< Tilbake til oversikten

Fårikål

Iset sa for siden:

Til høsten er det fårikåltid igjen, og dette er vel ypperlig Atkins-mat. :)

1 kg lammekjøtt med ben i serveringsstykker
1 1/2 kg hodekål
2 ts salt
ca. 4 ts hel pepper
ca. 3 dl kokende vann

1. Del hodekålen i båter. Legg kjøtt og kål lagvis i en gryte.

2. Strø salt og pepper mellom lagene. Pepperkornene kan også legges i en gaspose eller i en pepperholder.

3. Hell på kokende vann. La det koke opp- og la får-i-kålen trekke over svak varme til kjøttet er mørt. Ca. 1-2 timer.

Multi sa for siden:

Ehhh - lurer på noe jeg.
Blir det godt uten mel da?
Hva brukes til tykner i sausen hvis en skal unngå mel?

Trolljenta sa for siden:

Ja, det ble godt, selv om det ikke var noen saus

Gabben sa for siden:

Trenger ikke å slå over kokende vann. Grunnen til at en bruker kokende vanner jo hvis en har hvetemel imellom lagene. Da gjør en det for å slippe at hvetemelet klumper seg. Sålenge det ikke er hvetemel i oppskriften, trenger en ikke å slå over kokende vann. Da kan en bruke vanlig kran temperatur.

Lager fårikål idag. Tror det blir kjempegodt.

Photobscura sa for siden:

Hva er egentlig vanlig tiilbehør til fårikål?

Jeg har lyst skikkelig lyst til å lage fårikal, men man må vel ha en skikkelig stor kaserolle til det? Uansett, her på Løkka er det fårkålkjøtt til hundre kr kiloen på den lokale halal-butikken! Hurra!

mofe sa for siden:

Photo, poteter - men er like godt uten :ja:

Kan jo alltids lage kålrabistappe, det er jo så godt til pinnekjøtt, hvilket også er får :)

Rottis sa for siden:

Her i huset spiser vi uten noen ting til alle mann. Men kålrabistappe er sikkert godt som tilbehør!

Abbe sa for siden:

Står ei lita gryte med fårikål og putrer på komfyren her nå, trenger ikke lage mye Photo, lager akkurat passe mengder ;)

Ok! Den største gryta jeg tar er vel en tre fire liter eller noe, men da må man lage flere porsjoner, kanskje? Jeg har nemlig blitt stort fan av å lage masse mat, sånn at jeg har en stund. Er litt lei av å lage mat om dagen :p

Abbe sa for siden:

Jeg laga til en dag nå, og gryta jeg brukte er 1,5 liter... Den var stappfull til å begynne med, men kål krymper drastisk så det ble ikke så mye til slutt... Brukte rundt 3/4 av den minste hodekålen jeg kunne finne og så et lag med kjøtt i midten. Namnam! :cool:

Abbe sa for siden:

PS. om du passer litt på peppermengdene (så det ikke blir krutt) så er fårikål godt oppvarmet dagen etter også:cool:, tredje dagen bør du passe litt på - har vært med på at kål gjærer :eek:

Takk for tipset!
Da skal jeg jammen gå og kjøpe fårekjøtt og kål i mårra! :D

Carisma sa for siden:

Kålen er vel i grunnen tilbehøret? Til fåren liksom? :D

Iset sa for siden:

Fårikål er ENDA bedre dagen etter, synes jeg. Sånn som feks. ostelasagnen her inne. Noen ting er bedre dagen etter. :D

Nannah sa for siden:

Kålen er tilbehør jo...den blir jo bare nydelig...
men en aldri så liten øll/dram til er jo ikke bortkastet heller :D

Cornelia sa for siden:

Åh jeg har også lyst til å lage fårikål!
Har aldri laget det selv men pleier å få det hos foreldrene mine.
Vi pleier å ha kålrabbistappe til, noen som har en oppskrift på det forresten?

Gleder meg!!

sylwester sa for siden:

Det jeg liker med Fårikål (og andre klassiske norske retter) er at det er komfyren som er kokken og ikke jeg. Her i Frankrike kjøpte jeg et oppskjært lammelår og et kålhode. Fulgte matprat sin oppskrift bortsett fra at jeg ikke passer så forferdelig mye på tiden siden jeg alltid lager den dagen i forveien. Tror den var på komfyren i 3 timer og 1 time dagen etter for å få den skikkelig varm.. Disse 4 timene satt jeg ute i hagen og sola meg (det er over 30 grader her :-)

Ettersom det vanligvis er poteter og gulerøtter i det, så har jeg bare laga min egen variant, hvor jeg mørkoker kålrabi og litt blomkål, og så freser jeg det til en masse og har smør, salt og pepper i. Nam nam!

Seba-stina sa for siden:

Da må jeg bare spørre. Er visst litt på viddene nå... :o
Jeg trodde at kålrabistappe var omtrent like mye fy som potetstappe :confused: Kålrabi vokser jo under jorda?
Vanlig hodekål er vel greit, men ikke sånn masse egentlig?
(Jeg spiser generell lavkarbo da, er ikke sånn at max så og så mange karber, men holder meg unna typiske karboting som potet, mais, gulrot, mye frukt, brød, o.l.)

Spiste fårikål på søndag, jeg, spiste en halv potet til da (var hos svigers), men masse kjøtt. Fårikål er nammis!!

