Jeg ser stadig at det snakkes om søte desserter, karameller og slikt ... og kan ikke fri meg fra å undres en smule. Er det bare jeg som er altfor fersk i gamet og som rett og slett er altfor idealistisk foreløpig - eller hva?
Er det ikke sånn at vi opprettholder det søtsuget vi allerhelst ikke vil ha - nettopp ved å fortsette å tilføre kroppen søte ting? Den rent fysiologiske søthungeren forsvinner etter som jeg har forstått selv om man tilfører ikke-blodsukker-stimulerende kunstig søtt ... men den mentale hungeren, da? Søtsuuuuuuuuuuget? Blir ikke det bare opprettholdt ved stadig å spise søtt?
Nå har jeg jo ikke mer enn drøyt to måneders fartstid på lavkarbomat selv, men fra å være totalt hekta på sukker, tenker jeg nå aldri på det, lenger - rett og slett fordi jeg aldri spiser det. Og hvorfor skulle jeg spise noe jeg ikke savner? Kommer jeg til å savne det når jeg ikke har spist det på et halvt år?
Hvis ikke du savner det, så er det jo ikke noe vits i å spise det heller.
En ting jeg fortsatt savner er skikkelig god pizza. Og så synes jeg det er greit å kose seg med noe en ved spesielle anledninger, f.eks hjemmelaget is og kake.
Mørk og sukkerfri sjokolade har jeg aldri sluttet med og har ikke tenkt til det heller. Jeg har redusert og erstattet forbruket av en del ting. For meg blir din måte litt for ekstrem, men jeg er heller ikke tilhenger av å bruke mye kunstig søtning.
Ja, jeg har ødelagt for meg selv hver eneste gang ved å lage alle slags erstatninger. Jeg klarer ikke å begrense meg med slike ting så for MEG er det veldig lurt å ikke lage slike ting. Mange går jo helt av skaftet når de hører de kan spise kremfløte og sukkererstatninger og lager alle slags kaker og desserter som de skal spise hver dag omtrent, men glemmer at kroppen jo helst vil ha naturlig mat og at vi opprettholder sukkersuget ved å holde på sånn.
Men nå må vi jo ikke dra alle over en kam heller. Noen KAN spise slik mat ofte og allikevel gå ned i vekt og ikke ha sukkersug, mens andre ikke kan NÆRME seg slik mat uten å få problemer. Og ikke alle lager slik mat HELE tiden heller, noen lager det til selskaper og festdager og litt i helgene, rett og slett for å klare å holde seg til kostholdet. Vi er jo alle forskjellige. Noen trives ikke på ren animalsk mat (deriblandt meg selv) men vil ha noe "friskt" også (salater, bær, evt litt frukt, grønnsaker...), mens andre syns det er helt grlimrende å kunne spise kotelett på kotelett og savner ikke en eneste ting. :)
Jag har ikke prøvd å lage noen av disse lav karb dessertene.. Tørr faktiskt ikke.. En gang i uka drikker jag en light brus annars bare mineral vann.. Søtning middel bruker jag også bare ibland.. Trenger det liksom ikke...
Men 1 ting savner jag såååå: Ett kallt glass melk!!!!!!
ja,det er ju 4.6 per 100 gr..100 gr er vell 1 dl.. så det er ju ikke vert det syns jag...ska ju bare ha 10-15 per dag jag..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.