Er en selvpåført ketoacidose pga manglende karbohydratinntak en effektiv slankemåte?"
Hei,
Det å spise så lite at man forbrenner noe fett som finnes i eget fettvev er en forutsetning for at man kan gå ned i vekt. Selvpåført ketoacidose får du når du spiser så lite karbohydrater at du vesentlig forbrenner fett. Det er ikke noen effektiv slankemetode.
Hilsen Christian A. Drevon
Her blander de ketose og ketoacidose... Ganske graverende feil.
Jeg får frysninger. Og at ketose ikke er noen effektiv slankemetode?? HVA??? Greit nok at de ikke mener SUNN men det er da vitterlig noe av det mest effektive man kan bruke og det vet de jo selv!
:mad: Kan ingen stoppe munnen på den mannen? Hællemåne! Tenk å si noe så dumt! Noen som føler seg kallet til å skrive et saftig leserinnlegg til VG og sette Drevon litt på plass? Torkil - Nille - anyone? Sånt tøys burde jammen ikke få stå uimotsagt! Føler meg ikke kompetent nok ennå til å skrive selv, ellers skulle jeg jaggu gjort det!
Som DJ sier her, så er det aller mest graverende at Drevon åpenbart ikke vet forskjell på kotose og ketoacidose. En man som uttaler seg så bastant om lavkarbo kosthold burde ha de mest grunnleggende kunnskaper før han uttaler seg. Men å uttale seg mot bedre vitende er dessverre noe denne herren har drevet med i mange år og kommer til å fortsette med. Alle negative kommentarer om dette som sendes inn til VG eller slankeklubben blir ikke trykket. Gang på gang har jeg mailet og sendt svar på innlegg, og EN eneste gang har de svart. Da var det journalisten selv som svarte (alt er postet her i forumet).
[color=purple][/color]
Jeg gidder ikke bruke tid og energi på Drevon og hans like lenger !
[color=purple][/color]
Nok et eksempel på kritikk framsatt uten bunn i konkrete kunnskaper og fakta. Er til å bli gal av.. ! Hvordan kan VG la denne mannen uttale seg som ekspert når han åpenbart ikke har satt seg inn i hva ketose er?
Noen MÅ jo nesten si noe... En professor innen ernæring kan ikke gå ut i media med så feilaktige påstander? Folk hører jo på ham og har ham som forbilde (ufattelig, egentlig). Jeg syns dette er altfor graverende til at det bare kan passeres...
Jeg får vel tenke ut noe lurt å maile direkte til ham eller vektklubb. Jeg er jo medlem der, men å skrive om det på forumet der inne er jo dødfødt.
Om du gidder å skrive noe Iset, kan du godt legge inn/bruke deler av denne forklaringen:
[color=purple][/color]
Det er ikke farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose.
[color=purple][/color] Ketose blir ofte blandet med et lignende ord, ketoacidose. Leger og såkalte kostholdseksperter bør absolutt vite forskjellen ! Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt.
Flott, Nille!! Jeg skal tenke ut en mail som jeg sender senest i morgen. Sender den direkte til ledelsen i Vektklubb så håper jeg de svarer. Skal skrive i denne tråden når jeg har sendt og når svaret evt. kommer. :)
Har enda ikke fått svar på mailen min. Men hva skal de liksom svare? :snill:
I går måtte jeg "krangle" med noen på vektklubb.no som mente man kunne dø uten sukker (ja, hvitt sukker) og som dro frem dette med at folk hadde dødd av ketoacidose på Atkins. Jaja, det tar jo aldri slutt.
Ja, så og si alle kritikerne jeg har diskutert med, særlig de mest påståelige, har fått all infoen sin fra tabloidpressen. Ingen av dem har lest bøkene eller noe som helst annet, kun møkka-artikler fra VG. :rolleyes:
Det sier vel det meste.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.