbefalinger om 30 % fett og annet, du finner flere som heller mer til Ketolyse, Skaldeman, Atkins og Lindberg.

jeef-micro sa for siden:

Jeg driver og leser F2-plaan boka,som er lavkarbo i den grad at det er lav GI mat som anbefales (litt som fedon) der anbefales det faktisk å spise mindre fett og rødt kjøtt,mere fiber, og dette har ikke noe med å gå ned i vekt eller ikke å gjøre, men rett og slett å hindre sykdommer og kreft. Vektnedgangen kommer som en bonus

Hege_ sa for siden:

Been there, done that!

wasabi sa for siden:

Selv om jeg studerer ernæring tror jeg ikke blindt på alt jeg leser der heller.. man skal være kristisk til alle kilder... for statens råd for ernæring mener at man skal ha et høyt karbo inntak(55-60%),noe jeg ikke støtter i like stor grad.
Man må ta det beste ut av de ulike "filosofiene" og mixe det med sunn fornuft,og kunnskap selvfølgelig.

Transfettet er det farlige fettet.. Transfett dannes i vommen hos drøvtyggere (altså ikke fisk og fjørkre)og finnes derfor i rikelige mengder i melk og kjøttprodukter. Transfett dannes også under herding av flerumettede fettsyrer i plante og fiskeoljer i produkjson av visse margariner (bruk derfor de myke variantene som er minst behandlet/herdet).

Inntak av matvarer med mye mettet fett fører til økt dannelse av kolesterolholdige lipoproteiner,og nedbrytingen av LDL kolesterol blirredusert...
Mye mettet fett kan føre til bla aterosklerose,brystkreft,tarmkreft,prostata,inflammasjonsykdommer i tarm og hud osv...

Og for de som kjenner Fedon så vet man at hans utsagn ang mettet fett er bl.a at mettet fett brukes som energikilde og fettlagring(og er det ikke nettopp dette dere prøver å unngå??).Han nevner også helserisiko ved mettet fett...

janmesi sa for siden:

Har du ikke lest JAMA studien som nettopp konkluderte med at et høyt fettinntak IKKE øker risikoen for de sykdommene som du her referer til?

Les dette innlegget i Aftenposten:
www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1196966.ece

Hyggelig å ha en ernæringsstudent her på forumet! Håper du er en av de som liker å finne ut av ting på egen hånd, og som tør å utfordre de gamle og utaderte professorene som dessverre har kontroll over Ernæringsinstituttet på Blindern.

De befolkninger som har et høyest inntak av mettet fett, er samtidig de som har minst hjerteinfarkt (om noe i det hele tatt), ingen diabetes, lite eller ingen kreft. Dessverre får du ikke lære om dette på studiet ditt, men informasjonen er tilgjengelig og dersom du viser deg her av og til så skal vi nok fore deg med litt input av og til!

Send meg en PM med din mailadresse så skal jeg sende deg litt du kan se på!! God sommer ønskes alle ... // J

Les gjerne Skaldemans morsomme kronikk som stod i Aftenposten nylig:
www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1341653.ece

janmesi sa for siden:

... en annen ting: Kampen mot transfett er mye viktigere enn kampen mot mettet fett. Det hadde vært fint om Drevon & Co. hadde engasjert seg i det. Hva med å påby merking av transfett på varedeklarasjonen til matvarene? Det skjer nå i USA.

Drevon! Hører du? Hallo?

donjuanwannabe sa for siden:

1
Det er hva du spiser hele dagen som er avgjørende, ikke frokosten alene. Jeg spiser heller som en konge hele dagen jeg :)

2
Jeg har spist lavkarbo i over 3 år nå med 70-75 % fett (av totalt kaloriinnhold, ja jeg har sjekket) hver dag. Jeg har vært hos lege 3 ganger disse årene og tatt blodprøver med tester på mange forskjellige kriterier. Hvorfor er disse blodprøvene perfekte hver gang? Hvorfor er ikke blodårene mine tette? Et av kriteriene jeg testet på var kolestrol, men denne verdien var hos meg helt perfekt, godt innenfor max og min.. Hvordan vil du forklare dette? I følge legen min var jeg meget sunn og frisk. Forklar det også! ;)

3
Så karb på kvelden er ikke bra, men tidligere på dagen er det gull.. Fett er ett bedre brensel for kroppen enn karbohydrat.

