< Tilbake til oversikten

Opplyst næringsinnhold

nalana sa for siden:

Når næringsinnhold er opplyst pr 100 gram, som det egentlig alltid bør være på matvarene, skal ikke da summen av pretein, fett og karbohydrater alltid være 100 %. Det finnes jo ikke flere matgrupper, så derfor har jeg forstått det slik at hvis ikke summen blir 100 %, så er det noe muffens:cool: :confused:

I dag har jeg spist mør-pølse med dette næringsinnholdet:

25 g protein, 37 g fett og 1,5 g karbohydrater

Dette er jo bare 63,5, så hva er resten!?:rolleyes:
Har noen noen tanker om dette, eller vet noe som jeg ikke vet:o

Var forøvrig ikke særlig redd for å sspise mørpølse, for jeg har spist det mange ganger før, men da fra fabrikant med 100 % pålitelig innholdsfortegnelse. (Regner jeg med i hvert fall:eek: )

Trolljenta sa for siden:

Resten er vel vann..

nalana sa for siden:

Kan vel ikke være så enkelt:confused: , for vann er det jo i alt, og de fleste innholdsfortegnelsene går jo faktisk opp i 100.
Hvis du har rett, så burde det jo mangle noen prosent på alle innholdsfortegnelser:confused:

Meget mulig du har rett, for vann er jo hverken fett, protein eller karbo, men det finnes jo i alt. Skal bli flinkere til å sjekke
summen, kanskje det er meg som bare har trodd at det alltid må bli 100 tilsammen. Men synes også å huske at matvarer ikke blir lagt inn i fitday hvis ikke denne summen er 100 %.......

Trolljenta sa for siden:

hmm.. Jeg hadde forresten også problemer med å legge inn ting i fitday. Tror det var tomater jeg ikke fikk lagt inn, så da ble jeg irritert og droppet hele greien.
Vi får se hva andre på forumet har å si.

Er jo fiber også som trekkes fra på karbohydratene, men trodde ikke det var fiber i kjøtt :confused:

Fjonken sa for siden:

Trykkfeil, eller beregningsfeil kan være årsaken.

Kristian sa for siden:

Resten er nok vann, fiber og salter. Ikke mange matvarer som har 100g av 100 på innholdsdeklarasjonen. Det eneste jeg kommer på i farten er olje som er 100% fett.

Nille sa for siden:

Sjekk næringstabellen du Nalana. Der ser du at 95% av matvarene ikke har 100% om du legger sammen fett, proteiner og karbohydrater. Fiber, vann etc er ikke med.
[color=purple][/color]
Og for å komplisere det ytterligere: Næringsinnhold er også oppgitt til 100 gram spiselig vare i næringstabellen. Ikke 100 gram vare. Dette står også forklart i papirutgaven av næringstabellen.
[color=purple][/color]
Det som derimot skal bli 100% er prosentvis fordeling av kaloriene. (slik som det regnes i Fitday f.eks).

nalana sa for siden:

Ok, jeg kan jo ikke ha summert så mange varer, men bare gått ut i fra at de tallene skal gå opp i hundre. Nå skal jeg ikke bekymre meg om det lenger i hvert fall.
Takk for hjelpen alle sammen:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.