< Tilbake til oversikten

Man kjenner om kjøttet har bakterier ikke sant?

Summer sa for siden:

Jeg har kalkunkjøtt som har stått ferdigstekt i en boks i kjøleskapet i en uke. Jeg luktet på det, og synes det luktet helt greit, så jeg brukte det i maten. Nå er jeg dårlig i magen, men det trenger ikke ha noe med kjøttet å gjøre siden magen min er på bærtur (irritert tarm med vekslende løs og hard mage). Men jeg synes liksom det var litt rart at det kom i forbindelse med måltidet. Kjøttet ble godt kokt/stekt før jeg spiste det også. (Kokte det med ris og grønsaker, og stekte dette på panne etterpå)

Det jeg spør om er vel om dere ikke er enige i at dersom det lukter helt greit, så er det helt greit også?

Anne sa for siden:

Siden det var gjennomstekt og luktet godt, kan jeg ikke skjønne at det kan være kjøttet som er problemet Lise....

Håper ikke du blir verre :klem:

Summer sa for siden:

Takk. :) Nei, jeg kan liksom ikke skjønne det. Også ville det vel være mer naturlig å kaste opp igjen enn å få diarè av det om det var dårlig ikke sant?

Albertine sa for siden:

Husk at det ikke alltid er mulig å smake om det er bakterier i maten da...

Summer sa for siden:

Så det kan være der uten at vi lukter det?

Lotusia sa for siden:

Alt jeg veit er at jeg fortiden ikke skal sipse restemat fordi den kan inneholde muggsopp. Om man kan bli syk av muggsopp veit jeg ikke. Men har hørt at kylling og sånt ikke kan oppbevares i kjøleskap over lang tid. :( Håper du blir bra snart da! ;)

Albertine sa for siden:

Ja, dessverre. Men hvis kjøttet er oppbevart forskriftsmessig (av deg altså) er det jo liten fare for det. Nevner det bare fordi alle de som er matforgiftet ofte ikke kjente det på smaken.

Summer sa for siden:

Hm.. men det er jo det jeg lurer litt på. Hva er forskriftsmessig? Jeg stekte kalkunsteken, lot den bli kald i ovnen, skrar den opp i biter, og hadde den i lukket boks i kjøleskapet i 6 dager... (også steker og koker jeg det jo igjen før jeg spiser det) Kan det ha vært galt? Jeg mener jeg har hatt det i 5 dager sånn før, men ikke en uke. Men det var jo gjennomstekt og alt... *usikker og paranoid*

Albertine sa for siden:

Spørsmålet ditt var om man kjenner at maten inneholder bakterier, og svaret mitt er nei, ikke alltid. Hvorvidt kjøttet ditt var trygt å spise aner jeg ikke, dessverre...:klem:

Georgine sa for siden:

En uke i kjøleskap høres lenge ut selv om det var stekt....

Fjonken sa for siden:

Ferskt stekt kjøtt bør ikke spises dersom det har stått i kjøleskap i mer enn 2 dager. Det er den tommelfingerregelen jeg som kokk har lært og brukt. Max to dager for alt kjøtt og fisk og skalldyr. Uansett om det er rått eller kokt eller stekt. Står kjøttet/fisken/maten udekket til i kjøleskapet så bør det kastes etter kun 1 døgn.

Summer sa for siden:

Å...

Kan jeg spørre hva som menes med ferskt stekt kjøtt?

Fjonken sa for siden:

Ferskt kjøtt som er nystekt..:D

themonk sa for siden:

Restemat bør unngås i så stor grad som mulig. Særlig hvis det er mer enn én dag gammelt. Når man steker mat dreper man bakteriene... men det er visse unntak. Listeria er en sykdomsfremkallende bakterie som liker seg godt ved stekevarme. Mat som varmes opp flere ganger, eller står og putrer på svak varme over lengre tid er ikke dumt å unngå.

Listeria er forresten den bakterien som gjør at all mat blir dårlig til slutt, selv om den ligger i kjøleskap. Kjøleskapet bremser imidlertid bakterieveksten ganske så bra. Men seks dager for mat som allerede er stekt er ikke bra.

Kristian sa for siden:

Krydder kan til en viss grad dekke over dårlig smak.

Kjøttpålegg blir jo ofte liggende en uke før det blir oppspist. men de er jo tilsatt salt da

Karin sa for siden:

Jeg tenker alltid på julepåleget, som jo ofte oppbevares i inntil halvannen uke før det er oppspist. . . Så jeg har en grense på ferdigstekt kjøtt på inntil en uke. Er det eldre, kaster jeg det, er det ikke så gammelt, og det blir gjennomkokt en gang til og ikke lukter dårlig, bruker jeg det.

Unntak hvis jeg har medium-stekte biff-rester - da setter jeg grensen lavere.

Men jeg tenker at man har nok gjort dette og verre ting enn dette før i tiden - uten at folk ble syke den gangen. Men kanskje tålte de mer, og kanskje er det andre bakterier nå for tiden, så dermed min 6-7-dagers-regel.

Men hvis det ikke lukter friskt og godt, da går det i bosset.

Albertine sa for siden:

Pålegg er behandlet helt korrekt med tanke på avkjøling og pakking, og er i tillegg tilsatt en eller annen form for konserveringsmiddel. Det er også merket med en holdbarhetsdato jeg forholder meg til. For meg er det derfor en helt annen sak enn middagsrester.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.