4
Når du spiser kjøtt og karbohydrater sammen, det er grunnen til sur mage og råtning. Spiser du rent kjøtt med grønnsaker, eller alene så unngår du sure oppstøt og råtnet kjøtt.

5
Det er ikke hvor mange måltider du spiser hver dag som er det viktige, men hva du spiser.

6
Igjen, hvorfor er ikke mine årer gått tett for lenge siden? :D

manikken sa for siden:

Enig med deg "Don Johan".
Det viser seg jo gang på gang at de som følger disse
lavkarbodiettene skikkelig, styrer unna transfettet og
bruker "karbene sine" på grønnsaker og salat,
har perfekte blodprøver hva angår kolesterol og
triglycerider:):):)

Iset sa for siden:

Og er det ikke slik at det naturlige transfettet fra dyr ikke kan sammenlignes med det kjemisk fremstilte transfettet?

Trolljenta sa for siden:

Mulig han har nevnt helserisiko før, men det har han isåfall gått bort ifra. I kursheftet for kost og vekt i balanse står det at mettet fett ikke er skadelig og med henvisning til blant annet forskning på Ås.

Bedre uten brød er forøvrig en bra bok å lese for de som er interessert i ernæring ;)

wasabi sa for siden:

Interessant lesing!
Den første artikkelen var veldig snever..
Fett er ikke enstydig med mettet fett.. viktig å lese alt,mellom linjene og se det i perspektiv.
Å minke mat inntaket gjør selvfølgelig at du går ned i vekt,og drastisk (muligens) den første tiden.Men kroppen er meget tilpasningsdyktig,og etter en tid vil dette tapet reduseres i takt med mindre matinntak.. kroppen setter seg i sparemodus,fordi den tror den sulter.
En annen viktig faktor er mosjon.Dette kan påvirke i tillegg til kosten.Ved å øke frekvensen,øker man også forbrennigen om ikke ytterligere matinntak introduseres. Så for de som ikke mosjonerer kan dette være en god ting å begynne med etter å gå gått på diett en stund.Da vil de gå mer og raskere ned i vekt.Og husk at mosjon kan være så mangt.. Bevegelse er nøkkelordet.

Ikke tro alt du leser...
Man skal være kritisk og samtidig "open minded" .Selv om jeg studerer ernæring tar jeg ikke alt for "god fisk" :p
Jeg spiser for.eks ikke brød,selv om WHO og statens råd for ernæring mener dette er fin fin mat...
Jeg engasjerer meg i alle filosofier for å få mest kunnskap.

wasabi sa for siden:

Den støtter jeg så absolutt!!!
Det burde generelt sett vært bedre merking av matvarer og lettere å få tilgang på "nyttig" informasjon om de ulike produktene.

Iset sa for siden:

Kjempebra!! Jeg syns det er så flott når ernæringsfolk virkelig prøver å sette seg inn i andre filosofier enn bare SEF sin egen. :D

Anitra sa for siden:

Jeg har vært typen som har slanket seg hele livet så å si. Har prøvd alt! Fra Grethe Rooede, til sykehusdietten. Men for meg er det kun lavkarbo som fungerer. Sålenge jeg er frisk og rask, og samtidig går ned i vekt, kan jeg ikke se noen grunn til å slutte.

wasabi sa for siden:

Svar under ..svarer med :)

Merete A sa for siden:

Kjære Wasabi!

