< Tilbake til oversikten

Guacamole-dip

Iset sa for siden:

2 modne avocado
1 liten løk
2 båter hvitløk
1/2 frisk chili
saften av 1 lime

Guacamole kan godt lages i en mikser, ha i alle ingrediensene og kjør til passe konsistens.
Bruker du morter eller en skje må du finhakke løk, hvitløk og chili.

Nille sa for siden:

Nam nam ! :D
Guacamole er noe av det beste jeg vet, - og jeg håper du syns det er OK at jeg "blander" meg inn her Iset !

Dette tipset fikk jeg av kokken på (etter min mening) verdens beste TexMex restaurant "Lupes" i Houston, Texas:

Dess mindre avocado kjøttet blir bearbeidet, dess bedre blir det og dess lengre holder det seg friskt. Dvs. det er bedre å mose det med gaffel enn kjøre det i kjøkkenmaskin/mikser (eller bruke morter/skje..). Hvis avocadoen er for hard til å mose med gaffel er den ikke moden nok til å lage guacamole av ! . Guacamole SKAL være litt grov og ikke en glatt "kremaktig masse". De andre ingrediensene du skal ha i skal være finhakket, - ikke moset de heller.

Den beste avocadoen å lage guacamole av er den med mørkt, litt tykt skinn fra fra California, Hass avocado.

(Florida avocadoen har glatt grønt skinn). Hass Avocado fra California har også minst Karbohydrater. Se eget klistret avocado tips på toppen under Atkins / Induksjons tråden her

PS Littegrann hakket chilantro (koriander krydderplante) gir en ekstra "snert" på smaken ! ...Men ikke ta for mye, den smaker sterkere enn den ser ut ! :p

Iset sa for siden:

Selvfølgelig må du bare blande deg inn så mye du vil. :)
Kjempegode tips du kommer med her, kjempebra!! :klemme:

Bobbo sa for siden:

Noen som vet om det er noen farlige karbohydrater som gjemmer seg i guacamole kryddermix'en fra SantaMaria? Er ikke noe annet enn vanlig krydderting i den tror jeg. Ikke noe sukker eller stivelse som i holiday'en.

Carisma sa for siden:

Hvis du lager den fra bunnen av så vil du merke at den mixen egentlig ikke kan kalles guacamole.. :D

Bobbo sa for siden:

Seriøst? Jeg ånder og lever for "guacamolen" laget med denne mixen. Hadde perioder jeg kun spiste brød med guacamole og gulost (sammen). Da må det prøves...

Lemen sa for siden:

Helt enig med Carisma! Prøv å lage guacamole fra bunnen av, det er nydelig!

:sikle:

Bobbo sa for siden:

Will do... Noen som klarer å regne ut karbinnholdet i den oppskriften øverst?

Iset sa for siden:

Jeg elsker den mixen jeg også, selv om jeg oftest lager det fra bunnen av. Liker begge deler.

Nille sa for siden:

ca. 14,2 karber i en pose. Abssolutt altfor myefor lavkarbo !!
Og har du smakt ekte guacamole (som oppkriftene i denne tråden) VET du at mixen er bortkasta penger - OG karber !! :)

www.ie.santamariaworld.com/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=0&p=p4c&c=4&s=7&id=203

Idarull sa for siden:

jeg vet dette er en gammel tråd, men jeg trengte oppskrift! skal prøve denne. hvor lenge holder den seg i kjøleskapet?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.