< Tilbake til oversikten

Etterlyser oppskrift!

Carisma sa for siden:

I en av de 35+ bladene (tror kanskje det var det Eva??) var det en oppskrift på kesam-pannekaker i et av de første nummerene. Klippet den ut og tok vare på den, for de var veldig gode. Men selvfølgelig har den forsvunnet i flyttinga! :mad:
Noen som har oppskrift på disse??

Iset sa for siden:

Jeg har oppskrift på kesam LAPPER? Vet ikke om det er de du er ute etter men her er de iallefall:

KESAMLAPPER

• 3 dl Sans Kesam Mager
  • 2 stk. egg
  • 5 ss hvetemel (kan bruke spelt eller kanskje soya?)
  • 3 ss sukker (splenda/fruktose)
  • 2 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1 stk. sitron , revet skall av
  • 2 ss TineSmør , til stekingHa kesam i en bolle. Rør inn eggene, deretter melet sammen med sukker, bakepulver og vaniljesukker. Riv skallet på sitronen og ha det i.
    Varm en stekepanne og stek lappene. Ha ca. 1 ss røre i panna til hver lapp.

Server med syltetøy med lite sukker eller friske/frosne bær og eventuelt kesam med vaniljesmak.

Fullfres sa for siden:

Jeg ser at denne tråden er "hønngammal", men jeg husker kesamlapper og husker at de er så gode. Nå har jeg utviklet en intoleranse for hvetemel i løpet av de siste 7-8 årene, men vil gjerne prøve dem igjen. Går det bra å lage disse med f.eks havremel eller glutenfritt mel?

Hadde vært så moro å prøve! Jeg lagde jo CC-lapper etter oppskrift jeg fant her inne, og de var kjempegode! Lillemann på snart to gaflet i seg som han aldri hadde sett mat før!! :)

Yonah sa for siden:

Det er mange oppskrifter på lapper her inne. Søk på lapper/pannekaker under oppskrifter. Kan fint lages med feks kokosmel, mandelmel, malte mandler, kun fiberhusk, cottage cheese, kesam osv.

Oppskriften over er IKKE lavkarbo.

Fullfres sa for siden:

De så veldig gode ut :) Vi lager nå lapper/pannekaker av en omskriving av kesamlapper :) Vi lager av 150 gr seterrømme, 2 egg, 2 små ts fiberhusk og litt søtning. La røren stå i kjøleskapet i 10 min før steking. Hvis den er litt tykk, ta i litt fløte. NAMMENAMMENAM! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.