MokkMokk sa for siden:
Soyaolje til steking
Fjonken sa for siden:
Kaldpresset sådann så..
MokkMokk sa for siden:
Har bare vanlig jeg. Hvorfor kaldpresset? :confused:
Fjonken sa for siden:
Sunnest..
Iset sa for siden:
Får man tak i kaldpresset soyaolje da? Har ikke sett det, tror jeg. Soyaolje er jo særdeles usunt også da, er vel en av de verste oljene man kan bruke. Hvorfor ikke olivenolje? Jeg kan ikke si jeg har kjent så mye lukt etter å ha STEKT i olivenolje?
MokkMokk sa for siden:
Jeg har olivenolje liggende, men HATER olivensmaken, og har litt angst for at den skal sette smak på maten. :rolleyes: Men den gjør kanskje ikke det?
Fjonken sa for siden:
Rapsolje smaker ittno i maten. Og Olivenolje av den milde typen smaker heller ikke stort.. Du må lese på flaskene før du velger. Står det at den egner seg til baking og salater er den ok smaksmessig. Soyaolje bruker jeg aldri, nettopp pga smaken og lukta.. Og Iset har rett kaldpresset soyaolje eksisterer ikke.. Enda en grunn til å velge oliven eller raps i steden.
Iset sa for siden:
Jeg har stekt i olivenolje og kan ikke si jeg har kjent så mye smak nei... Og liker du ikke olivenoljesmaken har du nok kun smakt de ekle billige variantene. :P
Men som Fjonken sier så er rapsolje ganske nøytral, såfremt du velger et bra merke. Jeg kjøpte en billig på Rema og måtte kaste hele greia, den smakte grisebinge!
MokkMokk sa for siden:
Det er oliven jeg ikke liker altså, selve frukten. ;)
Eller er det egentlig en grønnsak? Et bær? :confused:
Albertine sa for siden:
Da ville jeg heller ha valgt å steke langsomt i ovnen, evt. å steke på mindre sterk varme i panna. Soyaolje er no' dritt...
Iset sa for siden:
Jeg liker heller ikke oliven, det smaker dritt. Men olivenolje er godt, det smaker annerledes, iallefall de dyre gode merkene.
Summer sa for siden:
Samme her. :)Jeg vil fraråde å bruke soyaolje fordi den er varmpresset, og fordi den har for mye omega 6. For mye omega 6 i kostholdet fremmer betennelsestilstander i kroppen.
Anbefaler Olivenolje eller raps, men husk å ikke steke på for høy varme. Heller lavere temp og lengre steketid.
Ellers, så er det jo å anbefale å steke i smør, eller cocosa (den til steking), sistnevnte bruker jeg endel, og den er heeelt smakfri. Den bruker jeg når jeg vil steke på litt høyere varme. :)
Nille sa for siden:
Soyaolje er absolutt fyfy !
masse gode forslag her, men vil du ha noe som er absolutt smak og luktfri så bør du prøve Cocosa Pure (den for steking) som du får på helsekosten. Det er den som tåler varmen best, etter avocado og rapsolje. Om du ikke like stekeosen kan du bruke 50/50 olje og smør, da lukter eller oser det ikke slik ! Jeg bruker ofte det med godt resultat. Skifter litt mellom oljene etter hva jeg har i hus, men favoritten er Cocosa eller avocado olje og smør.