< Tilbake til oversikten

Salt

mcfrogner sa for siden:

Prøver dere å kutte ned på saltet? Det er jo salt i alt mulig. Lurte på om jeg skulle kjøpe smør uten salt, men har det noe for seg? Thoughts? :)

Icerus sa for siden:

Du trenger en del salt på lavkarbo dietter. Så ville ikke prøvd å kutte ned desom du ikke per dags dato har et unormalt høyt inntak av salt.

Siden vi mister en god del vann (spesielt i begynnelsen) og med det blir en del salter og mineraler skylt ut sammen med dette. Har lest at det annbefales å ta tilskudd av vitaminer og mineraler, samt sørge for at vi får i oss nok salter og mineraler. Vi trenger den del salter også:) Jeg bruker LO-salt i matlagingen. Samt vanlige kosttillskudd.
-Icerus-

jankph sa for siden:

Enig. Med mindre du vanligvis har ekstra salt på maten, er det ingen grunn til å kutte ned. Selv har jeg ikke salt på noe som helst (nesten)...tror jeg får i meg nok (og ihvertfall ikke for mye) salt gjennom maten på vanlig måte, pluss gjennom kosttilskuddet.

mcfrogner sa for siden:

Jeg bruker bare havsalt når jeg tilsetter salt under matlagingen og jeg tar multivitamintilskudd og omega-3. Da skal jeg ikke bekymre meg mer om salt :)

donjuanwannabe sa for siden:

Du trenger ikke bevisst kutte ned på saltet nei. Du spiser sannsynligvis mye mindre salt nå som du spiser lavkarbo enn før likevel. Husk; pasta=salt, poteter=salt, ris=salt, brød=salt osv. Og salt er heller ikke så farlig som enkelte skal ha det til. Matvarer fulle av karbohydrater er mye mye værre.

Summer sa for siden:

Noen som har noen informasjon om farlighet/ikke farlighet med salt?

mcfrogner sa for siden:

Det lurer jeg også på. Og rent logisk/intuitivt vil jeg tro at vanlig koksalt er helt tomt for næring (utenom ev. tilsatt jod), mens havsalt inneholder noe mer mineraler? Det smaker i alle fall ikke "fake".

themonk sa for siden:

Jeg spiser så mye smør at jeg velger den usaltede varianten, og heller tilsetter havsalt eller LOsalt hvis det trengs. Det er jo et alternativ.

Salt med kalium i kan du bruke mye av uten at det er noe problem. Men veldig mye rent NaCl kan være farlig. Hvis du svelger to spiseskjeer med salt dør du ganske fort. Dette er faktisk den mest vanlige formen for selvmord på verdensbasis. Særlig populært i Asia. Billig, enkelt og smertefullt. :p

Summer sa for siden:

Æsj, nå fikk jeg flashback til jeg som seksåring skulle konkurrere med en venninne om hvem som klarte å spise mest. Hun hadde en kopp med sukker, og jeg en kopp med salt. :eek: Fy flate så dårlig jeg ble. :rolleyes:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.