< Tilbake til oversikten

Atkins og undervektig

Iset sa for siden:

Lavkarbo generelt hjelper både til å gå ned og opp i vekt ja. Rett og slett fordi det balanserer kroppen, hormonene og alt. Man kommer i balanse.

I "Bedre uten brød" er det et eget kapittel om undervekt og lavkarbo. En mann som var svært undervektig (så ut som om han kom fra en konsentrasjonsleir!) gikk opp ganske mange kg og ble normalvektig med lavkarbo. :)

Summer sa for siden:

Men jeg vil ikke si at Atkins induksjon er noe videre lurt for en undervektig.

Summer sa for siden:

Jeg spiste mye den samme maten som HP en lang periode når han gikk på atkins, men jeg ble dårlig når jeg kom i ketose. Kroppen min trivdes godt i grenseland til ketose en lang stund, fordi jeg hadde spist så dårlig før den tid (perioder på vegansk mat og nesten bare frukt osv... mye/mest/bare karber...), så det tok litt tid før kroppen begynte å takle mer karber. Nå kan jeg spise en god del mer karber. :) Men så lenge en ikke kjenner ubehag ved inntak av karber, så vil jeg ikke anbefale akkurat det. Vedlikeholdsfasen er absolutt det beste valget. :) Det viktigste er å få i seg nok olje og proteiner og langsomme karber.

Torkil sa for siden:

Vedlikeholdsfasen er vel egentlig Fedon / Generell lavkarbo og kan trolig hjelpe noe, men neppe alene.

Ketose har god effekt ved overvekt og bulimi, men er meg bekjent ikke prøvd ved anorexi hos undervektige. Det hadde vært veldig interessant å forsøke, ikke minst for å påvirke tankeforstyrrelsene som anorexien medfører.
Men jeg har ikke tenkt meg å " starte ballet". Hvis noen har sett artikler om dette hadde jeg vært interresert i referansen.

Undervekt er egentlig ganske vanskelig å behandle, det er en vanskelig balanse der min begrensede erfaring tilsir Lavkarbo med betydelig vektlegging av vitaminer og mineraler evt med relevante tilskudd. Det er egentlig ikke mulig å gi generelle råd på dette område. Her trenger man sin personlige kostrådgiver - hvis man da ikke er så flink (som Lise) at man kan være sin egen.

Vennlig Hilsen
Torkil

Trolljenta sa for siden:

Side 159 i boken. På side 160 er det bilde av en mann som var 1.77 høy og veide 40 kg. Han la på seg 20 kg på 3 mnd.

Interessant tema, synd det er så lite info.

Gaupe sa for siden:

Jeg er undervektig: Lavkarbo har redet livet mitt! Endelig tar kroppen til seg næring, vekten går oppover, og jeg er så SULTEN!
Sofie Hexeberg rådet meg til å ligge rett under 100 g. kh. om dagen. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.