< Tilbake til oversikten

????? forvirret jag..

Fridolina sa for siden:

Ja, då var jag veldigt forvirret igen då:confused: ..
Har kopiert tabellen dere har på forsiden her..statens næringsråd..
Idag leste jag litt i min kokbok (familiens kokbok men på svensk) og såg på næringstabellen i denne boken og det var STOR forskjell.. tex.

• Agurk.. her på forumet=1.2 karb.... min bok =3.4
  • aubergine..her på forumet=2.6...min bok=6.3
  • brokkoli...her i forumet=3.1..min bok=5.2osv osv... Sveriges mest sålda kokbok kan ju ikke ha så feil eller??
    Kan dette ha med å gjøre att statens næringstabell skriver=karbohydrater minus kostfiber?? og min bok kanskje anger karbohydrater og kostfibrer i samma navn=karbohydrater...tex?:confused:
    [color=#ff0000][/color]

Å en ting till... vi teller karb i rå vekt va? det blir ju stor forskjell i vekt på tex brokkoli og aubergine når du steker eller koker..:confused:

Fjonken sa for siden:

Med så store forskjeller vil jeg tro at det er totale karbs i kokeboka di mot de netto karbene i tabellen her på forumet. Ja, forskjellen er nok kostfibrene tror jeg da.

Nille sa for siden:

Hvor gammel er kokeboka di ?
Hvis den er noen år gammel er det nok som de andre sier her, at fiber ikke er trukket fra ja :)

Fjonken sa for siden:

Det kan du forresten lett sjekke ut. Søk opp en svensk matvaretabell på nettet og sammenlign med forumets matvaretabell. Tror ikke du vil finne store forskjellene da.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.