< Tilbake til oversikten

Må ha litt hjelp her...

leil sa for siden:

Har lest boka, men blir litt usikker allikevel. Leser gamle innlegg her også vet du og da kjente jeg plutselig at jeg ble litt usikker. Kan jeg spise nesten hvor mye jeg vil av rent kjøtt eller fisk? Jeg er kjøtt elsker, og kan ordentlig kose meg med en griller kotelett om kvelden, og da vil jo denne komme i tillegg til det jeg har spist igjennom dagen.

En ganske typisk dag for mer slik:

Frokost:Omelett med to egg, ca 30 gr flesk eller bacon, to ss fløte, litt purre, tre skiver ost og to cherrytomater.

Lunsj: Et grillet kyllinglår, to ss remulade,event ca 1 dl salat- grønn

Middag: ca 200 gram rent kjøtt, 2-3 dl salat, to ss fetaost og olje fra den. (i Glass)

Kvelds: En grillet kotelett eller baconcrisp.

Drikke i løpet av en dag: Ca tre liter vann, to-tre kopper kaffe.

En dag pisket jeg meg krem av 1 dl fløte og det var det som reddet meg når søtbehovet var som sterkest pga besøk av "tante rød". Da tok jeg ca en ss Fun Light saft oppe i kremen nam nam ;)

Høres dette greit ut? Hadde iallefall gått ned drøyt to kg i dag, til og med med tantebesøk.

Georgine sa for siden:

Det ser greit ut .. men med salat, mener du da bare salatblader eller har du noe annet oppi og? Brokkoli, agurk, blomkål og slikt? Grønnsaker er veldig viktig :)

Prøv i ikke bare tenke lite karbohydrater, men tenk også balanserte måltider med grønnsaker, proteiner og fett.. Du er kjempeflink og dette greier du helt fint. Det tar litt tid å føle seg helt trygg på at man gjør alt riktig, men du er virkelig på god vei :)

sirimor sa for siden:

Jeg synes dette ser veldig bra ut:)

Men over til spørsmålet ditt: Det er begrensninger på hvor mye kroppen klarer å forbrenne av proteiner ved hvert enkelt måltid.
Jeg er ingen ekspert her, men det er et poeng som er verdt å merke seg. Undersøk gjerne litt mer om dette selv.
Det kommer an på din forbrenning, hvor stor du er, om du er mann eller kvinne, om du trener og ikke minst hvordan du trener.
Det jeg har hørt er omtrent 20-25 gr. rent protein pr. måltid. Da kan du fint spise hver 3. time uten at du får et overskudd, som vil bli lagret som fett. I tillegg til proteinmengden din trenger du tilstrekkelig med fett, og karber av rette sort. Om måltidet ditt totalt kommer på 500-600 kcal. vil du holde deg mett mye lengere, 4-5 timer og det er helt fint. Men ikke la det gå mer enn 6 timer.

Håper jeg blir korrigert om noe er feil her, vil gjerne veilede, ikke forvirre;)

leil sa for siden:

Salat til middagen blir gjerne litt gresk inspirert. Er veldig glad i løk og oliven. Prøver å ikke ha for mye(?) tomat i, en halv-hel tomat. Bruker oljen fra festaosten som dressing. Som salat blir det oftest den som selhes som "trippel salat" Lollo og Ruccola.

Fjonken sa for siden:

Synes det ser greit du, men forsøk å varier grønnsakene litt. Salat hele tiden blir du fort lei av. Kjør no brokkoli og blomkålgrateng. No jukseris. Blomkålstappe.No snittbønner og sopp. Squash, avokado o.l.
Er i grunnen et hav av grønnsaker å ta av! Og grøntforet er uhorvelig viktig for i det hele tatt å evne å gå ned i vekt. Gå heller over 15 karber enn under.

leil sa for siden:

Ja, i går gratinerte jeg brokkoli med ost, og så lagde jeg soppstuing av div sopp og cremefresch. Enig, blir fort lei bare vanlig salat. Synes denne kuren er veldig grei å følge egentlig, fordi jeg kan spise den maten jeg liker godt, i tillegg til at jeg slipper den oppblåste følelsen jeg får av mye brød og annet "guff." Det eneste jeg svner litt er is, men det skal jeg lage i ettermiddag. Har kjøpt vaniljestang og masse fløte. nam nam ;-)
Skal forøvrig unne meg et par lavkarbo øl i kveld. Har prøvd å være forsiktig med karboinnholdet tidligere i dag.

Nille sa for siden:

Må kommentere litt jeg også da, siden jeg ikke er helt enig i alt de andre sier:

Du spiser fint syns jeg, men jeg syns du spiser veldig lite grønnsaker, og veldig ensidige grønnsaker (bare litt salat).
1-3 dl salat er veldig lite. Spesielt den 1 dl salaten ! Det er jo snaut nok en prikk på tallerkenen ! Og hvordan i alle verden vet du hvor mange karber du spiser når du kun måler i dl ? Vei heller, da får du mer nøyaktig mål. Du kan spise utrolig mye salater og grønnsaker uten å gå over grensa på karbene. Du trenger grønnsakene på Ketolysekuren (om det er den du følger). Rundt 1/2 kg grøntfor til dagen går flott. Du blir ikke tjukk av salatblader, dess mørkere salat dess bedre. De eneste salatgrønsakene du bør være litt forsiktig med er rød paprika og tomat. Spis dem, for all del, men i mindre mengder enn de andre.
Som Fjonken sier bør du absolut variere grønnsakene dine, ellers blir du fort lei.

