Her sitter jeg klokka fem om morran og får ikke sove fordi jeg har noen :mad:#&%"*^`?=#¤%&":mad: mygg på soverommet. De summer. Og stikker. Og summer igjen. Myggen elsker meg. Og jeg blir GAL!!!
Jeg er allergisk mot mygg. Ikke bare fordi jeg hater dem, men fordi jeg får noen voldsomme reaksjoner på stikkene. Jeg hovner opp, og klør meg til blods selv i søvne. Det renner verk i dagesvis, og jeg kan "vedlikeholde" et stikk i uker og måneder. I perioder ser det ut som jeg har vært i krigen. Og etter hver sommersesong har kroppen nye, stygge arr. Blæææh!
Da jeg begynte på ketogen kost, så det ut til at myggen begynte å unngå meg. For en vidunderlig "bivirkning" av å gå på lavkarbomat!!! Jeg fikk en ide om at det skyltes at blodet ikke var så søtt lenger. Det er vel et munnhell at myggen liker søtt blod, men jeg tenkte altså at det måtte være noe i det likevel. Men lykken varte dessverre ikke evig. Nå ser det ut til at myggen har funnet meg igjen. Kan det være fordi jeg har begynt å tillate meg å drikke Cola Light?
Jeg har prøvd "alt" for å unngå å bli stukket. Jeg har prøvd "alt" for at stikkene ikke skal klø. Nå er jeg i ferd med å bli sprø!!!
Huffameien - jeg kjenner igjen det med at myggen er intenst glad i meg, men jeg er heldigvis ikke allergisk. :klem: Der jeg bodde før er det ekstremt mye mygg, og for meg førte det til at jeg ikke kunne være ute i hagen (f.eks.) på kvelden. Jeg var i perioder sikker på at hele resten av bygda var myggfri - for alle var hos meg...:mad:
Råd 1: Hold deg laaaaaaangt unna Åsnes og Grue kommune i Hedmark ;)
Råd 2: Drikk Schweppes Indian Tonic Water - det inneholder Kinin (men inneholder også sukker da....)
Råd 3: Spør på apoteket om det finnes kinin-tabletter som er reseptfrie. TROR det gjør det, men er ikke sikkert. Kinin anbefales ofte hvis man skal oppholde seg i områder med Malaria - nettopp fordi myggen avskyr dette stoffet.
Råd 4: Prøv å bruk Zyrtec el. l. når du er stukket - kanskje det kan dempe den allergiske reaksjonen?
Hm...var i ferie i Sørøst-Asia for noen uker siden og tok malaria tabletter, selv om jeg ikke var i et utpreget malariaområde, og dette kan forklare hvorfor jeg ikke ble plaget av mygg i det hele tatt, mens andre i reisefølget mitt, som ikke tok disse tablettene, til stadighet ble bitt av mygg. Så vet jeg det. Men summingen er det kanskje verre å bli kvitt..
masse hvitløk og c-vitaminer...men da er det vel ingen som liker deg! hehe,,og myggnetting i vindu og dør. Spray rommet med noe drepende før du legger deg..nattda!
Fikk et tips om at om man spiste zyrtec så ble man stukket mye mindre enn vanlig.. Men har ikke prøvd ut rådet selv og kan ikke gå god for det altså :)
Jeg er også allergisk mot insektsstikk. Alle slags insektstikk. Og insektene elsker meg, særlig myggen. Jeg sover i myggnett om natta dersom jeg oppholder meg i myggområde.
Jeg bruker myggstift og myggspray, og det funker. Vi har tre insekstslamper hengende forskjellige steder i huset.. Det holder dem unna soverommet. Vi har døra på gløtt inn til badet og lyset på der inne, det stryrer alle insekter vekk fra soverommet. Jeg sitter alltid langt unna lyskilder når jeg sitter ute om kvelden.
Og når vi griller hiver jeg på noen kongler på grillen etter maten.. Det holder de veste torpedoene unna..
Og du, spiser du mye hvitløk så hjelper det også..