Det virker som du ikke har satt deg inn i lavkarbo-filosofien med svarene du kommer med! Det du lærer på skolen, er ikke helt "vår" skole, for å si det sånn! Jeg må bare innrømme at jeg blir irritert og sinna når du kommer med påstander som viser at du ikke har satt deg ordentlig inn i hva lavkarbokosthold egentlig er!

Jeg tillater meg å spørre deg direkte: Er du her for å lære om kavkarbotankegang - eller er du her for å predike din egen kostholdsfilosofi?

jeef-micro sa for siden:

Lavkarbo kan være så mye, og vi må ikke bare tenke svart-hvitt...

Melania sa for siden:

Ærlig talt, dette svaret reagerer jeg på! Og jeg må bare innrømme at jeg blir irritert over ditt svar til henne. Det er rom for diskusjoner på dette foraet, men jeg har faktisk satt pris på at man kan diskutere og være uenig uten å rakke ned på andre.

ALLE er velkomne på dette nettstedet, og jeg for min del syns det er supert at en ernæringsstudent velger å lære mer om lavkarbo.

Lavkarbo er mer en svarthvit! Og det er faktisk mange på dette nettstedet som følger en lavkarbodiett som utfra ditt syn ikke vil bli sett på som lavkarbo. På et nettsted som dette er det viktig å ha respekt for at andre kan velge å kjøre en annen lavkarbovariant enn det du gjør. Vi er forskjellige, og folk tar forskjellige valg som igjen gir ulike resultater - lavkarbo dekker over mer enn at du kan sette 2 streker under svaret og si at slik er det. Ha respekt for at andre har ulike meninger enn deg.

Selv startet jeg min lavkarbo karriere med å gradevis kutte, ut og ned på ulike karbohydrat kilder. Jeg følte at jeg var på lavkarbo selv om jeg hadde havregrøt til frokost, selv om jeg hadde fullkornspasta til middag og spiste fedonbrød. I hverfall var dette kostholdet mye bedre enn det jeg hadde tidligere. Når jeg nå nærmer meg ønsket vekt kommer jeg gradevis til å gjenninføre litt karbohydrater for jeg er en av de som med hånden på hjertet kan si at jeg savner enkelte matvarer. Jeg har tatt masse tester og insulinresistenten min er gått kraftig ned, jo mindre jeg veier jo bedre ser det ut til at jeg tåler litt karbohydrater. Uansett må jeg passe på resten av livet hvis jeg ikke skal fyke opp i vekt eller utvikle diabetes, og kommer til å følge mine lavkarboprinsipper i det daglige. Du og andre vil antagelig ikke kalle mitt kommende kosthold for lavkarbo, men for meg og andre er det nettopp det.

Iset sa for siden:

Jeg tror de fleste her inne er enige i at mettet fett IKKE er farlig for kroppen, verken for hjertet eller årene eller noe som helst. Tilogmed Lindberg sier jo nå at mettet fett ikke er skadelig, man må bare begrense det jo mer karbohydrater man spiser.
Transfett (ikke det naturlige transfettet) er noe helt annet og må unngås!

Her er det overlegen på sykehuset i Harstad skrev om METTET fett for en tid tilbake:

Her er linken for de som vil lese hvor jeg fant utsagnene.

Merete A sa for siden:

Du er i din fulle rett til å bli irritert på mitt svar - og til å gi uttrykk for det ... akkurat som jeg uttrykker min irritasjon over wasabis innlegg.

Jeg synes faktisk det må være lov å etterspørre motivene til folk som kommer hit og anbefaler kost som går på tvers av det vi "tror" på. Jeg har ikke kritisert ditt kosthold, og jeg legger meg ikke opp i hva wasabi måtte velge å spise for egen del. Men jeg reagerer altså når jeg leser kostanbefalinger som ikke hører hjemme på en lavkarbo-site. Hadde hun gitt uttrykk for at hun er her inne for å lære, hadde saken stilt seg litt annerledes. Jeg får inntrykk av at hun er her for å fortelle oss at vi tar feil. Det hører jeg alle andre steder. Her inne skulle jeg ønske jeg slapp å måtte "forsvare" lavkarbo.