Nå teller ikke jeg karber, og ja, kålrot har muligens litt for mye karber for en som går på Ketolyse, men likevel, det er ikke mer enn 6,4 gr kh pr 100 gr.
Om man ser på den glykemiske indeksen, så er den høy, men den glykemiske belastninga er ganske lav, så jeg spiser det med god samvittighet ;)

Risten sa for siden:

Broccoli er godt til fårikål (og alt annet da)

Har aldri brukt mel mellom lagan og det blir supergodt. Husk kjøtt nederst i kasserollen for kål kan brenne seg fast og lage fæl smak.

Sungrazer sa for siden:

Mmmmh - nå lukter det godt med fårikål her i huset også. Kjøpte bare litt lammebog hos slakteren og bad om jeg kunne få det feteste stykket hun fant... :D

Rin sa for siden:

Jeg har lyst til å prøve å lage fårikål - men jeg lurer, går det an å bruke spisskål istedet for hodekål, kanskje? Eller er de vilt forskjellige i hvordan de oppfører seg i gryta? :cool:

Jeg brukte spisskål, fordi jeg synes det smaker bedre, og det fungerte helt perfekt :D.

Lullen sa for siden:

Skal ha fårikål til helga :sikle: Tror jammen jeg skal skeje ut med ei lita most potet til også eller kålrabistappe :rolleyes:

Lill-B sa for siden:

Her er den ene halve poteten jeg frister meg til - kan ikke spise fårikål uten :nei: Nope det går bare ikke :lol:

Rin sa for siden:

Herlig! Er også en fan av spisskål, nemlig. Da blir det fårikåltid snaaart. :sikle:

Mettitta sa for siden:

Jevnet med JBK, det ble supert:) Gubben letet noe snurt etter poteter på kjøkkenet men koste seg glugg ihjel uten:)

Carisma sa for siden:

Spisskålen trenger mye mindre koketid... Så jeg har vanlig kål nede i gryte, også legger jeg oppi spisskål øverst litt uti kokinga. Så blir det ikke bare kålmos (learned the hard way :rolleyes:)

Timiane sa for siden:

Imorgen blir det fårikål. Noen som vet hvordan det er å koke nykål? Har hørt at den kan forsvinne helt og bli til suppe?
Er ikke noe godt kokkeevne- men gjør så godt jeg kan:lesebok:

Jeg aner ikke hva nykål er, men jeg har brukt både hodekål og spisskål, og begge har funka helt formidabelt!

Bombus sa for siden:

Hadde gledet meg til fårikåltid leeenge og laget det forrige helg. Ble litt skræmt, ja. Det var så godt at jeg overspiste i tre hele dager på rad til gryta var tom. Var utspent i mageskinnet i flere dager etter utskeielsene:(. Og jeg som har vært flink til å spise meg passe mett siden jeg startet med dette kostholdet for snart et halvt år siden.

Kan altså ikke spise fårikål så ofte som jeg hadde planlagt. Sukk.

ada-emilie sa for siden:

Dere kan jo mose blomkål og late som det er potetstappe.
Fant fremgangsmåte her:
Ingredienser

• 4 kg fårikålkjøtt

• 4 kg hodekål

• 4 ts salt

• 4 ss hel pepper

• 8 dl vann

<strong>Slik gjør du:</strong>

1. Del hodekålen i båter. 

1. Legg kjøtt og kål lagvis i en gryte (kjøtt nederst med fettsiden ned). Strø salt og pepper mellom lagene. Pepperkornene kan også legges i en spesiell pepperholder.

2. Hell på kokende vann. Kok opp og la fårikålen trekke over svak varme til kjøttet er mørt (når kjøttet er mørt løsner det fra benet), ca. 1-2 timer.

3. Fårikålen serveres rykende varm på varme tallerkener. Noen liker å jevne fårikålen. Strø da litt hvetemel (3-4 ss) mellom lagene. (Les: johannesbrødkjernemel)

Serveres med kokte poteter(les: blomkålstappe)

Tips: Til denne oppskriften trenger du en 10 liters kjele eller to 5 liters.

sylwester sa for siden:

Nykål tåler dårligere å bli kokt og koker vekk fortere enn annen kål. Jeg tror alikevel det går an å lage fårikål med det hvs du ikke har altfor store kjøttstykker da du kan forvente deg at den blir ferdig fortere. Muligens du må bruke mer kål også.

Ang Poterer så savner jeg ikke det så mye når det gjelder denne retten og jeg syns det er unødvendig å bruke blomkålserstatninger her.

Blomkål er vel ingen erstatning, vel! Det man kan lage er en fullgod mos. Jeg lagde nå sist med 50/50 kålrot og blomkål, salt, pepper, muskat og masse smør, og fikk bare godord og skryt fra de som kom på middag. Nå er vel ikke kålrot noe man bør spise på et ketogent kosthold sånn til vanlig, men det finnes verre, som poteter f.eks :p. Men seriøst, det er virkelig ikke noen erstatning, men et alternativ. Akkurat som det tydeligvis er et alternativ å lage kålrabistappe framfor potetstappe og omvendt.

Helene M sa for siden:

Flott... Leste lengre ned på sida at man må legge kjøttet nederst ellers så kan kålen brenne seg og lage ekkel smak... FOR SEINT!

Tror dere jeg har ødelagt hele greia nå? Har jo stått å småputret en stund, så jeg kan ikke bytte om på kål og kjøtt nå:(

Prøv å ha i litt mer vann en stund ut i koketiden, så unngår du kanskje at kålen brenner seg. Kanskje litt for sent, eller?

Helene M sa for siden:

Nei, jeg tror det går bra ennå. Det er fortsatt en del vann der.

Takk for raskt svar:)

Bare hyggelig! Håper det gikk bra med fårikålen din :).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.