Takk for alle gode råd! Allergitabletter a la Zyrtek og Aerius er prøvd for lengst - uten hell. Hvitløk og C-vitamin hjelper heller ikke, men jeg spiser det nå likevel, det har jo mange andre fordeler. :)
Vurderer å kjøpe meg et myggnett til å henge opp rundt senga mi. Og kinintabletter skal jeg jaggu be om å få av legen min for å teste det ut. Jeg har jo hørt at det brukes forebyggende mot malaria ... har det fæle bivirkninger, tro? Nei, kan ikke være så ille som summen av alle myggstikka, hehe ...
Noen som har noen formening om hvorfor jeg ikke ble stukket de første ukene i ketose - og hvorfor jeg atter er elsket av uhyrene igjen nå. Var det acetonlukta de ikke likte? Er det mulig at mygg liker Cola ligth??? (Er ikke helt klar for å ofre min siste avhengighet ennå - med mindre jeg VET at myggen kutter meg ut om jeg dropper Cola lighten.)
Hva med noe som tar kløen? Har prøvd alt det som virker på vanlige folk - fra lidokain til eurax til gudene vet hva de heter alle de såkalt kløedempende kremer og oljer. Noen sekunders lindring har jeg bare fått av noe illeluktende greier jeg en gang kjøpte i Hellas. Men da ble jeg jaggu kvitt både gubbe og unger også! Det stinka! Noen som vet om noe som VIRKER?
Jeg tok kinin når jeg var i sør-afrika siden vi skulle ut i bushen. Men jeg ble så sinnsykt kvalm at jeg bare måtte slutte å ta det. Jeg ga opp etter 3-4 dager. Samme skjedde med en av de andre.. så det er kanskje noe man bør vurdrere. Spør du meg er det ikke verdt det!
Er forøvrig selv allerigsk mot insektstikk, og myggen elsker meg selvfølgelig.... Forrige helg fikk jeg 19 myggestikk på ryggen, fordelt på to områder på ca 5x5 cm.... Blindeskrift! :D Ikke et eneste stikk på resten av kroppen, kun de to områdene. Merkelig. Men jeg har klødd så mye gjennom livet at jeg tror jeg har begynt å bli immun mot kløen. Det klør selvfølgelig litt enda, men ikke så mye som før.
Men hva med å prøve noe lett bedøvende salve? Ibux-salve f.eks? Eller å legge is på de så man mister følelsen en stund? Det har jeg prøvd et par ganger i de mest desperate periodene.
Eller den nye solkremen mot brennmaneter, kanskje den virker mot mygg også?
Fant en opplysning som jeg ikke kunne la være å lime inn her: "Det er bare kvinnelige mygg som biter. Mannlige mygg er vegeterianere."
Usikkert om det kan være til noen ytte å vite det, men....
:rolleyes:
Mitt beste tips er tørket appelsinskall på glass! :) :) :) Ta vare på appelsinskallene etter at du har spist appelsin. Tørk dem, og ha dem på glass! Når mygga begynner å plage skrur du av lokket, og lar duften spre seg. Ha gjerne flere glass rundt omkring... Spesielt innendørs (og i telt) er det utrolig effektivt. Nesten sånn at mygga står i kø for å komme seg unna..! (Husk å skru igjen lokket etterpå slik at ikke alt fordamper...)
Et annet tips er å kle seg i farger som ligner snø og is... Mygg liker ikke snø og kulde! Glem den "sorte, slankende", og finn heller frem den "hvite, flagrende"..
Har hørt at mygga "går etter" noe i utåndingslufta. Dermed kan man faktisk lure mygga med å puste gjennom en slange...! :p (Kan jo kanskje være et tips å ta med seg dersom man skal på fisketur, eller skal sitte på en jaktpost???) Noen hadde gjort et forsøk der den ene pustet gjennom en slange som var stukket inn i en svart bamse, og den andre pustet gjennom en slange som var stukket inn i en hvit bamse. Forsøkspersonene ble ikke stukket, men den sorte bamsen fikk minst dobbelt så mange myggstikk som den hvite!!! - Uansett hvem av dem som pustet i slangen!
Mygg er ikke akkurat det beste jeg vet. Nettopp vært en uke på fjellet, og det viste seg å være et skikkelig mygghull i år. Da sverger jeg til Mygga myggmelk, et middel jeg forelska meg helt i da jeg var i militæret i indre, indre, INDRE Troms (DER var det mygg der...). Men mygga altså - funker som f***.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.