Summer sa for siden:
Hva bruker du når du rengjør stekeovnen? Noe spesielt på fastbrent fett?
Summer sa for siden:
Hva bruker du når du rengjør stekeovnen? Noe spesielt på fastbrent fett?
jankph sa for siden:
Sånn 'MrMuscle' stekeovns-rensespray. La det virke natten over. Utrolig effektivt. Sikkert ikke så bra for miljøet, men er det noen som har 'grønne' alternativer som virker?
Albertine sa for siden:
Åh, Lise....:love:
(Men altså, over natten FUNKER IKKE. Må ha stekeovn ren NÅ!)
Summer sa for siden:
:engel_ikk:suss:
Jeg har jo hørt om et kjerringråd om å varme en skål med eddikvann i ovnen, men det stinker vel ut hele huset tenker jeg, så det er vel ikke så praktisk om du skal ha besøk og sånn...
Skrubbe med stålull og jiff? (har ikke peiling på om det er lurt eller ikke, men det står vel på flasken? :p -nei det er ikke meg som gjør slikt her i huset..)
Icerus sa for siden:
Hva med en ildfast form med salo. Sett på ovenen slik at det damper. Det fungerer perfekt på mikroen i alle fall.
Etterpå skal fettet ha løsnet, og med litt skrubbing forsvinner alt
Helene sa for siden:
Jeg har en sån ting stående på disken her og burde rengjøre ovnen.. MEN det står at man må ha hanske og verneutstyr og vifte og værnebriller osv, jeg kan ikke evakuere hele huset for å vaske ovnen.. så vi får ta det en annen dag.. men den burde vert vasket.. men siden det er bare 2 uker til vi flytter får vi ta det med utvaskingen :p
Mum 4 2 sa for siden:
Jif stekeovnsrens er super. Har aldri opplevd så effektiv rens før jeg. Det samme sier svigermor (og hun er nøye hun). Sprayes på, varmer opp ovnen litt og tørker av. Den får med seg alt, til og med det som du tror er "grodd" fast.
Aberet er at her selges den kun på felleskjøpet. Aner ikke hvorfor den ikke er i salg i vanlige butikker.
Albertine sa for siden:
Jeg kasta meg over ovnen med Zalo, vann og dødsforakt. Det verste er borte, og jeg tar sjansen på å skru på ovnen igjen. Muffins til barneselskap er viktige greier, og krever sin mann!
Carisma sa for siden:
Det koster litt, men er absolutt verdt investeringa: DAMPVASKER!
Aner ikke hvor man får tak i det, men min mor har en (hun har ALT... Hørte jeg shoppaholic? :D ), og jeg pleier å låne den innimellom. Møkka bare renner av vegger og tak, inkludert fastbrent fett i stekeovnen.
Ellers funker de Magic eraser svampene veldig bra utenpå ovnen.
Men hva man enn bruker pengene på, ikke kast de bort på cilit bang! Det er det mest ubrukelige jeg har vært borti! :mad:
Fjonken sa for siden:
Jeg har en sånn damphøytrykkspyler og den har jeg kombinert med Cillit Bang, ovnsmøkka renner som bare det.. Det er bare å få det opp med en svamp etter dampinga, og huske på å ha alle vinduer og dører oppe for det stinker og er jo rene gifta...
Snøhvit sa for siden:
Men hva man enn bruker pengene på, ikke kast de bort på cilit bang! Det er det mest ubrukelige jeg har vært borti! :mad:[/quote]
jeg må signere "cilit bang" er baaaaare tull...
jeg klarer fint å rense med Mr muscle stekeovn spray:D
Eva sa for siden:
Rengjør stekeovnen????????????????????? :stuart:
Torkil sa for siden:
Hei
Ehhhhh, jeg har fått en Siemens innbyggingsovn. Den har et rengjøringsprogramm. Det varmer ovenen opp til 500 grader , jo femhundred. Overflaten i ovnen og på platene brenner da alt - absolutt alt fastbrent fet etc. - til hvit aske som lett tørkes bort. Min ovn, glassdøren og platene er som nye- helt nye.
Blott noe å tenke på neste gang ovnen skal byttes ut.:D
Vennlig Hilsen
Torkil:)
Fjonken sa for siden:
jeg må signere "cilit bang" er baaaaare tull...
jeg klarer fint å rense med Mr muscle stekeovn spray:D [/quote]
Funker for meg.. og dessuten er den ypperlig til vask av dusjkabinett.. Spray på, la virke og skyll vekk.. Skinnende rene dusjvegger helt uten gnukking!:D
Grethe sa for siden:
Kjøp selvrensende ovn neste gang, jeg støvsuger bare min og den ser splitter ny ut etter mange års bruk
Albertine sa for siden:
Ok, dere ovneksperter: Jeg skal kjøpe ny komfyr, den gamle er så skitten...:rolleyes: Kjeramisk topp eller induksjon?
Helene sa for siden:
jeg kunne tenkt meg induksjon, men kjøpte meg vanlig keramisk topp for noen dager siden. siden Induksjon er så dyrt :( tenker på fordelen med kalde plater og barn, mindre strømbruk, og ulempen med at man må ha spesielle panner.. ( virker det på normal måte med normale panner?)