Jeg er ellers tilhenger av friske debatter. Det ville sånn sett være fint om den som utfordres selv tok til orde. Debatten blir liksom litt mer "renslig" da. :p

jeef-micro sa for siden:

Må si meg enig med Melania her... Lavkarbo er så mye-mye mer enn masse fett liiiiiiiite karbo...

og man skal heller ikke være ufin mot andre for å bevise hvor riktig sin egen mening er... vi har alle rett til å være her å si vår mening, og jeg har også vært nødt til å forsvart både måten jeg har spist på, og den kunnskapen jeg har fra studietid/erfaring. Dette er ikke et forum hvor det kun skal finnes en sannhet, men et forum hvor det skal være lov å diskutere og si sin mening, på et sivilisert nivå.

Iset sa for siden:

Jeg syns forøvrig ingen her har vært direkte usiviliserte. Ernæring er et hett tema, og vi bør tåle en litt saftig diskusjon så lenge man ikke er direkte stygge mot hverandre. Som Ebbamor så er jeg også vandt med mye kraftigere saker enn dette på andre fora, dette er det roligste forumet jeg noensinne har vært på. Ingenting gale i det, tvert imot. Men jeg syns kanskje man tåler litt vel lite enkelte ganger. Alle har jo rett til å si meningen sin, men man må også tåle kritikk om man diskuterer litt heftige tema.

Men men, bare noen tanker fra meg. :)

Merete A sa for siden:

Er jeg ufin og usivilisert, synes du? (Jeg tåler å høre det, assa!)

topinvestor sa for siden:

Her en anbefaling til dere alle. ;)

Udo Erasmus som av mange er ansett som verdens ledende innen fett og fettsyrer kommer til norge for å holde foredrag i November([url]www.soma.no)[/url].

Udo er anerkjent på begge "sidene", både lavkarboanbefalinger og den mer "tradisjonelle" anbefalingen. Så for alle som har tid(kutt ut tv eller annen uviktig tidstyv så har du tid, å ikke ha nok tid er nådagens dummeste unnskyldning synes jeg) og penger(regner ikke med det blir et svindyrt foredrag) og er så heldige at foredraget blir holdt i nærheten(dette kan du påvirke med å sende dem en epost og krysse fingrene) så vil jeg påstå at Udos foredrag kan være en av de lureste kunnskapsinvesteringene du noensinne har gjort.

((vet jeg provoserer med å påstå at alle har tid, og spesielt måten jeg påstår det. ;) Men vi alle har en eller annen aktivitet vi putter inn i hverdagen vår som er "uviktig" nok til å kunne nedprioriteres for et slikt foredrag da det er en engangshendelse.))

Jeg skal iallefall på Udo's foredrag. :D

Iset sa for siden:

Jeg husker jobben (Life) ble invitert på kurs med selveste Udo Erasmus for noen år siden, og jeg hadde såå lyst å gå, men det var min jobbekveld, og siden alle ville gå så ville ingen bytte med meg. BUHUUU!

Jeg har vært på kurs med ham på Alternativmessen da, men det er så mange år siden at jeg knapt husker det.

donjuanwannabe sa for siden:

svarer i blått. Takk for svar.

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe
1
Det er hva du spiser hele dagen som er avgjørende, ikke frokosten alene. Jeg spiser heller som en konge hele dagen jeg :)..