Kroppen klarer å nyttegjøre seg ca. 30 gram proteiner pr time. Det er ikke så lurt å spise så veldig mye mer enn 100 - 250 gram kjøtt/fisk/fugl pr måltid. Du blir mettere av kjøtt enn fisk og derfor kan du godt spise mer fisk enn kjøtt. Normalbehovet for de fleste ligger på 1 - 1.5 gram protein pr kilo kroppsvekt pr dag. Fordel dette utover måltidene du spiser, så finner du mangden som vil være omtrent riktig for deg. Proteinmengden skal aldri gå ut over mengen grønnsaker/bær. Om du spiser mer proteiner enn kroppen trenger går det ikke automatisk til fettlagring om du når et visst antall gram. Det kommer mye an på hvor mye du bruker musklene dine. Trener du kan du godt spise mer proteiner. Å slanke seg handler litt om porsjonskontroll også. Du kan ikke spise så mye du vil av noe, - om du skal ha et balansert kosthold !

Hvor mange kalorier måltidet inneholder spiller mindre rolle på Ketolysekuren. Du skal ikke telle kalorier og spiser du som ovenfor nevnt godt variert vil du få i deg passe mengde kalorier om du passer på karbene.

Det du absolut IKKE bør spise er den oljen til fetaosten. Jeg er enig med deg at den smaker godt, men den er varmpresset, full av transfett/ødelagte fettsyrer. Og det er det fettet som skader og som vi skal holde oss langt unna. Om du liker osten slik ville jeg i nødsfall ha skylt den, vasket glasset og lagret den i kaldpresset olivenolje/rapsolje (eller en annen kaldpresset en). Det aller beste er å kjøpe fetaost i løs fra innvandrer butikk (smaker mye bedre) -eller om du ikke får tak i det, heller de pakkene UTEN olje/marinade i.
[color=#800080][/color]
Edit; Glemte helt å si: Alle måltider bør inneholde proteiner, fett og grønnsaker...

leil sa for siden:

Så flott med så mye hjelp! Dere er fantastiske:klem:
Da skal jeg unne meg litt flere grønnsaker. Var redd for at det ble for mye vet dere:rolleyes:

leil sa for siden:

dette er en test

susanna sa for siden:

Takk for opplysningen Nille. Du er bare RÅ....

Jegtar det til meg. Konkulsjonen er klar : Jeg skal spise MER grønnskaer

Enrica sa for siden:

Jasså, sånn fetaost i olje er ikke bra det altså. Oljen mener jeg.Jeg kjøpte et merke som heter lyst! (lillehammer ysteri). Den ligger i rapsolje og er svinegod. Det syntes iallefall jeg.
Men jeg bør heller altså kjøpe fetaost som ikke ligger i olje?

Nille sa for siden:

Arla sine og andre typer i marinade/krydret olje som finnes på super'n inneholder som regel (99 % av tilfellene) usunn olje (transfett).
[color=purple][/color]
Lillehammer ysteri sin kjenner jeg ikke til. Ganske ny, er den ikke ? Det sies den skal selges i alle ICA butikker etterhvert. De har en i saltlake også, men det står ikke oppgitt hva de har i oljen sin noe sted. De er pliktet til å merke pakka da. Det pleier å stå på glasset om oljen er kaldpresset. Det er nemlig en fordel de fleste ikke unnlater å nevne !
[color=purple][/color]
Oljen fra Arla og de andre er også god. Knallgodt krydder i. Det er ikke smaken vi snakker om her. Det hjelper lite at den er god om oljen er varmpresset, mettet/transfett/ødelagt og nettopp den type olje som setter seg på innsiden av årene våre og er helseskadelig.
[color=purple][/color]
Men med mulige unntak da: Fetaosten som ligger i saltlake er sunnest, IKKE den som ligger i transfett. Uten tvil :)
[color=purple][/color]
[color=purple][/color]

Enrica sa for siden:

Takk for svar :)
Da er den sikkert ikke kaldpresset. Men jeg kan jo ringe å høre, så får man det jo bekreftet. Ja lyst! - serien er rimelig ny. Jeg var nettopp inne på nettsidene til de og ser de har en i saltlake og (den var selvfølgelig ikke tigjengelig i butikken mens jeg var der).
De har også fersk mozarella i lake, den brukte jeg på pizza her om dagen og jeg syntes at det smakte godt iallefall! :cool:

Mum 4 2 sa for siden:

Ser du har fått masse gode råd. Men vær obs på løk da, den drar fort i vei karbene. Er selv glad i gresk salat, og spesielt løken, men måtte begrense meg en del, fordi jeg ikke ville bruke opp alt for mange karber på den. Ville heller ha mer av andre grønnsaker.

Fridolina sa for siden:

MAIS er vell den største "faren" når det gjeller grønnsaker!!!! eller har jag feil?

Nille sa for siden:

:ja: mais er en av de verste. Se Matvaretabelle fra førstesida på forumet !

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.