Selvfølgelig står det det. De går etter ernæringsrådets gode gamle anbefalinger. Nye impulser og forskning har ikke nådd inn dit enda !
[color=purple][/color]
Det er er kosthold som passer for noen, men ikke for alle :)
Den eneste måten å finne ut hva som er rett for deg og din kropp og psyke, er å teste ut de ulike tilnærmingene over tid, og se hvordan kroppen og hodet reagerer. Kroppen lyver ikke, pleier jeg å si ... kanskje jeg skal ha det som motto? :)
Som jeg sier, det finnes ikke en sannhet. Like lite som verden er svart/hvitt. Det er ikke slik at EN ting er rett for alle eller passer for alle ! Kostholdet de anbefaler funker for noen.
[color=purple][/color]
For andre ikke. HER inne har de fleste av oss valgt et lavkarbo kosthold fordi ernæringsrådets anbefalinger av forskjellige årsaker ikke passer for oss. De fleste av oss har litt peiling på hva kroppen vår tåler og liker. Mange av oss har litt peiling på hva de forskjellige matvarene gjør med kroppen vår og kan dokumentere det med legeattester og blodprøver. Det er derfor vi er her inne, for å utveksle erfaringer/meninger med andre som har oppdaget/opplevdd det samme som oss selv.
[color=#800080][/color][color=purple][/color]
Da blir det som du sikket skjønner meningsløst å diskutere "hvem som har rett". For å si det enkelt, om maten de anbefaler etter deres mening er den sunneste i hele verden hjelper det meg lite om jeg blir sjuk av å spise den !
[color=#800080][/color]
Det finnes mange sannheter !
Nei, jeg har ikke lest den. Men jeg skriver under på Nilles innlegg.
Jeg driver jo og lærer opp barn på skolen - bl a som heimkunnskaps-lærer. Jeg "må" dermed følge denne gamle greien - men jeg fletter nå inn litt av mitt lell...
Jeg sier at de bør for det meste og sånn i hverdagen ligge unna fint mel og sukker, og at "ordentlig" mat er veldig grovt brød med næringsrikt pålegg som leverpostei og makrell i tomat og ost og kjøttpålegg, og at de bør spise mye grønnsaker. Og - ja! - jeg sier at hvis man er forsiktig med karbohydrater, kan man tillate seg mer fett. Så snakker jeg litt om blodsukker - hvilket egentlig er lett for meg uansett, for jeg har mange diabetikere i familien, og den sykdommen eter jo om seg, så det er det jo mange som har litt kjennskap til. . . Så hvis vi har f eks en juleavslutning der det er lov å ha brus og snop, så sier jeg LITT snop, og dere SKAL spise ordentlig mat først! (Og så ser de at jeg spiser salat til lunsj, og dermed har det spredd seg - det var mange i 7. klassen min som spiste salat til lunsj de siste månedene!)
Min nevø har for en tid siden sluttet å gi sine to barn på 7 og 4 sukker og raffinerte karber, og han og fruen forteller at det er en helt annen verden! Ungene er rolige og lette å ha med å gjøre!
Så da så. Kanskje det ikke er for alle, men alle kan lære av det!
På en annen side må jo man ikke fortelle 7.klassinger for mye heller. Noen av de er veldig lett på virkelig og de kan lett ta det for langt. Men at de lærer om blodsukker osv virker er jo bare lurt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.