jomfrua sa for siden:
Er det noen som går på Eat International her?
jomfrua sa for siden:
Er det noen som går på Eat International her?
donjuanwannabe sa for siden:
Jeg har gått på kurs før. Men det er jo det samme som Atkins.
Fjonken sa for siden:
Er det sånn organiserte greier? Hvor får en meldt seg på kurs?
janmesi sa for siden:
Sjekk www.eat-web.com
www.eat-web.com/eat/home/index.asp?sec=32&app=&cat=&id=607&langid=1
Eat dietten er ikke helt det samme som atkins, men det er i samme "retning" - altså steinalderkost med lite karbohydrater, mye naturlig fett og protein.
Anbefales!
-- Jan
sirimor sa for siden:
Jeg tok et internett-kurs i november ifjor. Har lest endel artikler av Kenn Halstensen også. Fornøyd med kurset og tilsendt materiell.
Nille sa for siden:
Eat er kjempeflott for de det funker for, akkurat som Atkins er det for de det funker for. Forskjellen fra Atkins er vel at det er noe MER fett og i tillegg denne oppkarbingen en dag i uka... Men det er mulig de ikke har den lenger ?
Karin sa for siden:
Hmm . . . har hørt om denne oppkarbingen. En i koret mente det var Atkins, jeg sa det var det aldeles ikke. Men det var da litt fristende??? Funker det, eller?? Noen erfaringer?
jomfrua sa for siden:
Jeg har gått på kurset i snart 14 dager og er i ketose. Har ikke sett eller hørte noe til noe opp-karbing, nei. Men fra uken skal jeg øke karber - men det er i rolige former.
Nille sa for siden:
Det kan godt hende det funker for deg Karin. Det har absolutt ikke noe med Atkins å gjøre, det er nå sikkert - men det er mange som prøver det allikevel. Med vekslende resultat. For meg funker det IKKE. For meg betyr det et par kilo i pluss som jeg trenger 2-3 mnd på å bli kvitt.
[color=purple][/color]
Det er jo vitkig at oppkarbingen blir gjort skikkelig og da. Det er ikke likegyldig hva slags karber man spiser. Det går ikke på "snopedag" eller "planlagt sprekk" med is, cola og chips - og annet snop. Det betyr et karborikt/stivelserikt måltid med pasta, poteter eller ris, sammen med fettfattige proteiner. Dess mer karber i denne forman man inntar dess mindre fett. Det er viktig å huske på. Ellers går det rett i lagring ! Det anbefales også at man inntar dette som siste måltid før man legger seg, slik at en slipper virkningen av blodsukkersvingningen som følger.
[color=purple][/color]
Det finnes utfyllende beskrivelser et eller annet sted her på forumet.
[color=purple][/color]
Men jeg skulle gjerne likt å vite om oppkarbing ER en del av EAT eller om det er jeg (og andre) som blander her ! :snill:
Fjonken sa for siden:
En ting.. De oppkarbingskarbene skal vel være av den grove typen? Jeg mener, fullkornspasta framfor hvit pasta. Villris framfor polert ris... Grovbrød framfor loff. Eller er jeg helt på jordet nå.. ?
Nille sa for siden:
Ikke saa vidt jeg har hoert. Men det er jo mulig - venter paa svar fra ekspertene jeg.
Iset sa for siden:
Nei karbene skal ikke være av den grove typen, dvs det velger man sikkert selv, men jeg leste nettopp om det i Life-magasinet og der var det listet opp feks. iskrem, vanlig pasta, poteter, pizza av hvetemel (men da med mager ost eller ingen ost) osv.
Står endel om det i et par Mat og Helse-blader også, men gidder ikke lete det frem, er så mange blader.
donjuanwannabe sa for siden:
JO det er det samme som Atkins ja. Unntatt denne oppkarbingsdagen da, det er kun det som er forskjellen mellom Atkins og Eat.
Fettfordelingen er lik som Atkins. Fasene er akkurat like. Begynner med 20 g karbo pr dag i 2 uker for så å øke karbene hver uke som Atkins.
I uke 4 av kurset så blir man også kjent med blodtypedietten.
Å skeie ut (eller kosemåltid som de også kaller det) er en del av Eat som nevnt. Men da etter 8 uker på kurset og kun 1 dag i uka, til siste måltid. Dette trenger ikke å være "sunn" mat, det er jo det som er hele vitsen med å skeie ut, å spise noe godt (og usunt) en gang i uka.
Men det såklart regler for dette og de er max 20 g fett og max 20 g proteiner. Karber er det ingen restriksjoner på. Men det reduserer seg selv. F.eks. hvis man velger å spise sjokolade så kan man spise max 100 g. sjokolade. Da er det bedre å spise pasta eller loff med syltetøy. Hvis man velger is så er det best å velge yoghurtis. Man kan også velge pizza (eller annet) men det blir naturlig nok veldig lite pizza hvis man skal holde seg til reglene.
Jeg prøvde dette men hadde store problemer med å spise kun 100 g sjokolade. I tillegg så ble det flere dager etterpå med sjokolade og is.. Så det er ikke anbefalt til alle.
Ellers vil jeg si at Eat kurset var ett bra kurs. Var også heldig å få Kenn Hallstensen som kursleder, han var en kilde til mye kunnskap om kosthold ja. Spurte ham masse og fikk utførlige og seriøse svar hver gang.
Det eneste negavtive med kurset var at det var mye mas om å kjøpe kosttilskudd. Og gjerne store kvanta, ikke bare en pakke. Så det endte med at jeg ikke kjøpte noe.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.