Fjonken sa for siden:
Min neste komfyr skal definitivt være av induksjonstypen. Mye enklere å holde ren..pluss alt det der som Helene nevnte. Krever riktignok spesialgryter da, men det blir jo en engangsinvestering..
Albertine sa for siden:
Jeg har allerede gryter som funker på induksjon, så det er ikke noe problem. Men jeg ser etter induksjonstopper på internett nå, og Elkjop har visst ingen... Må lete litt mer for å finne ca.pris.
Anne sa for siden:
Har hørt mye positivt om induksjon, så det skal jeg ha neste gang, og selvrens ovn har jeg positiv erfaring med selv om jeg ikke har det nå. Og nå er selvrensovnen mye bedre enn tidligere også. Finnes visst to typer selvrens...
Skal snart bytte jeg og. :p
Nå bruker jeg dampmaskin eller langpanne med grønnsåpe som varmes opp en god stund før jeg vasker. Da går det ganske greit, men jeg synes det er noe herk å vaske komfyr inni....Døra er i veien:D
Torkil sa for siden:
Hei
Jeg sverger til Gass. Men som dere kan se på ketolyse DVDén valgte jeg induksjonstopp og en Dansk induksjonswok ( litt dyr den)
Med toppen følger en magnet. Kan magneten sitte på gryten/pannen virker den på induksjon også.
Induksjon har alle fordelene til Gass, men ingen av ulempene, og kjempe lett å rengjøre da den ikke blir så varm, men varm blir den!!!!
Vennlig Hilsne
Torkil
Helene sa for siden:
Elkøp har i butikken, hverfall innbygningsovner.. det har jeg sett mange av..
Siljevanilje sa for siden:
når vi bytta ut kjøkkenet, så kjøpte vi induksjonstopp (knall bra greier, så sinnsykt raskt alt skjer) og sånn innebygd steikeovn som torkil har. knall bra det og. :ja:
Carisma sa for siden:
Hvis man kjøper induksjonsovn bør man enten være sikker på at man ikke skal ha flere barn, eller at det er bare dama i huset som står for matlaginga... Menn kan visstnok bli sterile av den! :eek: Sikkert en grei unnskyldning for mannen i huset som ikke vil lage middag :D
Men syns det er såpass skummelt at vi turte ikke kjøpe det når vi pussa opp kjøkken i vinter....
nalana sa for siden:
Hvis det virkelig er noe i det at man kan bli steril av induksjonsovn, så er det jo sikkert farlig for helsa generelt også, ikke bare for reproduksjonsevnen. :confused:
Vet ikke hva jeg skal tro, men er foreløpig fornøyd nok med min ganske nye og bare litt skitne med keramisk topp.
hvis dette var i såfall sant så tror jeg vi hadde hørt om dette og det ikke ville ble solgt induksjonstopper for da hadde de jo utgjort en helsefare.
tror igrunnen ikke så mye på dette jeg.
Fjonken sa for siden:
Kan faktisk ha noe for seg det der.. Les denne artikkelen ( nederst i første spalte)
www.geobiologi.com/forbruker_em2.htm
Nille sa for siden:
Artikkelen det vises til (Fjonkens link) er fra 2001. Den er altså 5 år gammel. Siden den gangen har det skjedd en rivende utvikling i denne teknologien og kreftfare/strålingsfare er ikke lenger noe tema. Mannen til en tidligere kollega av meg jobber i Siemens konsernets forskningsavdeling i Tyskland nå, og der ar de jobbet veldig mye med denne problemstillingen. Det snodige er at det ikke på noe tidspunkt har blitt funnet noen som helst beviser for at induksjonstopper forårsaker hverken kreft, sterilitet eller skader på foster etc. Det er en teori at det muuuuuuuligens skulle kunne forårsake slike ting. Sånn rent teoretisk sett. Jeg har ikke detaljene her, men det er en del av de tingene jeg sjekket opp da jeg vurderte nye kjøkkenapparaturer.
[color=purple][/color]
Hvis man av disse årsaker ikke vil ha induksjonstopp er det selvfølgelig OK. Man velger jo selv. Og jeg kommer til å velge induksjonstopp fordi det rett og slett er mye lettere å jobbe med og det går raskere å lage maten. Jeg tror ikke på all skremselspropagandaen jeg leser heller..... mer skal jeg ikke si om det. Jeg gleder meg til å bytte ut gamle gryter og panner ! :)
[color=purple][/color]
Har også vurdert den nye stekeovnen med denne fantastiske renseprosessen, men den var jo minst dobbelt så dyr som alle de andre ! Kan noen av dere som har en slik huske hva dere betalte og kanskje tipse meg om hva slags type dere har ?
vi har en siemens inntegrert. denne har vi.
vi fikk den gjennom norema, for ca 7000 tror jeg, knall god. forvarmer ultra kjapt.
Albertine sa for siden:
Jeg finner altså omtrent ingen vanlige komfyrer med induksjon. De fleste er innbyggingsmodeller, noe vi ikke kan ha. Kan det stemme at prisen ligger på rundt 10 000,-?
ja rundt det. det er dyrt med det er verdt hver krone. man kan steke en hel pakke med bacon på 3 minutter å få perfekt stekte bacon skiver.
jeef-micro sa for siden:
jiff? :eek:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.