< Tilbake til oversikten

abstinenser

SjokoMons sa for siden:

Hei
Er det noen flere som opplever enorme abstinenser etter å ha begynt på lavkarbo?
Mamma må holde meg fast forde jeg blir helt vil, og har sånn lyst på sjokolade!
Har opplevd det noen ganger nå i det siste, og kroppen er helt skjelven, jeg klarer ikke slutte å gråte!

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre? Er det farlig å bare gå over til å spise godteri nå som jeg har vert i ketose i 3 måneder? har også lagt på meg de 9 kg jeg gikk ned, så jeg har liksom ikke fått så mye ut av dette sånn sett:-( klarer ikke ha ett normalt måltid, når jeg først starter å spise slutter jeg ikke før jeg har spist 1 time i strekk, men har holdt meg i ketose for stiksene er rosa!

Hjelp er dere snille!!! Orker ikke mer! Er jo tydlig at karbohydrater er farlige når man ser hvordan min kropp sliter med abstinensene! Må innrømme at jeg er blitt redd for jeg sliter sånn og ser hvor viktig kostholdet er!

jankph sa for siden:

Huffåhuff...kjenner meg litt igjen der. Å slutte med karber er noen ganger som å slutte å røyke eller drikke, EN liten utskeielse er nok til å sprekke helt.

Gode råd har jeg egentlig ikke bortsett fra at du ikke må gi opp. Vel, men kanskje du skulle prøve å skrive her hva du spiser hver dag...også utskeielsene...det er utrolig hvor mye det hjelper og hvor disiplinert man blir når man vet at andre følger med.

Selv har jeg moderert lavkarbo-kostholde mitt noe og tillater meg et skikkelig karbemåltid til kvelds 1-2 ganger i uken, det holder suget mitt i sjakk. Dessuten blir jeg alltid så deilig trøtt av å spise karber. Andre vil sikkert være uenig med meg, men for meg funker dette helt fint.

Om det er 'farlig' å skeie ut med karber etter 3 måneder med ketolysekuren skal ikke jeg si noe om, men min erfaring er at det skal endel viljestyrke til for å komme tilbake igjen. Jeg er netoppp hjemkommet fra ferie, og der gav jeg absolutt f... i karbene, men jeg passet på ikke å blande fett og karber. Jeg kjente etterhvert at jeg liksom bare måtte ha karber hver dag...ikke bra, så det var tøft å komme tilbake til 'normalt' kosthold.

Jeg skulle gjerne ha mistet kiloene mine fra i dag til imorgen, men jeg vet at det ikke går. Da jeg begynte skulle jeg ta av 20kg på et blunk...nå skal jeg være fornøyd om jeg får det til i løpet av et år.

Som sagt, ikke gi opp, og ikke nøl med å stikke innom dette forumet når hverdagen er som mørkest. Selv har jeg funnet mye trøst og glede her. Det har hjulpet meg i alle fall.

Jan.

Iset sa for siden:

Jeg tror kanskje du har kuttet litt for fort i karbene. Ikke alle tåler å gå fra flere hundre gram til 15-20 gram daglig uten å få for mye problemer. Jeg vet det beste kanskje er å holde ut, men jeg tror nok det beste for deg hadde vært å ta det litt mer gradvis...

Fjonken sa for siden:

Jeg leser boka sukkerbomben nå.. Har ikke kommet så veldig langt ut i den ennå, men forfatteren hevder at sukkerforbruk fører til flere reseptorer i hjernen for nettopp sukker. Dermed legger man opp til et avhengighetsforhold ved at reseptorene skriker etter pleie og omsorg i form av stadig større doser sukker. Dersom man klarer å overse reseptorenes skriking i 2 uker vil reseptorene etterhvert visne hen og dø pga manglende oppmerksomhet. Ergo holder man ut i rundt 2 uker uten noe som helst av sukker og søtt så blir man kurert og kvitt søtsuget.

SjokoMons sa for siden:

Jeg prøvde å b3egyne en sånn dagbok men så plutselig går det en uke oxo har jeg ikke klart å skrive noe.. jeg er veldig sløv på å følge opp sånne ting som ikke er livsviktig for meg.. men kansje livsviktig for meg, er bare det at jeg må innse det:confused: Jeg skal prøve å skrive ned alt jeg spiser i en bok og så ofte jeg kan skal jeg skrive det inne her i min UMP:) Vi får se hvordan det går, kansje jeg skal øke litt på karboene oxo for jeg ligger kanskje litt lavt der. Trur oxo at jeg må kutte ut meieriprodukter forde jeg får så vondt i magen av dem. Kjøper en hvit gjeitost i dag å ser om den er bedre for meg. skal slutte med søtning i teen igjen, for det begynte jeg med i gjem for noen uker siden. Men jeg savner smak! Jeg orker ikke drikke vann for det dekker ikke smaksbehovet mitt:( Jeg er veldig sugen på å smake noe hele tiden. Om det er noen som har noe drikkbart å ambefale så blir jeg glad for jeg blir gal av å ikke ha noe godt å drikke!!!!! Drikker en del farris bris, men det blir dyrt lengden.

Fjonken sa for siden:

;) Skivs litt lime eller sitronsaft i vannet ditt så får du smak nok..

Iset sa for siden:

Det med at alt må smake så mye venner du deg også av med etterhvert. Jeg liker ikke brus lenger, og jeg var avhengig av cola og pepsi max før! Nå smaker vann GODT syns jeg.
Men har du smakt disse smakssatte korallsand-renseposene fra helsekosten? Ligner på små te-poser og finnes i sitron, appelsin og bringebærsmak. Vannet får en kraftig smak, og blir rent samtidig. :)

SjokoMons sa for siden:

Ok jeg gleder meg til å like vann, men skal løpe å kjøpe de koralllsand-renseposene etterpå så jeg slipper å drikke så mye te:D Er rart at man blir så avhengig av smak, jeg føler meg svak når jeg merker att smak har en sånn makt over meg:(

Aline sa for siden:

Jeg har klart å venne meg av med suketter i teen :eek: trodde ikke det var mulig, men det gikk fint, litt rart i begynnelsen :)

Carisma sa for siden:

Jeg har dukket endel vann med appelsin i, blir mer smak, men ikke så skarpt som sitronvann.
I går prøvde jeg med grønt eple i skiver, kjempegodt! Og med melon er også godt. Litt seinere i sommer tenkte jeg prøve med forskjellige bær.
Og tro det eller ei, vann med agurk er faktisk veldig godt.

SjokoMons sa for siden:

Masse hjelp her, tusen takk:D Det blir jeg så glad for! Er jo så vanskelig å gjenogå dette alene når alle rundt meg spiser så mye godt og tilbyr meg godterier hele tiden... litt frustrerende at de ikke kan ta litt hensyn. Da er det bra jeg har dere:)

Fjonken sa for siden:

Vær standhaftig og lag til ditt eget sunne snop som du har i bakhand. Vær åpen med hva du holder på med og lær deg til å snakke om det. Dersom du får de rundt deg til å forstå hvor viktig kostholdet er for deg så vil de garantert spille mer på lag. Omvend dem fra å være fristere til å være voktere. Det vil i allefall gavne deg mye mer..

nalana sa for siden:

Lag din egen iste.
Jeg kjøper billig fruktte uten sukker på f.eks. Lidl, så koker jeg masse, tilsetter litt søtning og mye sitron. Så fyller jeg på glassflasker med isterninger og frosne lime, sitron og appelsinskiver. Lekkert og veldig godt. Minst like godt som dem man kjøper ferdig i dyre dommer.:ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.