< Tilbake til oversikten

Fedme dreper

Albertine sa for siden:

provosert
Tenk om hun hadde funnet lavkarbo? Jeg beklager Fjonken, men lavkarbo er ikke nøkkelen til evig lykke for alle. Jeg har funnet lavkarbo jeg, men det funker ikke for hodet mitt. Er jeg dermed dømt til et tragisk liv med altfor brå og snarlig slutt?

Fjonken sa for siden:

Nei, du har selvfølgelig rett Albertine. Beklager min tankeløshet. Lavkarbo er ikke nøkkelen for alle. Men ut av artikkelen leser jeg at hun har kjørt tradisjonell lavkaloriopplegg. Kanskje utfallet hadde vært anderledes dersom hun hadde prøvd lavkarbo.. Var vel egentlig det jeg skulle si.

Merete A sa for siden:

Kvinnen det sto om i denne artikkelen hadde åpenbart trengt en helt annen behandlingstilnærming enn den hun fikk. Jeg kjenner ikke hennes historie i detalj, men jeg tolker det jeg leste slik at jeg tror hun ville ha profittert på langvarig psykoterapi - på et langt tidligere stadium. Jeg blir redd når jeg stadig leser Serena Tonstads uttalelser om slankeoperasjoner. Hun jobber på avdeling for FOREBYGGENDE medisin. Hva har slankeoperasjoner med forebygging å gjøre?

Det er så lett å overse at mennesker er HELE mennesker. Overvekt - og særlig i slik grad som vi leser om i denne artikkelen - handler aldri "bare" om mat. Overvekt har alltid et psykologisk perspektiv ved seg, enten det er grunnlaget for eller følgende av overvekten. Et helhetlig behandlingsopplegg må etter min mening også innebære at man får profesjonell bistand til å bearbeide de følelsesmessige belastningene som overvekten innebærer - samt eventuelt de emosjonelle utfordringene som eventuelt var utgangspunktet for at man i det hele tatt begynte å legge på seg.

Jeg kjenner en del mennesker som er slankeopererte. Det er svært blandede erfaringer de sitter igjen med. Oppfølgingen de har fått på det mentale planet er mildt sagt mangelfull. Dette skremmer meg. Jeg synes det er helt utrolig at fagfolk i stor grad utelukkende ser den fysiske kroppen. Jeg får lyst til å skrike høyt! :realmad:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.