:) Hvis det fungerer for deg-supert.. da er kanskje din definisjon på et kongemåltid annerledes en min... men gjør det som fungerer best på deg selvfølgelig.

ja det funker på meg

2
Jeg har spist lavkarbo i over 3 år nå med 70-75 % fett (av totalt kaloriinnhold, ja jeg har sjekket) hver dag. Jeg har vært hos lege 3 ganger disse årene og tatt blodprøver med tester på mange forskjellige kriterier. Hvorfor er disse blodprøvene perfekte hver gang? Hvorfor er ikke blodårene mine tette? Et av kriteriene jeg testet på var kolestrol, men denne verdien var hos meg helt perfekt, godt innenfor max og min.. Hvordan vil du forklare dette? I følge legen min var jeg meget sunn og frisk. Forklar det også! ;)

:) Du skriver fett.. men ikke hva slags fett... det meste fettet er jo faktisk sunt.. jeg har aldri sagt noe annet.Det kommer også veldig an på ditt aktivitetsnivå.Jo mer aktiv jo større behov har du.Mye av dagens fett er bearbeidet(hydrogenert) fett som konsumeres sammen med dårlige karbohydrater,og dette er den store fellen.Mettet fett er egentlig verst i kroppen.Den kan selv produsere dette fra karbohydrater og mettet fett (mest)-som er overflødig energi.Mettet fett (i f.eks rødt kjøtt) inneholder også arakodinsyre,og disse kan i store mengder føre til høyt blodtrykk,blodpropp,betennelses,allergier,astma osv...
Så som sagt kommer det veldig an på hva du konsumerer rett og slett...

Enig her (underlinjert)

Men du motsier deg ikke selv nå (mettet fett er sunt, men rødt kjøtt osv..)

Av "fett" spiser jeg mest rødt kjøtt (kjøttdeig, biff) og smør og endel kyllinglår, kyllingvinger, nakkekoteletter, olivenolje osv

Overflødig energi må man passe seg for på høykarbo diett, ikke lavkarbo fordi lavkarbo gir mer metthetsfølelse og lenger grunnet stabilt blodsukker. Å spise for mye på lavkarbo diett går helt enkelt ikke fordi man får en sterkere metthetsfølelse, dermed også å spise for mye kjøtt går heller ikke.

3
Så karb på kvelden er ikke bra, men tidligere på dagen er det gull.. Fett er ett bedre brensel for kroppen enn karbohydrat.

:) Karbohydrater på kvelden er det best å unngå ja,for dette kan fort lagres som mettet fett i kroppen.

Fett er det beste brensel for normal aktivitet/rolig aktivitet-så derfor bedre for inaktive personer.Men jeg anbefaler nå heller og spise litt mer næringsrike karbohydrater (grønnsaker og noe frukt),og heller mosjonere litt mer-og dermed få en sunnere kropp og bedre livskvalitet.

Igjen dette gjelder for høykarbo diett der man teller kalorier i løpet av dagen for å unngå å spise for mye (gå over kalorigrensen), gjelder ikke lavkarbo. Fett er det beste brensel uansett aktivitet. Best for inaktive personer var vel å ta i. Så en liten gåtur på 10 min. er for mye for en som spiser mye fett? Useriøst svar synes jeg. Jeg har trent hardt styrketrening en periode på 3 mnd. jeg altså og spist lavkarbo med 75 % fett og hadde ingen problemer med det.

4
Når du spiser kjøtt og karbohydrater sammen, det er grunnen til sur mage og råtning. Spiser du rent kjøtt med grønnsaker, eller alene så unngår du sure oppstøt og råtnet kjøtt.

:) Grønnsaker er også karbohydrater,men det er helt klart den beste typen karbohydrater.Og kjøtt er ikke bare drøvtyggere.. (fisk og fjærkre er er også kjøtt-og det sunneste).Så jeg mener ikke at folk skal slutte å spise rødt kjøtt.. elsker det selv og.. men alt med måte.

Men matvarer med korn (mel) er det mange som sliter med og reagerer på så det er disse matvarene man må passe seg for, derfor også større reaksjon på fordøyelsen hvis man blander med kjøtt. Grønnsaker sammen med kjøtt har ikke den samme virkningen fordi det fordøyes bedre. Har vel med at det er mer naturlig for kroppen.

Er ikke enig at det kjøttet som er minst fett er det sunneste. Men jeg forstår at kaloritellere må tenke slik fordi det gir mer kalorier på en høykarbo/lavfettdiett.

