< Tilbake til oversikten

dyr og lavkarbo ?

tir na nog sa for siden:

Hi sånn dyr folk.., Jeg har nettop kommet tilbake fra ferien i Irland hvor jeg har hester, sauer, kuuer bland annet og de egentlig skulle spise kun gress - sant? ..men sauene som jeg møt likte godt hundfør (tørr) ! De vennlige kuer likte godt brød og hestene likte alt slags høykarbo... Hva er teorien bak dyr og lavkarbo? Er det galt å mater dem alt annet en gress? - er de pellets som gis til høy produksjons farmings dyr rett og slett farlig for dem langvarig? Horses and choclate cake!! you should have seen 'em!
Funny really, men en seriøs sporsmal... noe eksperts der ute? :4klover:

bubavon sa for siden:

hester, kuer sauer og andre drøvtyggere har det best å kun gress om sommeren og høy og litt korn om vinteren. Forer man kuer med mye korn vil de legge fort på seg, man gjør ofte det før slakting, og de pelletsene man forer husdyr består stort sett av korn og de er ikke det beste kuene kan spise, men det gir høyere produkjson. Men derimot vil kjøttet bli mye sunnere om dyret er foret på mest mulig grønt gress. DE skal i allfall ikke ha hundefor.

Forresten når vi snakker om dyr...Visste du at grisers biokjemi og gener ligner veldig på menneskers? Og vet du hva man fetet opp grisene med i gamle dager? Man fetet dem opp med brød, poteter og skummet melk (et gammelt ordtak sier: Skummet melk er bare godt nok for svin og treller). Og vet du hva mange ''eksperter'' mener vi mennesker blir slankere av? brød, poteter og skummet melk...! Tenk litt på det...

Charmtassen sa for siden:

Jeg vet ikke hvor lavkarbo hundene mine spiser, men jeg fant fram hjemmesida til fôrprodusenten og hentet ut litt informasjon om innhold i et "normalt" fôr:
Tørket fjærfekjøtt, maisgluten , gjær, egg: Proteinkilder med meget høy kvalitet.
Rødbetmos for god fordøyelse.
Fiskeolje som kilde til omega-3 fettsyrer, EPA-DHA med betennelsesdempende virkning på mage/tarm, og planteolje som kilde til omega-6 fettsyrer for huden og pelsen.

Noe av innholdet varierer ut i fra om det er en valp, en voksen eller en gammel hund.

sirimor sa for siden:

Godt sagt.
Så et program en gang om dyrehold og spesielt om hengebuk-svin.
Eierne ble rådet av ekspertene til å slutte med å fore dem med brødskalker og poteter, noe som de hadde gjort hele tiden.....ikke rart svina hverken kunne se pga. fettvalker rundt øynene, og heller ikke lenger gå.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.