< Tilbake til oversikten

Fløtekokt kyllingfilet (kyllingfrikasse)

Iset sa for siden:

2 kyllingfileter
1 dl kylling/hønsebuljong
1 dl kremfløte
salt
hvit pepper
urter og grønnsaker

Legg filetene i en liten kjele og slå buljong og fløte over. Varm opp og la kjøttet trekke forsiktig ca. 10 minutter. Ta
opp kjøttet og kok inn sausen til den tykner. Smak den til med salt, hvit pepper og hakket grønt. Fransk estragon og
basilikum er godt. Gulrøtter, sukkererter eller andre grønnsaker fra høstens grøde smaker godt til denne raske retten som minner mye om frikassé i smaken.

(Gulrøtter skal man som kjent ikke ha på induksjonen, men retten er nok like god fordet. :) )

Øystein sa for siden:

Hei Iset!

Lenge siden du la inne denne oppskriften, men jeg lurer på noe:

Skal ikke filetene stekes først?
Lurer også på om jeg kan erstatte buljongen med noe.

merethe1 sa for siden:

trodde ikke det var "lov" å spise gulrot i det hele tatt... hat jeg misforstått da ??
hilsen
"nybegynner"

Iset sa for siden:

Nope, i frikassé skal filetene kokes, de blir kjempemøøøre og gode. :D
Buljong kan du erstatte med bare vann og krydre litt ekstra, blir vel litt mindre smak men bruk endel urter og sånt.

Det er lov, men man må beregne det med i karbeantallet. På feks. Ketolysekuren skal du ikke ha mer enn 15-20 gram karber daglig, da vil jo gulrot sluke litt for mange karber, avhengig av hvor mye du bruker. Men på feks. Lindberg eller generell lavkarbo og lignende kan man bruke det man vil, bare det ikke overskrider den grensen man har satt seg. Jeg teller ikke karbohydrater selv, så jeg spiser gjerne gulrøtter, men overdriver jo ikke akkurat.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.