5
Det er ikke hvor mange måltider du spiser hver dag som er det viktige, men hva du spiser.

:) det er litt riktig.. takk :) det viktigste er jo selvfølgelig hva du spiser,men det er ikke sunt å spise kun en gang i en hverdag som ofte krever en del.

Å spise kun en gang har jeg da aldri sagt. Jeg spiser 3-4 ganger pr. dag og med mye fett og jeg har det ihvertfall ikke slik du sier her; Man kan ofte få redusert livskvalitet,dårlig søvn,være trøtt og slapp,bli fort irritert osv.. så det beste er å spise (sunt selvfølgelig)minst 5 ganger pr dag,for å få jevnt blodsukker og best helse.

Jeg får utrolig god søvn på lavkarbo og jeg er opplagt om morgenen osv.

6
Igjen, hvorfor er ikke mine årer gått tett for lenge siden? :D

:) Fordi du kanskje ikke spiser masse transfett og fett fra dårlige kilder??...kanskje du tom trener,og har en ellers sunn livsstil..

Jeg trener veldig av og på (trene 1 mnd. så pause i 6 mnd., eller trene 4 mnd. så pause i 2 år..) så trening har egentlig ingenting å si for hvor sunn man er innvendig (hjerte/karsykdommer/tette blodårer). Det man vinner mest på er å kutte ned drastisk på karbohydrat-inntaket. Ja jeg spiser sunt! Sunn lavkarbo diett med mye fett! ;)

Iset sa for siden:

Signerer DJWB på alle punkter. :D
Jeg føler meg aldri så frisk som jeg gjør på et kosthold med MYE animalsk fett, grønnsaker og veldig lite karbohydrater. Jeg får mensen og hele syklusen i rute, blir kvitt hormonproblemer, sover bedre og lettere, får blankere og penere hår, sterkere negler, mykere hud (blir kvitt eksem og tørr hud), MYE MYYYE mer energi - nesten som et barn, bedre syn, bedre humør osv. Listen er lang! Og dette har jeg aldri opplevd på et såkalt normalt sunt kosthold. Og jeg har ikke trent særlig aktivt på lavkarbo heller, det har jeg gjort på et normalt kosthold uten å oppnå noe lignende.

Hvorfor blir kroppen så drastisk mye bedre i helse og utseende om det er skadelig å leve slik? Burde man ikke heller da føle seg syk og dårlig? Jeg har svært ustabilt blodsukker, og merker at alt ALT stabiliserer seg når jeg spiser lavkarbo med mye animalsk fett. Jeg kan gå lenger uten å spise (uten å få disse fallene i blodsukkeret der jeg blir hissig og dårlig, det får jeg ALDRI på lavkarbo, ikke engang etter feks. 8 timer uten mat, selv om det sjelden går så lenge altså).

Merete A sa for siden:

Nemlig! Kroppen snakker alltid sant :D

jeef-micro sa for siden:

jeg bare sa det for å "advare" alle. Vi har en tendens her inne til å mene at det vi tror er det eneste riktige, og å rakke ned på andre meninger/sannheter en den vi selv har

Albertine sa for siden:

stikker hodet inn for å si seg hjertens enig i Ebbamor, DJWB og Iset

amerdal sa for siden:

Heisannnnn. Jeg er helt ny her...... :D jeg trenger noen tips til bøker, har noen no gode forslag???? Har skjønt at det er lurt å lese før jeg begynner på en kur.........:rolleyes:

SunnhetMedSirrup sa for siden:

du sa noen trodde at fett var bra for kroppen.. og ja, det er det. Fett indeholder de FETTFORBRENDENDE vitaminene ( og nokså sjeldene ) A, D , E , og K. og + att det metter mere en karbohydrater. og her inne snakker vi lavkarbo , ( lavkarbo.no.. lol )

Areola sa for siden:

Denne tråden er fra 2006, og jeg tror nok ikke brukeren du svarer er så veldig aktiv lenger..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.